Svar: Det der med at vågne efter 30-40 min
17. august 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Lykkelige mor
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 8-10 måneders alderen begynde at protestere mod søvnen, og når de endelig sover, så sover de ofte kortvarigt. Og da jeres datter er 9 måneder nu, så kan det sagtens tænkes, at det er hendes alder og udvikling, som påvirker hendes søvn.
Jeg tænker, at I forhold til hendes alder, så er det okay, hvis du ikke kæmper med hende, hver gang hun skal sove. Jeg vil derfor foreslå dig, at de dage, hvor hun vågner efter 40 minutters formiddagslur, så tager du hende op, lader hende lege og være aktiv, tilbyder hende frokost, og så putter du hende til en middagslur, som så måske og forhåbentlig vil være en længere lur. Hun behøver ikke sove to lange lure dagligt, det er okay, hvis hun sover en kort og en lang lur dagligt...
Når man skal vurdere, hvorvidt børn sover, som de har behov for, så er man også nødt til at se på, hvordan hele dagens rytme er. Og når man skal vurdere, om hun sover lange nok lure om dagen, så er man nødt til at se på, hvor lang hendes nattesøvn er. Det vil være super dejligt, hvis hun samlet kan nå op på 14 timers søvn i døgnet med den alder hun har, og de fleste børn trives godt med at sove f.eks. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, fordel på to lure. Men hvis jeres datter sover 12 timer om natten, så vil hun naturligt kun kunne sove 2 timer om dagen, og så vil hendes dagslure være meget korte. Modsat, sover børn 4 timer om dagen, så vil nattesøvnen være kortere og kun vare ca 10 timer...
Og så spiller det naturligt også ind på hendes dagssøvn, hvad I laver, når hun viser tegn på at ville vågne op fra sin søvn. Det er super fint, hvis du hjælper hende med stillingsskift, eller triller hende i barnevognen for på den måde at holde hende sovende. Det er også rigtig fint at lægge hænderne på hende og berolige hende med netop din nærhed, så hun mærker, at du er der... Nogle børn har også fået spyttet sutten ud og har brug for at vi lige giver den i munden og så sover de videre... MEN - du skal generelt passe på, at du ikke får givet hende nogle uhensigtsmæssige vaner, og det kan sutten f.eks. godt blive. Hvis hun konsekvent får sutten i munden, hver gang hun vågner, så kan du risikere, at hun får det, som kaldes vanebetinget afbrudt søvn, hvor hun lærer, at hun ikke kan sove uden sin sut i munden og derfor vågner, hver gang sutten tabes...
Hun kan på samme måde også blive uhensigtsmæssigt afhængig af bevægelse, af at blive trillet, vugget eller gået med, når hun skal sove. Så hvis du skal ud og trille vognen hele tiden for at holde hende sovende, så kan det være en god idé, at du nu forsøger at trappe ud af dette, så hun gradvist lærer at sove uden behovet for bevægelse, men finder ud af, at det er okay at ligge stille i sin barnevogn og bare kikke sig lidt omkring...
Så... om hun selv kan finde videre i søvnen og hvornår afhænger af, hvad hun lærer og hvordan I hjælper hende, når hun har sine små opvågninger - og så spiller alderen som sagt også ind, og de fleste oplever især 8-10 måneders alderen, som en lidt svær periode. Så er der ofte lidt ro på indtil 13-15 måneders alderen, hvor der så kommer en urolig periode igen.. så er du forberedt :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske