Svar: Putning knap 12 måneder
6. juni 2017
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig/jer:)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan være tilfældet for jeres datter - også fordi hun har en sen søvnfase, hvilket betyder, at hun i princippet kan stå senere op, sove en længere middagslur og så stadig komme i seng i nogenlunde tid om aftenen, hvor hvis hun startede dagen meget tidligt, så ville behov for to lure sandsynligvis være større...
I princippet kunne det derfor godt være en idé at lade hende sove lidt længere om morgenen, prøve med en lidt længere lur midt på dagen og så satse på, at hun kunne puttes omkring kl 20. MEN, du fortæller, at jeres datter nu skal til at begynde i vuggestue og at I fremadrettet skal vække hende omkring kl 7, for at dagen kan hænge sammen for hende og jer - på grund af hendes alder og dette, så synes jeg at I skal lade hende sove de to lure dagligt. Og jeg synes, at I allerede nu bør begynde at vække hende omkring kl 07, da det er hendes stå op tidspunkt fremadrettet.
At komme tidligere op, og også starte i vuggestue kan godt gøre hende mere træt og derfor kan hun godt blive lettere at putte om dagen - en rytme vil måske komme mere og mere af sig selv, fordi hun gradvist vil lære at følge vuggestuens rytme og så vil hendes puttetidspunkt naturligt også blive mere ens. Det er stå op tidspunktet og hele dagens rytme som spiller ind på, hvornår I kan putte hende om aftenen.
Og det er her rigtig vigtigt, at hun ikke sover omkring eller efter kl 16. Det er nemlig sådan, at søvn der ligger her ofte vil "æde" af nattesøvnen, når først børn er blevet et år. Hvis hun sover om eftermiddagen, kan det derfor være forklaringen på, hvorfor hun nogle gange er svær at putte om aftenen. Hun kan også begynde at få en længere vågenperiode om natten eller pludselig begynde at vågne tidligt om morgenen. derfor bør hendes to lure ligge formiddag og over middag.
En dagsplan, som jeg tænker måske kan passe ind i vuggestuens rytme, kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mme af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.
Puttes til formiddagslur, måske sover hun er kun 45-60 minutter
Frokost 11.30: Rugbrødshapssere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Eller det kan også være varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det kommer an på, hvor lang formiddagsluren har været - skal op før klokken bliver 16... Og I skal sikre jer, at hun ikke sover i bilen eller bag på cyklen på vej hjem...
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, frisk frugt, frugtmos og vand af kop. Må også gerne få en frugtgrød med lidt mme eller lignende.
Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad og mad i hånden. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 - får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske, som gradvist trappes ud, når hun bliver 1 år, med mindre hun allerede kan undvære den. Det lyder næsten sådan ud fra det du beskriver:)
Samlet vil det være rigtig godt, hvis hun kan sove 13.5 time i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover fra kl 20 til 07 og dermed sover 11 timer om natten, så vil det være fint med 2.5 times søvn i løbet af dagen. F.eks. fordelt på en time om formiddagen og 1.5 times middagslur... hun må naturligvis gerne sove mere om dagen, hvis hun nogle dage sover 3 timer i løbet af dagen, så er det naturligt, at hun så ikke vil være putteklar før klokken er 20.30 og sover hun endnu mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt blive det kortere. For at vurdere hendes puttetidspunkt og søvnbehov, er I således nødt til at se lidt på hele dagens rytme:)
At starte i vuggestue kan både gøre hende mere træt og derfor gøre, at hun om dagen sover bedre - men det kan også gøre det sværere for hende at sove, fordi der sker så meget nyt, som hun naturligt kan have svært ved at koble af overfor. I er derfor nødt til at se, hvad der sker...
Rigtig meget held og lykke - også med start i vuggestue, det bliver en ny med forhåbenligt også dejlig og spændende tid :)
Jeg har skrevet en bog "Ha en god dag, skat" sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler om at give sit barn en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave - om alt fra at starte, vænne sig til den nye verden, komme ind af døren på en god måde, blive hentet igen, kommunikere med de andre, vælge det rigtige sted osv. osv. Den kan I måske have glæde af at læse lidt i .... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske