Svar: Vågenperiode i 3 måneders alderen

2. juni 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Nina

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har fundet min bog om børn og søvn frem igen - tak for det og velkommen tilbage, hyggeligt at du skriver igen :)

Når man skal vurdere børns søvn - om barnet sover nok, sover for lidt, sover på de rette tidspunkter osv. så er man nødt til at se på, hvordan barnet generelt trives.

Du fortæller, at I har en aktiv hverdag, hvor I leger med ham, stimulerer hans balance, er på legetæppet osv. og det lyder derfor som om, at I har en alderssvarende og aktiv dreng. Han lyder ikke sløv eller på nogen måde apatisk - jeg tolker det du skriver, som om, at lillebror følger rigtig godt med i, hvad der sker omkring jer, kikker efter storebror osv. Han virker altså generelt til at være glad og i sund og fin udvikling - det går godt.

Og det er naturligvis vigtigt at medtænke dette, når man skal vurdere, om han sover for meget/er for lidt vågen...

Derudover så skal man også altid se lidt på, hvor meget han sover i døgnet. Når man er 3 måneder gammel, vil det gennemsnitlige døgnbehov være ca. 15 timers søvn i døgnet. Og for mange børn vil det være sådan fordelt, at barnet sover f.eks. 10 timer om natten og 5 timer samlet i løbet af dagen - om dagen ofte fordelt på 3 lure. At det er et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre...

Hvor længe jeres dreng kan være vågen imellem sine lure om dagen afhænger også af, hvor lange lure han tager, og hvor meget han sover om natten. Hvis han f.eks. har en meget lang nattesøvn og sover 12 timer fra kl 20 til 08, så er der kun 3 timers dagssøvn at gøre godt med. Det kan nogle gange gøre, at han så ...

Annonce

... vil sove 3-4 meget korte lure og netop fordele dem med kort interval hele dagen igennem. Han vil ikke kunne klare at være vågen i 2.5 time af gangen og slet ikke, hvis han kun har sovet 30 minutters lur...

Her skal du så igen se på, hvorvidt han trives med dette. Hvis han trives med flere korte lure i løbet af dagen, så skal man ikke ændre noget - men hvis han sover kortvarigt, vågner op, er ked af det, tydeligt uoplagt og pylret og har svært ved at overskue dagen, lege og have overskud generelt, så vil det være en god idé at hjælpe ham til en rytme, hvor han sover lidt længere dagslure, har lidt længere aktive vågenperiode og så sover en lidt kortere nattesøvn...

Det kan altså være helt okay, at din dreng har kortere vågne perioder - det afhænger helt af, hvordan han i øvrigt virker, og hvordan han sover både dag og nat, altså hvad rytme han har. Og hvis det fungerer, så skal du ikke ændre på noget.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis du oplever, at han på nogen måde virker "for træt". Altså sover betydelig mere end man normalt ville forvente af hans alder, så vil det være en god idé, at du lige får lægen til at lytte på ham, lytte på hans hjerte og lunger, sikre sig at han ikke har ondt eller at der på anden måde er en fysiologisk forklaring på, hvorfor han bliver så træt. Det kan godt være, at han bare har et godt sovehjerte og det skal han naturligvis have lov til - men det er altid godt lige at få lægen til at tjekke ham igennem en ekstra gang, hvis du synes det er for meget, og du bliver bekymret :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med ham :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie igen!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland