Svar: Putning knap 12 måneder

6. juni 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig/jer:)

De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og jeg kan naturligvis ikke udelukke, at det kan være tilfældet for jeres datter - også fordi hun har en sen søvnfase, hvilket betyder, at hun i princippet kan stå senere op, sove en længere middagslur og så stadig komme i seng i nogenlunde tid om aftenen, hvor hvis hun startede dagen meget tidligt, så ville behov for to lure sandsynligvis være større...

I princippet kunne det derfor godt være en idé at lade hende sove lidt længere om morgenen, prøve med en lidt længere lur midt på dagen og så satse på, at hun kunne puttes omkring kl 20. MEN, du fortæller, at jeres datter nu skal til at begynde i vuggestue og at I fremadrettet skal vække hende omkring kl 7, for at dagen kan hænge sammen for hende og jer - på grund af hendes alder og dette, så synes jeg at I skal lade hende sove de to lure dagligt. Og jeg synes, at I allerede nu bør begynde at vække hende omkring kl 07, da det er hendes stå op tidspunkt fremadrettet.

At komme tidligere op, og også starte i vuggestue kan godt gøre hende mere træt og derfor kan hun godt blive lettere at putte om dagen - en rytme vil måske komme mere og mere af sig selv, fordi hun gradvist vil lære at følge vuggestuens rytme og så vil hendes puttetidspunkt naturligt også blive mere ens. Det er stå op tidspunktet og hele dagens rytme som spiller ind på, hvornår I kan putte hende om aftenen.

Og det er her rigtig vigtigt, at hun ikke sover omkring eller efter kl 16. Det er nemlig sådan, at søvn der ligger her ofte vil "æde" af nattesøvnen, når først børn er blevet et år. Hvis hun sover om eftermiddagen, kan det derfor være forklaringen på, hvorfor hun nogle gange er svær at putte om aftenen. Hun kan også begynde at få en længere vågenperiode om natten eller pludselig begynde at vågne tidligt om morgenen. derfor bør hendes to lure ligge formiddag og over middag.

En dagsplan, som jeg tænker måske kan passe ind i vuggestuens rytme, kan se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, vand eller mme af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.

Puttes til formiddagslur, måske sover hun er kun 45-60 minutter

Frokost 11.30: Rugbrødshapssere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med 1/2 hårdkogt æg, godt kogte pastaskruer, stykker af ...

Annonce

... frikadelle osv. Eller det kan også være varm mad til frokost - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.

Puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det kommer an på, hvor lang formiddagsluren har været - skal op før klokken bliver 16... Og I skal sikre jer, at hun ikke sover i bilen eller bag på cyklen på vej hjem...

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, frisk frugt, frugtmos og vand af kop. Må også gerne få en frugtgrød med lidt mme eller lignende.

Aften 18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad og mad i hånden. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød ca kl 19.30 - får herefter børstet tænder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Flaske og puttes til natten ca kl 20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske, som gradvist trappes ud, når hun bliver 1 år, med mindre hun allerede kan undvære den. Det lyder næsten sådan ud fra det du beskriver:)

Samlet vil det være rigtig godt, hvis hun kan sove 13.5 time i døgnet. Det betyder, at hvis hun sover fra kl 20 til 07 og dermed sover 11 timer om natten, så vil det være fint med 2.5 times søvn i løbet af dagen. F.eks. fordelt på en time om formiddagen og 1.5 times middagslur... hun må naturligvis gerne sove mere om dagen, hvis hun nogle dage sover 3 timer i løbet af dagen, så er det naturligt, at hun så ikke vil være putteklar før klokken er 20.30 og sover hun endnu mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt blive det kortere. For at vurdere hendes puttetidspunkt og søvnbehov, er I således nødt til at se lidt på hele dagens rytme:)

At starte i vuggestue kan både gøre hende mere træt og derfor gøre, at hun om dagen sover bedre - men det kan også gøre det sværere for hende at sove, fordi der sker så meget nyt, som hun naturligt kan have svært ved at koble af overfor. I er derfor nødt til at se, hvad der sker...

Rigtig meget held og lykke - også med start i vuggestue, det bliver en ny med forhåbenligt også dejlig og spændende tid :)

Jeg har skrevet en bog "Ha en god dag, skat" sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler om at give sit barn en god dag i dagpleje, vuggestue og børnehave - om alt fra at starte, vænne sig til den nye verden, komme ind af døren på en god måde, blive hentet igen, kommunikere med de andre, vælge det rigtige sted osv. osv. Den kan I måske have glæde af at læse lidt i .... :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor