Vred og slår

2. august 2017

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Vred og slår

Kære Helen

Du har hjulpet mig godt på vej, og nu håber jeg igen du kan give vores familie lidt af din magi.

Min datter er nu 22 måneder og lillebror er 5 måneder. Lillebror er mild og glad, sover godt og er netop startet grød.

Min datter har altid haft meget temperament. Allerede som baby havde hun en holdning til de fleste ting. Alt skal kæmpes (tøj på, bleskift, skal/skal ikke i klapvogn osv.). Og sådan har det været lige siden.

Det er imidlertid blevet meget værre den sidste måneds tid. Og jeg begynder at mærke, at det påvirker resten af familien rigtig meget. Hun er begyndt at styre familien i en sådan grad, at jeg ofte har ondt i maven inden, at jeg fx skal hente hende i vuggestuen. Jeg bruger meget tid på hende, og lillebror ligger efterhånden alt for ofte alene på sit tæppe eller skal høre på skrig og skrål i timevis. Han bliver også ked af det.

Jeg har hidtil forsøgt at bruge principperne i din bog om opdragelse. Jeg rummer hende, tilbyder min omsorg, sætter ord på alle de følelser, jeg tænker hun har - og at jeg godt forstår, at det hele kan være svært.

Hun skriger gerne i op til 40 min, laver flitsbuer. Og nu slår hun også rigtig meget. Hvis hun er hos mig, sætter jeg hende ned og siger tydeligt, at hun ikke må slå. Hvis hun forsøger fra gulvet, bevæger jeg mig væk fra hendes hænder og gentager "ikke slå, kun ae".

Jeg ved godt, at det formentlig hovedsageligt handler om, at hun er nået en ...

Annonce

... selvstændighedsfase. Det afspejles klart i, at hun selv vil tage sko på, tøj på, bestemme en masse ting - alt sammen noget, som hun ikke mestrer endnu. Og så bliver hun ked af det og frustreret.

MEN. Selvom jeg får dårlig samvittighed af af at skrive det, er der også en vrede - et generelt meget dårligt humør - som jeg ikke forstår. Allerede når hun står op, kan hun kigge vredt på min mand eller mig og råbe "nej nej nej".

Mine forældre og pædagogerne ser set sjældent - det er kun min mand og jeg der får de store ture.

Min mand har netop fået arbejde de næste 3 mdr, hvor han ikke kan være sammen med os i hverdagen (kun fredag til søndag), så jeg er alene med begge børn. Jeg får hjælp af familie og en pige fra vuggestuen. Praktisk skal det nok gå - men nu er jeg alene om at tage vreden og slagene. Og det føles ret hårdt.

Jeg sætter spørgsmålstegn ved, hvad det er jeg gør galt. Inderst inde føler jeg, at hun styrer lidt bevist med mig. Men jeg har også læst mig til, at børn ikke tænker sådan. De er ikke manipulerende, men umiddelbare. Jeg er helt med - men føler stadigvæk, at jeg gør noget galt.

I dag pressede tårnene på ved aflevering i vuggestuen - og det går jo ikke, at hun ser mig ked af det. Pædagogerne sagde, at jeg heller måtte skynde mig at smutte - og jeg følte mig så pinlig. Jeg skal jo være den stærke.

Det her handler vist mere om følelser. Jeg håber du alligevel vil hjælpe mig med dine tanker.

Kærlig hilsen
Annette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder