Svar: Det der med at vågne efter 30-40 min

17. august 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lykkelige mor

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen begynde at protestere mod søvnen, og når de endelig sover, så sover de ofte kortvarigt. Og da jeres datter er 9 måneder nu, så kan det sagtens tænkes, at det er hendes alder og udvikling, som påvirker hendes søvn.

Jeg tænker, at I forhold til hendes alder, så er det okay, hvis du ikke kæmper med hende, hver gang hun skal sove. Jeg vil derfor foreslå dig, at de dage, hvor hun vågner efter 40 minutters formiddagslur, så tager du hende op, lader hende lege og være aktiv, tilbyder hende frokost, og så putter du hende til en middagslur, som så måske og forhåbentlig vil være en længere lur. Hun behøver ikke sove to lange lure dagligt, det er okay, hvis hun sover en kort og en lang lur dagligt...

Når man skal vurdere, hvorvidt børn sover, som de har behov for, så er man også nødt til at se på, hvordan hele dagens rytme er. Og når man skal vurdere, om hun sover lange nok lure om dagen, så er man nødt til at se på, hvor lang hendes nattesøvn er. Det vil være super dejligt, hvis hun samlet kan nå op på 14 timers søvn i døgnet med den alder hun har, og de fleste børn trives godt med at sove f.eks. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, fordel på to lure. Men hvis jeres datter sover 12 timer om natten, så vil hun naturligt kun kunne sove 2 timer om dagen, og så vil hendes dagslure være meget korte. Modsat, sover børn 4 timer om dagen, så vil nattesøvnen være kortere og kun vare ca 10 timer...

Og så spiller det naturligt også ind på hendes dagssøvn, hvad I laver, når hun viser tegn på at ville vågne op fra sin søvn. Det ...

Annonce

... er super fint, hvis du hjælper hende med stillingsskift, eller triller hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende. Det er også rigtig fint at lægge hænderne på hende og berolige hende med netop din nærhed, så hun mærker, at du er der... Nogle børn har også fået spyttet sutten ud og har brug for at vi lige giver den i munden og så sover de videre... MEN - du skal generelt passe på, at du ikke får givet hende nogle uhensigtsmæssige vaner, og det kan sutten f.eks. godt blive. Hvis hun konsekvent får sutten i munden, hver gang hun vågner, så kan du risikere, at hun får det, som kaldes vanebetinget afbrudt søvn, hvor hun lærer, at hun ikke kan sove uden sin sut i munden og derfor vågner, hver gang sutten tabes...

Hun kan på samme måde også blive uhensigtsmæssigt afhængig af bevægelse, af at blive trillet, vugget eller gået med, når hun skal sove. Så hvis du skal ud og trille vognen hele tiden for at holde hende sovende, så kan det være en god idé, at du nu forsøger at trappe ud af dette, så hun gradvist lærer at sove uden behovet for bevægelse, men finder ud af, at det er okay at ligge stille i sin barnevogn og bare kikke sig lidt omkring...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så... om hun selv kan finde videre i søvnen og hvornår afhænger af, hvad hun lærer og hvordan I hjælper hende, når hun har sine små opvågninger - og så spiller alderen som sagt også ind, og de fleste oplever især 8-10 måneders alderen, som en lidt svær periode. Så er der ofte lidt ro på indtil 13-15 måneders alderen, hvor der så kommer en urolig periode igen.. så er du forberedt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.