Svar: Min søn græder voldsomt, når han skal sove

2. august 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nikoline

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng lige nu, som naturligt vil påvirke hans søvn og hans evne til at overgive sig til søvnen. Han udvikler sig motorisk, begynder at trille, han kan holde hovedet selv, drejer hovedet bevidst til siden for at følge med i, hvad der sker omkring ham. Han støtter let på benene, når I holder ham i armene, han øver sig i at bruge sig selv mere og mere fysisk. Han begynder også at kunne se længere, han bliver mere og mere bevidst nu og skelner tydeligt mellem om I her hjemme eller ude, om han er i favn hos mor/far eller en fremmede. Han er langt mere bevidst nu - han er en aktiv lille baby og ikke længere et spædbarn :)

Denne motoriske og mentale udvikling gør, at han nu begynder at opleve mere, få langt flere stimuli dagen igennem, og det kan gøre det svært for ham at koble fra, når han skal sove - og jeg tænker, at det er dette I oplever netop nu. Det er rigtig svært for ham at slippe dagen, det er svært at finde fysisk ro, men det er også svært at koble fra mentalt. Og det lyder ikke som om, at I gør noget forkert, tværtimod. Det er rigtig fint, at I putter ham - og han bør få flasken, som en fast del af sit putteritual. Det er vigtigt, at han får mælk lige før han skal sove. Det at sutte på flasken virker beroligende og vil hjælpe ham med at koble fra, ligesom det sikrer, at han kan sove et længere søvnstræk før han vågner igen.

Nogle gange kan det være en fordel at give ham flasken i favn, lade ham falde til ro i din favn (eller fars favn) og derefter flytte ham ned, hvor han skal sove. Stå ved ham, berolige ham med hænder, kærtegn, godnatsang osv. og på den måde lulle ham ind i søvnen. Andre gange kan det være en god idé at tilbyde ham flasken, der hvor I ønsker, at han skal falde i søvn - det kan være i tremmesengen eller det kan være i jeres bedsidebed, så I lærer ham at sove der. Det kan gøre skiftet fra favn og ned i sengen mindre voldsomt for ham, hvis han får flasken i sengen fra starten.

Det er helt okay, hvis han nogle gange ikke kan falde i søvn på egen hånd, men stadig har brug for jeres hjælp, nærhed og beroligende hænder. Det er helt naturligt, at han har brug for at mærke jer. Og hvis du kan få ham til at sove efter 2 minutter ved at tage ham op og på den måde berolige ham, så skal du naturligvis gøre det. Som jeg læser dit brev, så har han normalt ikke nogen problemer med at sove. Han falder fint i søvn om dagen og sover godt og sammenhængende, når han sover - og det er super, og præcis som det skal være. Når han græder om aftenen, så er det sandsynligvis fordi han der har ekstra svært ved at koble fra overfor dagen og alle oplevelserne, han kommer af med lidt overskudsenergi, det tager 2 minutter, og så sover han - han er ...

Annonce

... parat til at blive puttet...

For det er naturligvis næste overvejelse - om det er fordi at I putter ham for tidligt. Men det tror jeg umiddelbart ikke. Han lyder til at have en tidlig søvnfase. Det betyder, at han starter dagen tidligt og sover tidligt hele dagen igennem, og derfor går han også tidligt i seng om aftenen. Og den rytme må han naturligvis gerne have, det lyder til at fungere for både ham og jer lige nu. Det kan dog godt ændre sig stille og roligt og I skal naturligvis være opmærksomme på, at hvis han fremadrettet græder i længere og længere tid om aftenen, så er det måske fordi hans rytme er ved at ændre sig og han skal sove senere.. men det lyder ikke til at være tilfældet lige nu. Og du fortæller, at han ofte sover ca. 10-11 timer om natten, og det lyder super.

Jeg synes ikke umiddelbart, at der er grund til at benytte barnevognen om aftenen lige nu, det er fint, hvis I vil forsøge at lære ham at sove i egen seng, så han kan det fremover. Nogen vælger dog at tage barnevognskassen og sætte den i tremmesengen, for at vænne ham til at sove i tremmesengen via barnevognskassen.. jeg tænker dog, at I måske med en flaske i sengen kan vænne ham direkte til hans seng. Det vil være rigtig fint at bruge hans bedside. Det giver jer mulighed for at være tæt på ham og gradvist kan I så øge den fysiske afstand mellem jer :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du har på fornemmelsen, at han falder til ro, fordi han føler sig omsluttet af dine arme, så kan du forsøge at skabe denne ro ved at ligge tæt ved ham og berolige ham med dine hænder, og tyngen af dine hænder på hans krop. Prøv at samle hans arme og hænder med dine hænder foran på brystkassen, det kan nogle gange give ro, så han måske bedre kan overgive sig til søvnen. Du kan også vælge at putte ham i en sovepose. Der findes mange forskellige modeller til mange forskellige priser - voksipose, duniduo, slee-bee, drømmepose osv. De har den fordel, at de kan bruges overalt, både i barnevognen, i tremmesengen, når I besøger andre osv. Og det kan være med til at give ham en følelse af at være holdt, men det vil være af posen og ikke af jeres arme. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke bliver for varm, og hans påklædning skal justeres efter, hvorvidt han sover inde eller ude og efter vind og vejr :)

Du / I skal ikke være bange for at gøre noget forkert. I kan ikke give ham for meget tryghed og nærhed, det vigtigste er at han lige nu bliver tryg ved at sove og at I hjælper ham med at falde i søvn bedst muligt. Og det er helt okay, at han græder et par minutter, for at komme af med sin overskudsenergi og derefter så kan koble fra og sove godt. I er hos ham, beroliger ham og hjælper ham, og det er rigtig fint :)

Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla