Svar: Vågner efter 45 minutter - nok søvn?
2. juni 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Hvis jeres dreng vågner med smil, ligger og kikker på jer, viser stor gensynsglæde, når I kommer hen til ham, og han tydeligt virker vågen, glad, parat til leg, pludren og hygge, så skal I tage ham op, - så har han ikke behov for at sove mere, og så bliver det naturligt en kamp at få ham til at sove videre...
Men hvis han efter 45 minutter ligger og klynker, har lukkede øjne, tydeligt virker træt men blot har svært ved at sove, så vil det være rigtig godt, at I ikke tager ham op, men derimod med jeres hænder, kærtegn, beroligende ord, ved at trille lidt med barnevognen osv. hjælper ham videre i søvnen.
I er altså nødt til at se på, hvordan han virker, når han vågner, eller viser tegn på at ville vågne op, - altså vurdere, hvor udhvilet han virker.
Derudover er I også nødt til at se på, hvor meget han generelt sover. Hvis han sover 11 timer om natten, så vil han naturligt have brug for ca 3.5 times dagssøvn og hvis dette skal fordeles på 3 lure, så vil nogle af lurene ikke være særligt lange. Så vil det være naturligt, at han f.eks. sover 45 minutter + 2 timer + 45 minutter - og så kan I naturligt ikke forlange, at han sover mere :)
Og så skal man naturligt også altid se på, hvordan barnet trives og udvikler sig, når man skal vurdere om et barn sover nok og om rytmen fungerer :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Rigtig god pinse!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske