Svar: Undgå mad om natten

15. maj 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng i en alder af knap 6 måneder, stadig har brug for to flasker om natten. Og det lyder rigtig fint med 3 måltider grød om dagen med den alder han har.

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han fyldes tilstrækkeligt op med både skemad, vand af kop og mælk om dagen - og om aftenen. Og når han bliver 6 måneder, vil I naturligt kunne øge hans indtag lidt mere. I kan i den alder begynde at tilbyde ham små mellemmåltider, så han får lidt flere skemåltider, ligesom han gradvist bliver bedre til at drikke vand af kop, så en del af hans væskeindtag også stilles derigennem - og stille og roligt vil behovet for mælk om natten så trappes ud.

De fleste børn vil derfor i 6 måneders alderen begynde at kunne undvære flaske midt nat. Det betyder, at han vil kunne trives med 6 flasker i døgnet og disse 6 flasker vil ofte ligge tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. At sove igennem i 6 måneders alderen er derfor at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05. Det betyder, at han altså stadig skal have to flasker om natten, men at flaskerne ofte vil ligge sen aften og tidlig morgen...

Når børn får flaske, så har de nogle gange en lidt anden spiserytme, end når de ammes. Og det betyder, at han måske tager sit længste søvnstræk om aftenen, dvs. får flaske kl 20 og så melder han sig måske igen kl 02 og 06.. Og det kan jeg godt forstå, hvis I synes er hårdt. Og hvis det er tilfældet hos jer, så kan I derfor godt overveje om I skal prøve at ...

Annonce

... tilbyde ham flaske sen aften, før I selv går i seng. I behøver ikke vække ham, men kan prøve at give ham flasken mere eller mindre imens han sover og måske vil han tage mod den. Hvis I kan vente med at gå i seng til kl 23, så kan I derfor være heldige at få ham mætte lidt af før natten og I undgår derfor at blive vækket kl 02.. Det kan være et forsøg værd.

Hvis ikke det lykkes, så må I acceptere, at han vågner og melder sig selv, give ham flasken og så sove videre derefter... :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder ikke som om, at han får for meget mælk i forhold til sin alder. Når han bliver 6 måneder, vil det være passende med 110 ml pr kg han vejer. Jeg ved ikke, hvad han vejer, men hvis han f.eks. vejer 7.5 kg, så betyder det, at han skal have 825 ml i døgnet. Vejer han mindre, skal han have mindre, vejer han mere, vil hans døgnbehov være mere. Det lyder ikke umiddelbart som om, at I skal skære yderligere ned i flaske og mme, men som om, at han får et reelt behov dækket.

Det er også vigtigt, at I holder mængden af skemad på et niveau, hvor han har plads i maven til både skemad og mælk. Det er således bedre, at han spiser 3/4-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og efterfølgende tager imod sin flaske. End at I giver ham 1.5 dl. grød eller mos og han så ikke drikker nok mme eller afviser flasken helt... Hvis han har fået for store mængder skemad om dagen, så han ikke indtager mælk nok i dagtimerne, så er han naturligt nødt til at søge dette ekstra om natten... Derfor skal balancen mellem skemad og mælk være i orden :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre