Putning knap 12 måneder

6. juni 2017

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Putning knap 12 måneder

Kære Helen

Vores datter er nu næsten et år og vi kæmper lidt med putningen til natten.

Jeg ved det er normalt for alderen og bliver nok forstærket af at hun er lige på nippet til at gå. Vi har dog oftest flere aftener i løbet af en uge hvor hun sover enten med det samme hun er færdig med flasken eller inden for 10 min max. Og så har vi de aftener hvor det tager en eller flere timer før hun endelig overgiver sig.

Tidligere har hun altid været nem at putte. Hun har en sen døgnrytme, men den sidste måned har vi vækket hende 7.30 for at få mere rytme på dagen. Vi prøver at putte så hun kan sove 20.30 men den kan godt blive 21-22 før det lykkes. Når først hun sover, sover hun godt, i egen seng på eget værelse og oftest uden at vågne før vi vækker hende næste morgen. Om dagen sover hun oftest en formiddagslur på et par timer og en kort eftermiddagslur. Samlet 2,5-3 timer. I går forsøgte vi kun at give hende en middagslur (som blev på 2,5 timer) og hun sov som en sten på 5 min allerede kl. 20. I dag har hun sovet formiddagslur på 1 t og 40 min og eftermiddagslur på 50 min (vågnede lidt over 16) og hun er først lige faldet i søvn 21.20 efter 50 minutters 'kamp'.

Jeg er i tvivl om det måske er vejen frem med kun en lur? Men hun ...

Annonce

... skal til at køres ind i vuggestue i den kommende uge - så tænker det godt kan ændre hendes behov? Derudover tror jeg måske hun sover sin sidste lur for sent (ofte omkring kl. 16)? - men hun kan ikke rigtig falde i søvn før.

Når vi putter til natten går vi på værelset og giver flaske nede i sengen mens der synges et par sange. Hvis hun bliver liggende og bare roder lidt rundt så bliver vi og sidder evt med en hånd på hende og/eller rokker hendes krop lidt. Hvis hun rejser sig og protesterer mod at blive lagt igen og tydeligt virker vågen (oftest efter at hun har ligget og halvsovet mens hun fik flaske) så står vi op med hende og venter 20 min før vi går på værelset igen. Så de dage det tager 1-2 timer at putte har vi ikke været så længe på værelset men prøvet at putte 2-3 gange. Jeg kan ikke finde ud af om det er den rette strategi?

Jeg har svært ved at gennemskue hvorfor der er så stor forskel på hvornår hun er klar til at sove, og hvilken strategi jeg skal vælge i forhold til antal lure om dagen og puttetidspunkt om aftenen? Hun skal derudover snart til at stå op kl. 7 når barslen er slut. Hvordan får vi bedst rykket hende den halve time uden at hun mister endnu mere nattesøvn?

Tusind tak for dine altid brugbare råd 😊

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Vegetar og veganer

Lever du vegetarisk og spiser du varieret, så vil du sædvanligvis få tilstrækkeligt med protein og andre næringsstoffer - også selvom du f.eks. ammer. Jo flere fødevarer du udelukker fra kosten, jo større er risikoen for fejlernæring, og hvis du f.eks. ikke spiser æg, mælkeprodukter og andre produkter fra dyr, kan det få betydning for dit barn.

Børn, der ernæres vegetarisk eller vegansk med ingen eller sparsom brug af mælkeprodukter og æg, skal ammes eller have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder