Brev:
Dagsrytme og mindreamning - hjælp
14. juli 2017
Alder:
7 mdr.
Dagsrytme og mindreamning - hjælp
Hej Helen
Så skriver vi igen - mange tak for dine tidligere besvarelser.
Jeg vil lige starte med at sige at jeg både har din bog om søvn og om mad - men nu har vi brug for lidt konkrete råd.
Vores dreng er nu 7 mdr.
Han er så småt begyndt at spise lidt fast mad, men det er virkelig ikke fordi han synes det er noget han skal spise meget af.
Han er MEGET interesseret i mad, men når det kommer til at skulle spise det, virker det lidt som om han bliver utålmodig/frustreret og de fleste måltider ender med en meget sur/ked af det dreng - det er drænende 😞
Vi startede med smagsprøver da han var 4,5 mdr da han var SÅ interessert i vores og storebrors mad, men vi er stadig ikke oppe og spise ret meget.
Dagsrytme (ca.) - kan svinge alt efter hvornår han står op, han er i gennemsnit vågen 2-2,5 time afgangen, dog kun 1,5-2 timer om formiddagen.
Vågner i mellem 6 og 7. ( her går vi ud fra han vågner 6.30)
Vågner 6.30
Kl 7: blød frugt i hånden og havregrød (spiser hvis det går godt 4-6 små skeer) og vand af kop.
Kl. 8.00 ammes (falder meget tit i søvn under amningen - selvom jeg forsøger at holde ham vågen).
Lur 8.30- (sover normalt mellem 1 -1,5 time)
Kl. 10.00 tilbydes nogle gange lidt frugtmos og skorpe og blød frugt i hånden, spiser lidt, men under 1/2 dl. Nogle gange ingenting.
Kl 10.30/11.00 små rugbrødshapser, agurk, skorpe, tomater mm i hånden. Forsøges at fyldes op med 'posegrød' eller andet (spiser måske 3-4 små rugbrødshapser og under 1/2 dl)
Kl. 12.30 ammes (falder tit i seng, forsøger at holde ham vågen, men meget svært)
Lur ca 13.00- (sover mellem 1-2 timer, normalt 45-1 time, og er svær at få til at sove videre hvis han vågner).
Når han vågner tilbydes han frugtgrød/frugtmos, blød frugt og skorpe i hånden. Spiser igen ingenting eller under 1/2dl.
Ammes inden lur ca 16.30/17.00
17.00/17.30 puttes til 3. Lur (sover normalt 30-45 min)
Kl. 18.00 grønsagsmos skifter mellem glas og hjemmelavet. Skorpe, kogte grønsager i hånden. Spiser hvis det går godt måske 1/2-1 dl.
Kl. 19/19.30 ammes til natten.
Putte f.eks. Kl. 20, hvis han er stået op kl 17.45.
Ammes mellem 22-23.30 når han vågner
Ammes igen normalt mellem ca 3timer efter.
Vågner omkring 6.00/6.30
Synes ikke han spiser nok i forhold til han alder, og synes det er hårdt han bliver så ked af det i løbet af måltidet, hvad kan vi gøre?
Han virker SÅ interesseret i maden og vi gør meget ud af han sidder med noget selv, og det vil han også MEGET gerne, men det virker som om han når at blive frustreret over ikke at kunne spise ordentlig selv inden han er helt mæt.
Hvordan synes du dagsrytmes ser ud?
Gode ideer til ændring OG retter vi kan give ham?
Og vi tænker selv og vores sundhedsplejerske har også sagt at vi skal skære ned på amningen om natten, så vi har inden for de sidste 14 dage fjernet 1 amning, så han nu kun spiser 2 gange, men tænker måske der skal en amning mere væk, for at gøre plads til maden, men hvordan og hvilken?? Eller skal vi forsøge at skubbe en af amningerne om natten??
Hvis han vågner og ikke skal ammes, kan han kun lulles i søvn igen ved at komme op i vores armen og vugges - han kan IKKE trøstes i sengen.
Hvad med amning om dagen?
Ligeledes bliver vores dreng meget ked af det når han skal sove 3. Lur, hvis ikke han er faldet i søvn under amningen. Men vi synes jo ikke han kan holde sig vågen fra kl 14 - hvad gør vi?
Hvis vi strækker ham mere mellem lurerne, dur det slet ikke at amme inden lur, for så falder han 110 % sikkert i søvnved amningen, lige nu er det svært at holde ham vågen under amningen og strækkes ham mere, bliver det endnu værre.??
Vi glæder os meget til at høre dine råd og ideer, vi synes lidt vi står i stampe og ikke rigtig kan komme videre hverken med nedsætning af amning, for vi ved ikke hvor vi skal starte, optrapning af mad, fordi vores dreng tit bliver så sur/ked af det/frustreret, gør dagsrytmen bedre, ændrer på rytmen med amning om natten.
På forhånd tak for hjælpen og din gode brevkasse 😀
Med venlig hilsen
de lidt forvirrede forældre