Svar: Baby på 4 måneder er svær at putte
21. august 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Søvngænger
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver igen - og jeg tænker, at du har helt ret, når du skriver, at du fornemmer, at mere rytme om dagen og omkring amningerne har hjulpet lidt på søvnen:)
Som jeg læser dit brev, så ammer du din datter ofte, både når hun vågner af en lur, og også før hun skal sove næste lur. Du forsøger dog at holde amningen, når hun vågner, så kort som mulig, i håb om at hun spiser mere, før hun puttes, og derfor lettere vil kunne puttes...
Du fortæller også, at hun har rigtig svært ved at koncentrere sig om måltidet, har svært ved at spise og lader sig forstyrre af andre ting - det er helt naturligt for hendes alder :) Og så fortæller du, at hun ofte virker sulten, du skriver "Jeg forestiller mig, at det vil være en god idé med et putteritual, men det er helt umuligt lige nu, fordi hun er så sulten inden jeg ammer hende, at hun skriger". Jeg tænker, det lyder som om, at det er tid at I begynder med lidt skemad.
Du har gennem den sidste måned forsøgt at øge din mælkemængde ved at amme hende hyppigere, lægge hende til brystet af to omgange mellem hver lur, og det lyder ikke til at være tilstrækkeligt. Hun er sandsynligvis fysisk større nu, og hun har samtidig en alder, - hun er knap 5 måneder nu, hvor det vil være helt naturligt, hvis hun begynder at have brug for lidt skemad. Derfor tænker jeg umiddelbart, at det er det, I skal forsøge nu.
Jeg vil anbefale dig, at du starter med lidt grød - det kan være majsgrød, hirsegrød, boghvedegrød, risgrød, quinoagrød. Grød lavet af mel får en lidt mere cremet konsistens, grød lavet af flager bliver lidt mere "fnugget" i konsistensen. Det vil være fint at variere lidt mellem de forskellige typer, prøv dig lidt frem. Du kan lave grøden selv, du kan også vælge at købe færdiglavet grød til hende, som blot skal blandes op med vand.
Start med små smagsprøver, det vil sige 4-5 skefulde og øg hende stille og roligt til ca. 1/2 dl. til max 3/4 dl. Start med grøden om dagen til frokost og giv vand af kop sammen med. Og når det fungerer godt med grøden, når hun spiser det uden problemer og maven fungerer, så må du gerne øge hende til skemad to gange dagligt, og så begynde med lidt grøntsagsmos til aften. Du kan lave mos af kartofler, gulerod, blomkål, broccoli i begyndelsen...
Det er bedre, at du tilbyder hende 1/2-3/4 dl. 2 gange dagligt og giver vand af kop, end at du giver hende 1.5 dl. en gang dagligt. Når du tilbyder to mindre måltider, så sikrer du stadig plads i maven til mælken, samtidig med at du også giver hende en variation af fødevarer. Og det er vigtigt at skemaden lige nu kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk, netop så det begynder at mætte hende lidt mere.
En dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, tilbydes ofte en lille amning ekstra, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13, det afhænger af, hvornår hun sover sin formiddagslur og hvor lang den er
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid introduceres først, når det fungerer med grød til frokost. Indtil da ammes hun om aftenen efter behov.
Nogle børn har en længere vågenperiode om aftenen i denne alder, og det må hun gerne have. Det afhænger helt af, hvornår hendes 3. lur ligger og hvor lang den er. Det kan derfor godt være, at hun har brug for mange hyppige amninger i løbet af aftenen, for at blive fyldt op til natten. Men ellers så vil hun ofte have brug for amning omkring kl 19.30-20 og igen sen aften.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Nat: Ammes ofte midt nat
Nogle børn har også en rytme, hvor de sover deres længste søvnstræk om aftenen, så hun f.eks. ammes kl 20 og sover til 02, hvor hun så ammes igen, og det vil naturligvis også være okay....
Det vil være rigtig godt, hvis du fremadrettet forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner, og så fast tilbydes brystet, før hun skal sove. Så det at få mælk stadig indgår som en fast del af hendes putteritual.
Du kan naturligvis også overveje, om du vil prøve at supplere hende med en flaske. Modermælkserstatning kan nogle gange mætte mere end modermælk og du ved præcist, hvor meget hun har drukket. At give en flaske med modermælk kan derfor give jer begge en større ro. Flasken har også den fordel, at den kan gives i sengen, hvor du ønsker, at hun skal sove. Så i stedet for at du sidder med hende i favne, vugger hende osv. så kan du putte hende i sengen, give hende flasken imens hun ligger der, og på den måde hjælpe hende med at falde til ro, der hvor du ønsker at hun skal sove.
Hun undgår på den måde også det skift der er fra favn og ned i sengen, som det lyder som om, at hun ofte protesterer imod og bliver ked af... eller som måske nogle gange forstyrrer hende. Det lyder som om, at hun oplever det at være i favn, som underholdning, som hun ikke kan kapere, så det at blive puttet i sengen, væk fra favnen, få flasken og få lov til at falde i søvn, hvor hun ligger, kan nogle gange også være en rigtig god løsning.
Jeg ved ikke, hvad dine tanker er omkring amning fremover, hvor længe du holder barsel osv. og hvad planen er.. men overvejelser omkring amning/flaske vil naturligt afhænge af dette også...
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse to af mine bøger:
"Helens bog om børn og mad". I den guider jeg dig igennem fra de første smagsprøver til jeres datter er igang med familiemaden. Fra 4 måneder til 18 måneder, og der er opskrifter, dagsplaner osv. ligesom du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan.
"Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om netop 4 måneders alderen og de udfordringer det kan give omkring søvnen, og hvordan I kan arbejde på mere rytme i hverdagen, rutiner og ritualer...
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske