Svar: Sovetemperatur og sommervarme

23. maj 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på temperaturen i barnevognen, nu hvor det er blevet betydeligt varmere i vejret. For ja - det kan nogle gange godt være bedre, at børn sover indendøre, når det er rigtig varmt.

Den beste sovetemperatur er omkring 18 grader - men det kan godt være både lidt varmere og lidt koldere - mellem 15-22 grader... Og om sommeren kan det blive betydeligt varmere i en barnevogn....

Det er vigtigt, at en barnevogn ikke står i solen, men at man sikrer, at der er skygge. Det kan være en god idé at stille barnevognen under et skyggefuldt træ, under et halvtag eller lignende - men selvom der er skygge, kan det stadig blive for varmt.

Derudover kan det meget hurtigt blive for iltfattigt inde i vognen, og det er lige så stort et problem. Det er vigtigt, at barnet kan få luft! Derfor skal barnevognen ikke dækkes til med stofbleer, regnslag eller lignende, når barnet ...

Annonce

... sover ude. Myggenet kan være nødvendigt, hvis der er mange insekter, men hvis der ikke er nogen insekter, så bør et myggenet også fjernes.

Det kan være en god idé at slå kalechen ned, så der kommer luft ind til barnet, ligesom barnet ikke skal ligge under en varm dyne eller tæppe, og barnet skal iklædes let tøj, så barnet kan komme af med varmen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og bliver temperaturen meget høj, så er det bedre at lade barnet sove indenfor. Trække gardinerne for, så solens stråler og dermed varmen holdes ud og åbne vinduet så værelset er fyldt med frisk luft, når barnet bliver lagt til at sove.

Vi har anbefalinger for, hvor koldt det må være, men der findes ikke nogen officielle anbefalinger omkring hvor varmt det må være, når børn sover ude. Så du er nødt til at lave en individuel vurdering ud fra, hvordan din dreng virker til at sove bedst, og hvilke muligheder I har for at give ham skygge og luft, når han skal sove...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet