Svar: Ammestop og sove selv
27. juni 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til - jeg vil naturligvis gerne komme med et råd eller to til jeres lille familie :)
Det er helt fint, at I er gået over til flaske - det lyder som om, at amningen har givet lidt udfordringer for både dig og lillebror, så det er fint at far nu kan komme mere på banen og det lyder som om, at det fungerer fint med flasken, dejligt :)
Det er dog naturligt, at han stadig skal have flaske, som en fast del af sit putteritual og det vil være rigtig godt, at du nu hvor han er begyndt med skemad, forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad sammen med vand af kop, når han vågner, og så tilbydes flaske før han skal sove.
Det betyder ikke, at han skal falde i søvn med flasken i munden, men han skal have sin mælk og falde i søvn på forstået på den måde, at han helst skal nå dertil, hvor han slipper flasken, smiler til dig/far, triller om på siden og sover... Og lige nu lyder det som om, at der går for lang tid mellem at han får flaske og derefter puttes :)
Samtidig er det nogle gange lidt problematisk, når man vælger at give flaske i stuen og derefter gå på værelset og putte ham. Det at skulle sove er altid forbundet med separation fra mor og far, og det er naturligt svært for små børn, også når man er så lille, som jeres dreng er. Når I vælger at give flaske i stuen, så er der en risiko for, at I forstærker hans følelse af separation. I forlader jo det trygge og rare for at gå i soveværelset og så bliver han naturligt ked af det og kan ikke sove...
Derfor er det bedre, hvis I kan give flasken i soveværelset og I kan faktisk også overveje, om han ska have flasken direkte i sin seng, så han ikke oplever skiftet fra favn til seng, men får lov til at falde i søvn, der hvor han har fundet roen og er puttet. Hvis I vil forsøge at give ham flasken i tremmesengen, så er det godt, hvis I kan elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude, et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op (han er for lille til hovedpude). Og I skal stadig så ved ham, berolige ham med hænder, nærhed, kærtegn, putteklud, sut, godnatsang eller lignende - og så som sagt sikre jer, at han slipper flasken lige før, han falder i søvn.
Det, at han på den måde vænnes til at sove i egen seng, kan også gøre, at han lettere vil kunne beroliges og hjælpes videre i søvnen, når og hvis han vågner i løbet af natten. De fleste børn vil i 5 måneders alderen have behov for 6 nogle gange 7 flasker i døgnet og en plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes grød, øllebrød eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl ca. 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover herefter dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos, udgangspunkt jeres mad, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet variere her efter hvornår han har sovet dagens 3. lur
Sen aften eller først på natten 23-02: Flaske
Nogle børn har brug for i denne alder både at få en flaske omkring midnat, igen midt nat og tidlig morgen. Andre børn sover et længere søvnstræk først på natten og klarer sig fint med en flaske i løbet af natten - får f.eks. flaske kl 20, 02 og 06... I må her prøve at vurdere, hvad hans behov er.
Nogle gange kan man med fordel forsøge med en flaske sen aften feks. 23.30, og se om han vil spise denne i søvne og derefter tage et længere søvnstræk før han så behøver flaske igen. Men det kan også være, at han ikke vil spise i søvne sen aften - igen må I forsøge jer lidt frem...
Jeg nævner disse muligheder, fordi du fortæller, at han om natten ofte kun tager ca 40 ml og det lyder således ikke som om, at han er sulten midt nat...
Du nævner, at når far/I putter ham, så bliver han sur, tages op, trøstes og I forsøger at putte igen - og det kan tage op til 45 minutter før han sover. Det lyder som om, at I bruger det man kan kalde "op-ned-metoden" og det lyder desværre ikke som om, at det virker, tværtimod. Jeg får lidt på fornemmelsen, at han bliver mere frustreret af at komme op og ned flere gange. Jeg tænker som sagt, at I skal forsøge at holde putningen og dermed også flaskegivningen i soveværelset. Måske skal han tilmed puttes lidt senere, så I er sikre på, at han er parat - og så skal han hjælpes ind i søvnen netop med mælk fra flasken, jeres nærhed osv. og stadig gerne i sin seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover...
Jeg håber, at ovenstående giver lidt idé til, hvordan I kan komme videre :)
Rigtig meget held og lykke og glæder mig til at følge jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske