Svar: Bøvse efter amning forstyrrer søvnen

1. juli 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Camilla

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I kan bruge mine råd :)

Når jeres dreng spiser ved brystet, så vil han naturligt trække vejret gennem næsen og naturligt derfor komme til at sluge lidt luft, som efterfølgende skal ud som en bøvs... De fleste børn vil i jeres dreng alder, dog ofte komme af med luften uden større problemer. Enten slår de en bøvs med det samme, eller også så kommer den efter lidt tid undervejs i søvnen. En del børn prutter også mere end de bøvser...

Det er rigtig fint, at du er opmærksom på, at amme i stillinger, hvor din dreng ligger højere med hovedet, ligesom det er rigtig godt, at du lejrer ham med eleveret hovedgærde, når han lægges til at sove - og du kan naturligvis godt forsøge om du kan elevere ham lidt mere end han er lige nu, for at se om det kan hjælpe ham...

Det lyder som om, at det er bøvsen som driller ham. Du fortæller, at han vågner, græder og har brug for at komme op, og jeg går ud fra, at du så kan høre, at han her bøvser og du derfor ved, at det er dette, som er problemet. Jeg tænker, at det nok er noget han vokser fra. og når bøvsen er så lang tid undervejs, så er det begrænset, hvor ...

Annonce

... meget du kan hjælpe ham på anden måde, end du allerede gør. Du kan naturligvis godt forsøge om du kan få ham til at bøvse, før du putter ham, men det lyder ikke som om, at han vil være parat til dette...

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på om han mon har refluks, måske det som kaldes silent refluks. Det betyder, at han har noget mavesyre/maveindhold, der løber og og ned mellem maven og spiserøret. Det gør ondt og vil godt kunne gøre, at han vågner, græder og viser behov for at komme op, eller protesterer mod at ligge ned... Børn med silent refluks gylper ofte ikke, men de kan godt have lidt gylp, der kommer op sammen med en bøvs eller kan få mælk i munden, når de f.eks. hikker... Hvis han har dette problem, og det tydeligt generer ham, så kan I tale med lægen om medicinsk behandling. Det er ikke sikkert, at der er tale om dette.. det er bare en tanke :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Bruger han sut? Nogle gange kan det hjælpe med en sut, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og mælken (og luften) kan hjælpes igennem systemet, uden at der kommer yderligere mælk med ned...

Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.