Ændret rytme uden varsel

26. august 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ændret rytme uden varsel

Kære Helen

Min datter på lidt over 5 måneder har pludselig uden varsel ændret rytme for en uge siden.

Vi havde tre dage hvor hun var 'vred' og klynkende og samtidig klyngede sig til primært mor. Efter de tre dage ændrede hun så sin rytme fra den ene dag til den anden: hun har skippet den 3. lur så hun kun sover formiddags og middagslur, og hun kan pludselig holde sig vågen i 3-4 timer mod max 2,5 time før og hun har nedsat antal amninger som ellers har været 10-12 om dagen til nu 7 om dagen. Må hun godt allerede nu skippe lur nummer tre eller er det alt for tidligt? Jeg erindrer at storebror havde tre lure i hvert fald et par måneder mere. Og er det med amninger ok? Hun spiser og har altid ammet meget hurtigt - 5 min ca så er et bryst tømt inklusiv 'fløden'.

Hendes dagsplan ser sådan ud og den er ret fast og afviger ikke meget tidsmæssigt:

Kl 6.15: hun vågner, ammes og vi står op

Kl ...

Annonce

... 07.30: hun får ganske lidt frugtpure mens mor spiser morgenmad, da hun ellers finder det meget urimeligt at hun ikke skal spise med 😊

Kl 09.00/09.15: ammes 5 min og puttes til lur

Kl 10.30: vågner

Kl 11.45: får diverse grød med en klat frugtmos. Vand af snapseglas

Kl 13.15: ammes 5 min og puttes til lur

Kl 14.45/15.00: vågner

Kl 16.30: ammes 5 min

Kl 17.45: mos af grønsag (pt gulerod) og vand af snapseglas.

Kl 19.15/19.45: ammes godt fra begge bryster - ca 10-12 min og lægges til natten.

Kl 22.15:vågner og får drømmeflaske med MME ca 160 ml.

Kl 02.00: vågner og ammes fra begge bryster ca 10 min og sover til næste morgen kl lidt over seks hvor vi står op.

Lyder det alderssvarende eller skal jeg prøve at få lur nummer tre ind i rytmen igen? Og er antal amninger ok? Og sidst men ikke mindst: hvornår må kan koble måltid tre - morgenmad - på?

Med venlig hilsen
den glade mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!