Brev:
Baby på 4 måneder er svær at putte
21. august 2017
Alder:
4 mdr.
Baby på 4 måneder er svær at putte
Kære Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig omkring vores datters søvn. Der er kommet en smule mere rytme - især på lurerne om dagen, hvilket jeg tror skyldes, at jeg prøver at systematisere amningen lidt.
Jeg har dog det problem, at hun stadig har svært ved at koncentrere sig om at spise. Først kan hun ligge og kigge rundt, men hurtigt bliver hun fuldkommen hysterisk og har svært ved at falde ned igen. Derfor ammer jeg hende ofte kun meget lidt lige når hun er vågnet fra en lur, så hun kan opbygge en god sult til, når hun skal sove igen (både lur og nat). Hvis hun er sulten nok har jeg som regel held med at amme hende i søvn - dog kun i vores mørke soveværelse.
Hvis hun bliver for hysterisk eller ikke falder i søvn, så svøber vi hende, lægger hende i liften og vugger hende på vores knæ, mens vi snakker til hende. Som regel hyler hun helt vildt, for så langsomt at holde længere og længere pauser uden hyl og til sidst falde i søvn. Det er ret hjerteskærende og meget frustrerende! Men vi vil ikke tilbage til at vugge hende på yogabolden. Vi har prøvet den ‘nye’ metode i over en måned uden mærkbar fremgang.
Vi drømmer, om at det kan blive lettere at putte hende. Jeg forestiller mig, at det vil være en god idé med et putteritual, men det er helt umuligt lige nu, fordi hun er så sulten inden jeg ammer hende, at hun skriger. Og det virker fjollet at sidde og synge “Jeg ved en lærkerede” eller give hende babymassage og den slags rolige aktiviteter (tro mig, jeg har prøvet!).
Skal jeg prøve at amme hende og stoppe, så hun ikke falder i søvn, for så at lave putteritual og derefter lægge hende (det må så blive med vores vugge-i-lift-metode)?
Hun bruger ikke sut - vi har prøvet, men har aldrig ville tage den. Vi har givet hende en nusseklud (der lugter lidt af mor og kun bliver brugt når hun skal sove), men ser ingen særlig effekt af den.
Hvad vil du anbefale?
Hilsen
Søvngængeren