Svar: Ændret rytme uden varsel
26. august 2017
Alder:
5 mdr.
Kære glade mor
Tak for dit brev :)
Det lyder så fint, det du beskriver - og det lyder som om, at jeres datter trives på alle måder :)
Hvis man som hos jer er begyndt med skemad i 4 måneders alderen, så vil det ofte være rigtig fint med 2 skemåltider dagligt i 5 måneders alderen og derudover ca. 7 amninger. Og i 6 måneders alderen kan man så ofte øge til 3 skemåltider samt lidt mellemmåltider, og i takt med at antallet af skemåltider øges i løbet af dagen, så kan man begynde at trappe ud af amningen midt nat, så barnet får 6 amninger i døgnet.
Jeres datter lyder til at være i netop overgangen mellem 5-6 måneder, og det du fortæller lyder derfor helt alderssvarende, og du må gerne begynde med lidt grød om morgenen nu. Du bør dog stadig holde mængden af skemad nede, så der stadig er plads til mælk i maven, ligesom hun også skal tilbydes vand af kop sammen med sin skemad, så hun får ekstra væske den vej igennem.
Selvom hun dier kortvarigt, så er hun større og stærkere nu, og der er ingen der siger, at hun ikke kan få sit behov fint dækket på den måde hun spiser på. Hvis hun dier effektivt, og du har en god nedløbsrefleks, så kan hun få en del mælk på 5 minutter - og nogle børn er ikke ret lang tid om at tømme et bryst... du skal naturligvis stadig holde øje med hendes vandladninger og sikre dig, at hun tisser som hun skal, at urinen ikke er koncentreret, og at hun har mindst lige så mange tunge tissebleer, som hun ammes. Ligesom du skal holde øje med, at hun ikke får forstoppelse eller problemer med maven, fordi hendes indtag af mælk pludselig sættes markant ned og indtaget af skemad for meget op... Men det lyder som om, at du er helt med på dette, det er super med amning fra begge bryster aften og nat, og det er også fint, at du også bibeholder flasken om aftenen :)
Mit forslag til en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder
Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød (anden slags end om morgenen) eller tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Ammes
Springer måske powernappen over
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 - super at hun gerne vil ammes fra begge bryster her :)
Sen aften 22.30: Drømmeflaske og sover videre
Midt nat 02/03: Ammes og sover videre
De fleste børn begynder at kunne nøjes med to lidt længere lure, når de er 6 måneder gamle, men det er helt okay, hvis hun lige nu springer powernappen om eftermiddagen over. Det kan godt være sådan, at hun nogle dage har brug for den og andre dage har det bedre uden, og den fleksibilitet må være der.
Nogle børn har, ligesom storebror har haft, brug for 3 lure i længere tid, og det er naturligvis også helt okay - også her er børn forskellige. Vigtigst er det, at barnet trives og udvikler sig - og det lyder som om, at jeres datter trives rigtig godt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske