Svar: Væk med amning inden lur
4. september 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev :)
Når jeg anbefaler, at din datter ammes tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften, så er det fordi mælken på den måde lægger godt fordelt ud over døgnet, samtidig med, at det sikrer hende bedst mulig plads i maven til at spise rigtig mad. Hvis du fjerner amningerne før formiddagslur og om eftermiddagen, så vil det give bedre plads til at spise mellemmåltid og frokost - og derefter kan hun så ammes før hun puttes til middagslur. Og springer du eftermiddagsamningen over, giver det bedre plads i maven til aftensmad, hvorefter hun så kan ammes før hun puttes til natten...
Men, hvis det fungerer bedre for jer, at du fortsat ammer hende en gang om formiddagen fremfor før middagsluren, så kan du naturligvis godt vælge at gøre det sådan:)
Normalt vil det være rigtig godt, hvis du kan tilbyde et mellemmåltid som alternativ til brystet. Det vil med den alder hun har nu, betyde at du om formiddagen kan tilbyde hende frugtmos og firsk frugt i hånden samt vand af kop om formiddagen, og om eftermiddagen kan du tilbyde hende lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping og igen vand af kop. Hun skal altså have et alternativ til amning, og du skal netop sørge for at mælkeindtaget skrues ned og indtaget af mere rigtig mad sættes op.
Normalt vil det være rigtig godt, hvis du derfor kan gå fra at amme og tilbyde rigtig mad og vand af kop i stedet.. og at du direkte efter at hun har spist, f.eks. sætter hende i barnevognen og triller hende en tur, så I på den måde kommer helt væk fra brystet og hun lære at sove uden denne afhængighed.
Men hvis det ikke kan lade sig gøre, så kan du også gøre det, at du tilbyder hende brystet, men gør det kortvarigt og trækker brystet til dig, så amningen afkortes mere og mere og hun på den måde lærer at undvære brystet. Samtidig kan du så sætte kærtegn, beroligende ord, en putteklud eller lignende i stedet, så du fremover kan hjælpe hende videre i søvnen med netop disse ting og helt undvære brystet.
De gange, hvor du ammer hende før hun skal sove, så er det vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden. Du må gerne lægge dig og amme hende i din seng, som du gør nu, men det er godt, hvis du kan nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover, så hun ikke er afhængig af dit bryst i munden for at sove.
Det er helt okay, hvis hun stadig har brug for 3 lure dagligt, men prøv om du kan holde det på dette niveau så I kommer væk fra at hun sover lure af 15 minutters varighed og i stedet begynder at få lidt længere aktive perioder og så perioder, hvor hun også sover lidt længere lure. Det vil være rigtig godt, hvis f.eks. hendes middagslur kan vare min 1.5 time, fordi det sikrer, at hun kommer igennem alle søvnens stadier, og det er vigtigt for at hun får en god kvalitet ud af sin søvn.
Det kan være en god idé at lægge et bad ind i løbet af formiddagen, så du på den måde forlænger hendes vågenperiode lidt. Badet stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt og vil samtidig kunne være med til at gøre, at hendes middagslur så bliver lidt længere, samtidig med at hun vænnes til en rytme med 3 lure dagligt. Det betyder, at en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre til klokken er ca 6.30-7.00 som nu.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Leger, tumler, pludrer, hygger sig
Formiddag 8.30-9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Og puttes derefter til formiddagslur - uden amning
Kommer op, kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som hun selv kan gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger.
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Sover dagens 3. lur, som ofte ligger mellem 16-17.30 - og prøv om du kan undvære amning her, eller læg dig med hende og am hende kortvarigt, så hun hjælpes til at finde ro, men ikke fylder sig med en masse mælk i maven :)
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er de grøntsager, og den mad, som I andre spiser, så hun gradvist vænnes til mere og mere familiemad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19-19.30 som nu. Det lyder som om, at det fungerer.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, og puttes igen i egen seng, hvor hun så sover til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker og dagsplanen lidt videre - jeg har forsøgt at l ave dagsplanen efter de tider, du har givet mig, og som umiddelbart fungerer hos jer.
Det er helt i orden, at du ikke har mulighed for at trille lange ture med hende og ej heller stille hende udenfor at sove... Nogle gange kan det være en idé at bruge barnevognen indenfor eller på altanen, hvis I har mulighed for det, så hun stadig lærer at sove i sin vogn. Andre gange fungerer det fint, at du lægger dig med hende - og forsøger at lirke brystet ud, så hun gradvist vænnes til ikke at behøve det i munden for at sove.. og atter andre gange vil det fungere rigtig godt blot at putte hende i sengen, som du gør om aftenen:)
Du skal være opmærksom på at putte hende på det rette tidspunkt - og det vil sige, når hun er døsig og ikke vågen. Det er de færreste børn, som kan puttes vågen i seng og derfra falde i søvn af sig selv... Prøv at lægge hende fra dig, lige der, hvor hun næsten sover men ikke sover helt. Flyt hende fra din favn når du kan fornemme, at hendes vejrtrækning er blevet roligere og hun har svært ved at fokusere med sine øjne. Stille og roligt putte hende fra dig, stadig stå ved hende, lade dine hænder berolige hende, så hun mærker dig og mærker tyngden og varmen fra dine hænder, vugge hende stille, hvor hun ligger, så du på den måde luller hende ind i søvnen - evt. med en sut og en sutteklud...
Det er som du skriver, rigtig vigtigt, at hun associerer det at sove med noget trygt, dejligt og godt. Derfor er det vigtigt, at du hjælper hende, beroliger og betrygger - og stille og roligt sætter noget andet i stedet for brystet :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre til hvordan :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske