Brev:
Væk med amning inden lur
4. september 2017
Alder:
7 mdr.
Væk med amning inden lur
Hej Helen,
I forbindelse med mit sidste spørgmål om natammestop, skrev du til mig, at min datter ikke skulle ammes inden formiddagsluren. Jeg har egentlig aldrig brugt amning som et putteritual (med undtagelse af aftenen), men for cirka en måned siden begyndte jeg lidt at bruge det, fordi jeg gerne ville begynde at lære hende at sove inde og opdagede, at når jeg ammede hende liggende på vores seng, faldt hun ofte let i søvn.
Vi bruger din dagsplan i forhold til måltider, men som det er nu, sover min datter normalt 4 lure dagligt. (Nogen dage kan det være 3 andre 5, men normen er 4) dette skyldes at hun af og til sover helt ned til 15min og meget sjældent mere end 50 min af gangen efter hun fyldte 5 mdr. Jeg kan aldrig få hende til at sove videre, hvis hun først vågner, også selvom hun er træt. I starten af dagen kan hun også kun være oppe op til halvanden time af gangen før hun bliver overtræt og sur og tvær, og hvis jeg ikke putter hende, forbliver hun træt resten af dagen.
Nå, men hun vågner omkring kl. 6.30-7.00. Så har hun to formiddagslure, som jeg normalt tager inde, en middagslur som altid foregår i klapvognen og en eftermiddagslur som enten foregår inde eller i klapvognen. Den sidste lur ligger som regel et sted mellem 16.00-17.30 (det er aldrig et problem for min datter at falde i søvn om aftenen/sove om natten selvom sidste lur ligger sent, tværtimod er hun umulig at ligge i seng, hvis hun ikke får en sen lur og er overtræt) vi går i seng et sted mellem 18.30-19.00, alt efter hvornår den sene lur er og hvor træt, hun er.
Ved de lure der foregår indenfor, ligger vi på vores dobbeltseng. Jeg har prøvet at lægge mig sammen med hende uden at amme, men i stedet ligge tæt, nusse hende, sige shh/så så, nynne hendes godnatsang, men hun græder utrøsteligt, indtil jeg tager hende op i armene (hvor hun jo ikke falder i søvn), eller indtil ammer hende, så hun falder til ro. Før i tiden plejede vi, at sætte hende til at sove på vores altan, hvor vi så rullede hende frem og tilbage, men nu da hun er vokset ud af barnevognen, og vi har skiftet til klapvognsdelen, er dette ikke længere en mulighed. Til sidst virkede det heller ikke så godt som i starten.
Når jeg kører hende i klapvognen, behøver jeg ikke at amme først (det har jeg aldrig gjort), og det kunne selvfølgelig være en løsning, at jeg så må afsted med hende hver eneste gang, hun skal sove, men for at være ærlig, har jeg ikke lyst til at skulle ud fire gange dagligt, især ikke om morgenen, hvor jeg af og til gerne vil nå at indhente lidt af den tabte nattesøvn. Derudover synes jeg også det er meget hyggeligt at ligge og tage en lur med hende og vågne op sammen. Nu begynder vejret jo også at blive dårligere, så på den måde er det også godt, hvis hun kan sove inde. Det er ikke en mulighed at køre en runde og så stille hende til at sove selv, for vi bor på fjerde sal, og så skal jeg alligevel ud, og ligeså snart vi komme tilbage i opgangen vågner hun. (I øvrigt bor vi i Tyskland, hvor det ikke er normalt at stille børn til at sove i gården).
Om aftenen falder hun fint i søvn i sin egen seng i løbet af 5-20 min. uden at jeg er til stede. Hun bliver selvfølgelig altid ammet inden og lagt vågen over i sengen. Jeg har prøvet at lægge hende i hendes egen seng om dagen et par gange uden at amme, men der græder hun også, eller også ligge hun bare og kigger og gurgler, indtil hun begynder at kede sig og så også bliver utilfreds. Hvis jeg ligesom prøver at hjælpe hende til at rulle om på maven, som hun normalt sover på, stritter hun imod.
Jeg er en anelse bange for at ødelægge det gode aftenritual, hvor det er forholdsvis nemt at få hende til at sove i sengen, hvis hun har for mange dårlige oplevelser om dagen. Jeg havde tænkt, at når jeg får det til at klappe med ikke at amme hende til lur, så kan hun begynde at komme over i sin egen seng om dagen.
Så spørgsmålet er nu, hvordan bliver jeg amningen før lur kvit? Skal jeg prøve gradvis nedtrapning? Fx. Starte med at amme 5 min en dag, så fire den næste, så tre osv. Eller gøre ligesom du foreslår, man gør om natten, hvor man tager brystet væk efter to min og ser om det går, og hvis ikke tilbyder det igen. Nogen gange lirker jeg brystet ud, hvis det virker, som om hun er faldet til ro, og det kan ofte lade sig gøre).
Skal jeg lade helt være med at tilbyde brystet og så i stedet give hende nærhed, som jeg giver nu, men holde fast i at hun skal sove, også selvom hun græder, og så håbe på, at næste gang vil der blive lidt mindre gråd og så lidt mindre gangen efter, indtil hun har vænnet sig til, at det er sådan det er? (Da hun begyndte at falde i søvn af sig selv om aftenen, varede det også 3.5time første aften, med megen gråd, hvor jeg var henne og trøste mange gange, men så kun et par timer aftenen efter med knap så meget gråd, så en time og nu kun 5-20min).
Er det i øvrigt okay, at jeg ammer hende til den ene formiddagslur i stedet for middagsluren (da det jo ikke er nødvendigt i forhold til at falde i søvn, da jeg kører en tur), eller er det mere i forhold til væskeindtag, at hun skal ammes midt på dagen? Hvad er den bedste tilgang? Jeg ville så gerne have, at hun associerer det at falde i søvn om dagen med noget godt, og at det ikke bliver noget traumatisk. Det er lykkedes mig af og til at få hende til at sove inde uden amning nogle få gange, men jeg skal være dig svare skyldig, hvordan det lod sig gøre. Det var vidst mere held end forstand.
Venlig hilsen
Dorthe