Svar: Vågenperiode i 3 måneders alderen
2. juni 2017
Alder:
3 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fundet min bog om børn og søvn frem igen - tak for det og velkommen tilbage, hyggeligt at du skriver igen :)
Når man skal vurdere børns søvn - om barnet sover nok, sover for lidt, sover på de rette tidspunkter osv. så er man nødt til at se på, hvordan barnet generelt trives.
Du fortæller, at I har en aktiv hverdag, hvor I leger med ham, stimulerer hans balance, er på legetæppet osv. og det lyder derfor som om, at I har en alderssvarende og aktiv dreng. Han lyder ikke sløv eller på nogen måde apatisk - jeg tolker det du skriver, som om, at lillebror følger rigtig godt med i, hvad der sker omkring jer, kikker efter storebror osv. Han virker altså generelt til at være glad og i sund og fin udvikling - det går godt.
Og det er naturligvis vigtigt at medtænke dette, når man skal vurdere, om han sover for meget/er for lidt vågen...
Derudover så skal man også altid se lidt på, hvor meget han sover i døgnet. Når man er 3 måneder gammel, vil det gennemsnitlige døgnbehov være ca. 15 timers søvn i døgnet. Og for mange børn vil det være sådan fordelt, at barnet sover f.eks. 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen - om dagen ofte fordelt på 3 lure. At det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre...
Hvor længe jeres dreng kan være vågen imellem sine lure om dagen afhænger også af, hvor lange lure han tager, og hvor meget han sover om natten. Hvis han f.eks. har en meget lang nattesøvn og sover 12 timer fra kl 20 til 08, så er der kun 3 timers dagssøvn at gøre godt med. Det kan nogle gange gøre, at han så vil sove 3-4 meget korte lure og netop fordele dem med kort interval hele dagen igennem. Han vil ikke kunne klare at være vågen i 2.5 time af gangen og slet ikke, hvis han kun har sovet 30 minutters lur...
Her skal du så igen se på, hvorvidt han trives med dette. Hvis han trives med flere korte lure i løbet af dagen, så skal man ikke ændre noget - men hvis han sover kortvarigt, vågner op, er ked af det, tydeligt uoplagt og pylret og har svært ved at overskue dagen, lege og have overskud generelt, så vil det være en god idé at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover lidt længere dagslure, har lidt længere aktive vågenperiode og så sover en lidt kortere nattesøvn...
Det kan altså være helt okay, at din dreng har kortere vågne perioder - det afhænger helt af, hvordan han i øvrigt virker, og hvordan han sover både dag og nat, altså hvad rytme han har. Og hvis det fungerer, så skal du ikke ændre på noget.
Hvis du oplever, at han på nogen måde virker "for træt". Altså sover betydelig mere end man normalt ville forvente af hans alder, så vil det være en god idé, at du lige får lægen til at lytte på ham, lytte på hans hjerte og lunger, sikre sig at han ikke har ondt eller at der på anden måde er en fysiologisk forklaring på, hvorfor han bliver så træt. Det kan godt være, at han bare har et godt sovehjerte og det skal han naturligvis have lov til - men det er altid godt lige at få lægen til at tjekke ham igennem en ekstra gang, hvis du synes det er for meget, og du bliver bekymret :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)
Glæder mig til at følge jeres lille familie igen!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske