Svar: Sovetemperatur og sommervarme
23. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på temperaturen i barnevognen, nu hvor det er blevet betydeligt varmere i vejret. For ja - det kan nogle gange godt være bedre, at børn sover indendøre, når det er rigtig varmt.
Den beste sovetemperatur er omkring 18 grader - men det kan godt være både lidt varmere og lidt koldere - mellem 15-22 grader... Og om sommeren kan det blive betydeligt varmere i en barnevogn....
Det er vigtigt, at en barnevogn ikke står i solen, men at man sikrer, at der er skygge. Det kan være en god idé at stille barnevognen under et skyggefuldt træ, under et halvtag eller lignende - men selvom der er skygge, kan det stadig blive for varmt.
Derudover kan det meget hurtigt blive for iltfattigt inde i vognen, og det er lige så stort et problem. Det er vigtigt, at barnet kan få luft! Derfor skal barnevognen ikke dækkes til med stofbleer, regnslag eller lignende, når barnet sover ude. Myggenet kan være nødvendigt, hvis der er mange insekter, men hvis der ikke er nogen insekter, så bør et myggenet også fjernes.
Det kan være en god idé at slå kalechen ned, så der kommer luft ind til barnet, ligesom barnet ikke skal ligge under en varm dyne eller tæppe, og barnet skal iklædes let tøj, så barnet kan komme af med varmen...
Og bliver temperaturen meget høj, så er det bedre at lade barnet sove indenfor. Trække gardinerne for, så solens stråler og dermed varmen holdes ud og åbne vinduet så værelset er fyldt med frisk luft, når barnet bliver lagt til at sove.
Vi har anbefalinger for, hvor koldt det må være, men der findes ikke nogen officielle anbefalinger omkring hvor varmt det må være, når børn sover ude. Så du er nødt til at lave en individuel vurdering ud fra, hvordan din dreng virker til at sove bedst, og hvilke muligheder I har for at give ham skygge og luft, når han skal sove...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske