Svar: Sveder under søvn
26. juli 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Johannes´ mor
Tak for dit brev :)
Nogle børn sveder en del - især de lidt fysisk store børn har tendens til at svede lidt mere end de lidt mere spinkle børn, så måske spiller det ind hos jer...
Det man kan gøre er faktisk det, som I allerede har forsøgt:
Ændre hans påklædning, så han har mindre tøj på og tøj, der hjælper ham med at kunne temperere bedre...
Overveje om han skal sove med en lettere dyne eller et bomuldstæppe i stedet for det han har på nuværende tidspunkt...
Overveje om madrassen skal udskiftes, så han ligger på en madras med bedre cirkulation... Evt bruge en topmadras, rullemdras eller lignende, der måske kan hjælpe...
Forsøge at sænke temperaturen i værelset...
Den bedste sovetemperatur er mellem 16-20 grader og jeres soveværelse har en højere temperatur, og det kan naturligvis godt spille ind. det er dog svært at sænke temperaturen særlig meget på denne årstid... Det er super, at I lader vinduet stå på klem uden at det giver træk. Det er også en god idé at holde gardinet trukket for i løbet af dagen, så solens stråler holdes ude af rummet, ligesom I kan lukke døren ind til soveværelset og lade vinduet stå på klem i dagtimerne, så der er så kølig luft i soveværelset som muligt, når I går i seng om aftenen...
Og så skal du naturligvis være opmærksom på, at han godt kan have behov for at få lidt mere væske, og måske behov for en ekstra amning, når han sveder så meget. Ligesom det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han godt kan samle lidt skidt og blive fugtig i hudfolderne under armene, i nakken og under halsen, - det er vigtigt at holde ham ren og tør, så han ikke begynder at lugte, får svamp og lignende.
Hvis I bader ham om aftenen, så er det også en god idé, at I ikke putter ham i seng direkte efter badet, men lader gå en lille times tid, før han puttes. Det giver ham mulighed for at komme af med varmen, før han skal sove...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske