Svar: Bøvse efter amning forstyrrer søvnen
1. juli 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kan bruge mine råd :)
Når jeres dreng spiser ved brystet, så vil han naturligt trække vejret gennem næsen og naturligt derfor komme til at sluge lidt luft, som efterfølgende skal ud som en bøvs... De fleste børn vil i jeres dreng alder, dog ofte komme af med luften uden større problemer. Enten slår de en bøvs med det samme, eller også så kommer den efter lidt tid undervejs i søvnen. En del børn prutter også mere end de bøvser...
Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, at amme i stillinger, hvor din dreng ligger højere med hovedet, ligesom det er rigtig godt, at du lejrer ham med eleveret hovedgærde, når han lægges til at sove - og du kan naturligvis godt forsøge om du kan elevere ham lidt mere end han er lige nu, for at se om det kan hjælpe ham...
Det lyder som om, at det er bøvsen som driller ham. Du fortæller, at han vågner, græder og har brug for at komme op, og jeg går ud fra, at du så kan høre, at han her bøvser og du derfor ved, at det er dette, som er problemet. Jeg tænker, at det nok er noget han vokser fra. og når bøvsen er så lang tid undervejs, så er det begrænset, hvor meget du kan hjælpe ham på anden måde, end du allerede gør. Du kan naturligvis godt forsøge om du kan få ham til at bøvse, før du putter ham, men det lyder ikke som om, at han vil være parat til dette...
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om han mon har refluks, måske det som kaldes silent refluks. Det betyder, at han har noget mavesyre/maveindhold, der løber og og ned mellem maven og spiserøret. Det gør ondt og vil godt kunne gøre, at han vågner, græder og viser behov for at komme op, eller protesterer mod at ligge ned... Børn med silent refluks gylper ofte ikke, men de kan godt have lidt gylp, der kommer op sammen med en bøvs eller kan få mælk i munden, når de f.eks. hikker... Hvis han har dette problem, og det tydeligt generer ham, så kan I tale med lægen om medicinsk behandling. Det er ikke sikkert, at der er tale om dette.. det er bare en tanke :)
Bruger han sut? Nogle gange kan det hjælpe med en sut, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og mælken (og luften) kan hjælpes igennem systemet, uden at der kommer yderligere mælk med ned...
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske