Baby på 4 måneder er svær at putte

21. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Baby på 4 måneder er svær at putte

Kære Helen

Jeg har tidligere skrevet til dig omkring vores datters søvn. Der er kommet en smule mere rytme - især på lurerne om dagen, hvilket jeg tror skyldes, at jeg prøver at systematisere amningen lidt.

Jeg har dog det problem, at hun stadig har svært ved at koncentrere sig om at spise. Først kan hun ligge og kigge rundt, men hurtigt bliver hun fuldkommen hysterisk og har svært ved at falde ned igen. Derfor ammer jeg hende ofte kun meget lidt lige når hun er vågnet fra en lur, så hun kan opbygge en god sult til, når hun skal sove igen (både lur og nat). Hvis hun er sulten nok har jeg som regel held med at amme hende i søvn - dog kun i vores mørke soveværelse.

Hvis hun bliver for hysterisk eller ikke falder i søvn, så svøber vi hende, lægger hende i liften og vugger hende på vores knæ, mens vi snakker til hende. Som regel hyler hun helt vildt, for så langsomt at holde længere og længere pauser uden hyl og til sidst falde i søvn. Det er ...

Annonce

... ret hjerteskærende og meget frustrerende! Men vi vil ikke tilbage til at vugge hende på yogabolden. Vi har prøvet den ‘nye’ metode i over en måned uden mærkbar fremgang.

Vi drømmer, om at det kan blive lettere at putte hende. Jeg forestiller mig, at det vil være en god idé med et putteritual, men det er helt umuligt lige nu, fordi hun er så sulten inden jeg ammer hende, at hun skriger. Og det virker fjollet at sidde og synge “Jeg ved en lærkerede” eller give hende babymassage og den slags rolige aktiviteter (tro mig, jeg har prøvet!).

Skal jeg prøve at amme hende og stoppe, så hun ikke falder i søvn, for så at lave putteritual og derefter lægge hende (det må så blive med vores vugge-i-lift-metode)?

Hun bruger ikke sut - vi har prøvet, men har aldrig ville tage den. Vi har givet hende en nusseklud (der lugter lidt af mor og kun bliver brugt når hun skal sove), men ser ingen særlig effekt af den.

Hvad vil du anbefale?

Hilsen

Søvngængeren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder