Brev:
Ændret rytme uden varsel
26. august 2017
Alder:
5 mdr.
Ændret rytme uden varsel
Kære Helen
Min datter på lidt over 5 måneder har pludselig uden varsel ændret rytme for en uge siden.
Vi havde tre dage hvor hun var 'vred' og klynkende og samtidig klyngede sig til primært mor. Efter de tre dage ændrede hun så sin rytme fra den ene dag til den anden: hun har skippet den 3. lur så hun kun sover formiddags og middagslur, og hun kan pludselig holde sig vågen i 3-4 timer mod max 2,5 time før og hun har nedsat antal amninger som ellers har været 10-12 om dagen til nu 7 om dagen. Må hun godt allerede nu skippe lur nummer tre eller er det alt for tidligt? Jeg erindrer at storebror havde tre lure i hvert fald et par måneder mere. Og er det med amninger ok? Hun spiser og har altid ammet meget hurtigt - 5 min ca så er et bryst tømt inklusiv 'fløden'.
Hendes dagsplan ser sådan ud og den er ret fast og afviger ikke meget tidsmæssigt:
Kl 6.15: hun vågner, ammes og vi står op
Kl 07.30: hun får ganske lidt frugtpure mens mor spiser morgenmad, da hun ellers finder det meget urimeligt at hun ikke skal spise med 😊
Kl 09.00/09.15: ammes 5 min og puttes til lur
Kl 10.30: vågner
Kl 11.45: får diverse grød med en klat frugtmos. Vand af snapseglas
Kl 13.15: ammes 5 min og puttes til lur
Kl 14.45/15.00: vågner
Kl 16.30: ammes 5 min
Kl 17.45: mos af grønsag (pt gulerod) og vand af snapseglas.
Kl 19.15/19.45: ammes godt fra begge bryster - ca 10-12 min og lægges til natten.
Kl 22.15:vågner og får drømmeflaske med MME ca 160 ml.
Kl 02.00: vågner og ammes fra begge bryster ca 10 min og sover til næste morgen kl lidt over seks hvor vi står op.
Lyder det alderssvarende eller skal jeg prøve at få lur nummer tre ind i rytmen igen? Og er antal amninger ok? Og sidst men ikke mindst: hvornår må kan koble måltid tre - morgenmad - på?
Med venlig hilsen
den glade mor