Svar: Dårlig søvnrytme
14. juni 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Der er ingen tvivl om at jeres datters dagsrytme naturligt på virker nattesøvnen - og omvendt - tingene hænger sammen :) Jeres datter starter dagen tidligt, og det er naturligt, at hun har svært ved at sove senere end kl 8-9 om morgenen. Og hun må gerne have den rytme hun har, hvis hun trives med det. Det kan godt passe ind i hverdagen, når hun skal i dagpleje.
Du har dog ret, når du skriver, at dagplejer måske vil ønske, at hun sover en kortere formiddagslur og en længere middagslur - hvis du ved, hvor hun skal i dagpleje henne, kan du evt. tale med dagplejer om, hvordan rytmen er der, og hvad dagplejer forventer. Mange steder vil det være sådan, at der er formiddagslur, men derudover leg, besøg i legestue osv. om formiddagen, og man kan godt diskutere om det er bedre, at jeres datter får en rytme, hvor hun sover på nogenlunde samme tider, som de andre børn - så hun netop kan være vågen, lege osv. når de andre børn er vågne... Modsat, så kan man også tale for, at hun skal have lov til at sove en lang formiddagslur. Den lyder vigtig for hende, især fordi hun starter dagen så tidligt, og som udgangspunkt skal man jo ikke vække børn, der sover. Hun falder i søvn, når hun er træt og har brug for at sove og vil naturligt vågne, når hun er udhvilet og ikke har brug for at sove mere...
Samlet vil det være rigtig godt, hvis hun sover 14 timer i døgnet. Det kan være fordelt lidt forskelligt, nogle børn sover kun 2.5 time samlet i løbet af dagen, hvor andre børn sover 4 timer - og nattesøvnen kan derfor variere mellem 10.5-12 timer...
Jeres datter sover ofte kl 19 og vågner så omkring kl 05. Hun sover altså ofte 10 timer om natten og så sover hun ofte små 4 timer om dagen - 3 timer om formiddagen og 45 minutter til middag. Så samlet får hun den søvn, som hun har behov for. Men det er svært for hende at overgive sig til søvnen om eftermiddagen og jeg tror du har en pointe, når du skriver, at formiddagsluren måske er for lang. Jeg tænker derfor, at det kunne være et forsøg værd at vække hende, når hun f.eks. har sovet 2 timers formiddagslur. Ikke for at fjerne søvn fra hende, men for at se om hun vil trives bedre med to længere lure, så hun samlet stadig får sit søvnbehov dækket. To timers lur er også nok til at sikre, at hun kommer igennem alle søvnens stadier flere gange, og jeg synes godt, at man kan forsvare at hjælpe hende til 2 lure af 2 timer i stedet for 3 + 1 time, og se om det mon kan fungere bedre for hende.
Det kan også godt være, at hun af sig selv vil begynde at ændre på sin rytme, så lurerne om dagen gradvist bliver lidt kortere og nattesøvnen måske lidt længere. Hun har tidligere godt kunne sove til kl 06 og hvis hun begynder på dette igen, så vil hun naturligt sove mindre om dagen. Det er dog ikke sådan, at jeg vil anbefale dig at afkorte hendes dagssøvn generelt, og derfor bør du ikke fjerne dagssøvn fra hende - hun trives lige nu med de ca 4 timers søvn om dagen og 10 timer om natten, og det er helt okay og passende for hendes alder. Hvis du vil forsøge at ændre noget, vil det derfor være at forsøge at forlænge hendes nattesøvn, fordi hun så af sig selv vil begynde at afkorte dagssøvnen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 07-07.30: Havregrød, vand af kop.
Sen morgen 8-9: Tilbydes som nu lidt frugt, vand af kop evt. små bidder af en bolle med smør og ost, og puttes derefter til formiddagslur, hvor hun sover ca 2 timer - og du kan forsøge at vække hende, hvis hun ikke vågner af sig selv...
Frokost 11.30: Tilbydes rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Må også meget gerne få varm middagsmad og det vil være rigtig godt, at hun også stadig tilbydes mos. Vand af kop.
Tilbydes banan eller anden frugt, frisk frugt i hånden, vand af kop. Tilbydes flaske og puttes til middagslur kl ca 13.30 og sover her 1.5-2 timer - som hun nu viser behov for efter hvor lang natten har været og om det fungerer med de ca. 2 timers formiddagslur.
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos eller frugtgrød evt. med lidt mme på, vand af kop.
Aften 18: Aftensmad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og mad til hånden, men også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad - badet giver god ro i kroppen og kan hjælpe hende med at koble fra og overgive sig til søvnen. Og det forlænger evt. aftenen lidt, så hun måske kan puttes en lille smule senere... Badet afsluttes med god frottering af håndklædet, blive smurt med creme eller lignende.
Tilbydes godnatgrød ca kl 19-19.15 - det kan f.eks. være en flerkornsgrød, vand af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid, og hun sover herefter videre til næste morgen tidlig.
Når jeg anbefaler godnatgrøden, så er det for at se om den kan hjælpe hende med at undvære en af flaskerne om natten. Og måske vil den samtidig gøre, at hun vil begynde at sove lidt længere om natten igen, så hun ikke starter dagen helt så tidligt. Det vil igen så gøre, at dagssøvnen afkortes af sig selv, så I ikke behøver vække hende...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat - og rigtig god weekend, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske