Svar: Dagsrytme og mindreamning - hjælp

14. juli 2017

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære lidt forvirrede forældre

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Jeg er umiddelbart helt enig med dig i, at det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at skære ned i antallet af amninger, så der er plads i maven til mere rigtig mad. Nu hvor jeres dreng er blevet 7 måneder gammel, så vil jeg anbefale, at du ammer ham 4 gange dagligt og jeg anbefaler, at de fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder altså, at han ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag - i stedet skal han her tilbydes mellemmåltider og vand af kop.

Det er helt okay, at jeres dreng sover 3 lure dagligt - det lyder som om, at han lige nu har brug for den ekstra powernap om eftermiddagen, for at eftermiddagen ikke bliver for lang for ham og han bliver overtræt om aftenen. Og nogle børn vil naturligt stadig have behov for 3 lure i 7 måneders alderen. Hvis det fungerer skal du derfor ikke ændre på noget her.

Men, hvis du ikke synes det fungere særlig godt med tre lure dagligt og du gerne vil have ham til at sove 2 lure, så kan du også prøve at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur, så du forlænger hans vågenperiode midt på dagen og får ham aktiveret rigtig godt via badet - og så kan han blive puttet senere til sin middagslur og derfor stå senere op af luren og dermed springe den 3. lur over.

Du fortæller, at han vågner alt mellem kl 06 og 07. Du kan derfor med fordel prøve at tage udgangspunkt i en af de dage, hvor han vågner sent, fordi netop stå op tidspunktet påvirker resten af dagens rytme - jo senere han står op, jo senere vil hans formiddagslur også ligge osv. Og på den måde kan du måske få ændret en lille smule på hans spise- og sovetider, og dermed måske også hans parathed til at spise lidt mere, når det så netop er spisetid.

Mit forslag til en dagsplan med 2 lure og evt. en powernap, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7-7.30: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med havregrød og vand af kop.

Formiddag 8.45-9: Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.

Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først

Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være middagsretter fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, små brødhapsere eller lignende. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, babymassage osv.

Ammes og puttes til middagslur - pga badet senere end nu, måske kl 13-13.30...

Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Skal som udgangspunkt ikke ammes eftermiddag - det kan dog være bedre at amme ham kortvarigt her fremfor kl 03 om natten...

Powernapper evt. det afhænger af, hvor lang middagsluren er og hvor tidligt/sent han sover.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, der skal være mad i hånden f.eks. kogte blomkåls- eller broccolibuketter, en kartoffebåd fra ovnen eller lignende og du følger efter med mos. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og puttes i egen seng, hvor han så vidt muligt nu skal lære at sove til næste morgen tidlig uden yderligere mælk. Det vil være rigtig dejligt, hvis han f.eks. kan sove fra 23.30 til 05, hvor han så ammes igen og sover videre og derefter starter dagen med ...

Annonce

... morgengrød.

Prøv om du kan undgå at vænne ham til at skulle op i dine arme og gås rundt med om natten. Prøv om du i stedet gradvist kan trappes ud af amningen...

Start om dagen med at vænne ham til, at han ikke behøver brystet, hver gang han skal sove. Om formiddagen tilbydes han et mellemmåltid og vand af kop og derefter kan du putte ham i barnevognen og trille ham en tur...

Når du putter ham til middagsluren, så prøv om du kan nå dertil, hvor han slipper dit bryst, smiler til dig og triller om på siden og sover - så han heller ikke der, falder i søvn med brystet i munden, men lige når at registrere, at han godt kan sove uden dette. Det vil hjælpe ham til også at kunne det eftermiddag og aften/nat...

Når du ammer ham om aftenen, vil det være rigtig godt, hvis du kan prøve at putte ham i seng, før han sover helt. Igen så han lige når at registrere, hvor han falder i søvn og uden brystet. Ellers vil han naturligt søge din favn og dit bryst hele natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når han vågner og søger brystet om natten, så vil det være godt, hvis du i første omgang kan prøve at berolige ham med nærhed og kærtegn. Hvis dette ikke er nok, så må du give ham brystet, men så skal du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Så han vænnes til ikke at behøve masser af mælk i maven. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være, at du skal gøre det mange gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden. Da du har min bog om søvn, så vil det være rigtig godt, at du nu læser kapitlet "6 måneder, så er det slut med mælk om natten".

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer, og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig og komme videre i søvnen.

Du spørger om du skal fjerne en amning om natten eller skubbe en af amningerne. Og jeg tænker, at du skal forsøge at skubbe en af amningerne, så han ikke længere ammes kl 03, men så denne amning gradvist kommer til at ligge omkring kl 05 i stedet.

Du skal prøve at vurdere, om det hos jer fungerer bedst, hvis I bibeholder 3 lure, fordi jeres dreng så kan sove uden at få bryst først og du på den måde kan vænne ham til at falde i søvn uden at have brystet i munden - og han i stedet tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Eller om det vil fungere bedre, at du forsøger at rykke hans lure, så han får to lure dagligt, og måske så vil kunne spise lidt mere, når han tilbydes mad, og derfor også bedre vil kunne undvære amning før hver lur...

Der er som du er inde på en naturlig sammenhæng mellem hele dagens rytme og hvordan nætterne fungerer :) Og jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder