Ammestop og sove selv

27. juni 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ammestop og sove selv

Hej Helen

Vores søn er fem mdr, og har valgt amningen fra. Vi har haft flere ammestrejke undervejs, men denne gang har det taget så lang tid, at mælken er ved at være væk. Jeg er ikke lige den fødte malkeko :-), så jeg kan ikke bare lige få det op igen. Det er egentlig ok, han er glad, og jeg er nu ikke bundet så meget hjemme, nu hvor far lidt bedre kan komme på banen. Så langt så godt.

Vi er ved at lære ham at falde isøvn selv. Tidligere har han skulle ammes eller vugges isøvn. Det er jo ikke holdbart i længden, og nu når amningen er slut heller ikke en mulighed. Det er lidt en udfordring at få ham puttet til natten. Det foregår under højlydte protester, her er det mest far der er på banen, mens jeg putter storesøster. Han får mælk i stuen, får sin sut og putteklud, og så går de stille og roligt ind i soveværelset. Her puttes han så i sin seng. Når han bliver sur (og ...

Annonce

... det gør han), tages han op efter et stykke tid for at blive beroliget/trøstet, og så puttes igen. Lige nu tager det nok 30-45 min før han sover.

Når han så vågner om natten, har jeg tidligere taget ham over i min seng og ammet ham, hvorefter vi begge er faldet i søvn. Det er så sket 2-5 gange/nat. Det kan jeg jo så ikke mere, nu når der ikke er noget mælk at komme efter. Når han vågner forsøger jeg at give ham en flaske, i nat tog han 40 ml, så han er jo ikke rigtig sulten. Så lægger jeg ham i tremmesengen med sut og putteklud. Her ligger han meget uroligt i 1-2 timer før han falder isøvn, hvor han tidligere blev ammet i måske ti min, for sat falde isøvn.

Han er begyndt på grød som han er rigtig glad for. Lige nu får han øllebrød og formiddagen og grød med frugtmos til aften

Det blev lidt langt, men håber at du kan komme med et råd eller to ;-)

Med venlig hilsen
Heidi

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far