Brev:
Ammestop og sove selv
27. juni 2017
Alder:
5 mdr.
Ammestop og sove selv
Hej Helen
Vores søn er fem mdr, og har valgt amningen fra. Vi har haft flere ammestrejke undervejs, men denne gang har det taget så lang tid, at mælken er ved at være væk. Jeg er ikke lige den fødte malkeko :-), så jeg kan ikke bare lige få det op igen. Det er egentlig ok, han er glad, og jeg er nu ikke bundet så meget hjemme, nu hvor far lidt bedre kan komme på banen. Så langt så godt.
Vi er ved at lære ham at falde isøvn selv. Tidligere har han skulle ammes eller vugges isøvn. Det er jo ikke holdbart i længden, og nu når amningen er slut heller ikke en mulighed. Det er lidt en udfordring at få ham puttet til natten. Det foregår under højlydte protester, her er det mest far der er på banen, mens jeg putter storesøster. Han får mælk i stuen, får sin sut og putteklud, og så går de stille og roligt ind i soveværelset. Her puttes han så i sin seng. Når han bliver sur (og det gør han), tages han op efter et stykke tid for at blive beroliget/trøstet, og så puttes igen. Lige nu tager det nok 30-45 min før han sover.
Når han så vågner om natten, har jeg tidligere taget ham over i min seng og ammet ham, hvorefter vi begge er faldet i søvn. Det er så sket 2-5 gange/nat. Det kan jeg jo så ikke mere, nu når der ikke er noget mælk at komme efter. Når han vågner forsøger jeg at give ham en flaske, i nat tog han 40 ml, så han er jo ikke rigtig sulten. Så lægger jeg ham i tremmesengen med sut og putteklud. Her ligger han meget uroligt i 1-2 timer før han falder isøvn, hvor han tidligere blev ammet i måske ti min, for sat falde isøvn.
Han er begyndt på grød som han er rigtig glad for. Lige nu får han øllebrød og formiddagen og grød med frugtmos til aften
Det blev lidt langt, men håber at du kan komme med et råd eller to ;-)
Med venlig hilsen
Heidi