Svar: Ammer mit barn i søvn
9. maj 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Betina
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt, at du ved, at det ikke behøver være et problem, at din dreng falder i søvn med brystet og i din favn. Mange børn falder trygt i søvn på denne måde, puttes og sover dejligt videre i måske 4 timer eller mere, hvor de så vågner, har brug for mælk, ammes og derefter sover videre igen.
Det er først, hvis din dreng begynder at blive uhensigtsmæssigt afhængig af dit bryst eller favn for at sove, sådan at han har brug for brystet eller din favn en gang i timen eller hyppigere, for at kunne sove - at I har et problem. Nogle gange kan det, der fungerer som en rigtig god søvnassociation i starten, godt ændre sig og blive til en uhensigtsmæssig søvnassociation, men andre gange bliver det ikke til noget uhensigtsmæssigt, det fungerer bare godt. Og som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, som fungerer.
Jeres dreng lyder til at kunne falde i søvn i sin barnevogn, ved at I triller ham en lille tur - så han lyder ikke til at være fuldstændig afhængig af din favn for at sove. Han kan også falde i søvn med flaske - og er på den måde heller ikke afhængig af brystet. Og det er naturligvis en stor fordel, når du starter på arbejde og far eller en anden skal kunne passe ham, at han netop er vant til at få flaske.
Du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan han fremadrettet har det, og hvad han viser behov for. Det er vigtigt, at han ikke øger behovet for bryst og favn, men gradvist lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover - og gradvist begynder at kunne sove længere søvnstræk, før han tilbydes mælk igen. Dette kommer dog ofte naturligt i takt med, at han får mere og mere skemad i løbet af dagen.
Du må gerne med den alder han har, forsøge at putte ham fra din favn, før han sover helt, så han lige når at registrere, hvor han puttes. Han skal ikke puttes vågen, men døsig, så du med dine hænder, beroligende ord osv. kan lulle ham ind i søvnen - men han skal stadig have mælk før hver lur.
Behovet for mælk før hver lur og antallet af amninger/flasker ændrer sig så i takt med at han bliver ældre. Når han bliver 6 måneder og tilbydes skemad flere gange dagligt, så begynder I at kunne trappe ud af amningen midt nat. Det betyder, at han i den alder skal lære at sove videre uden brystet om natten.
Når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 amninger/flasker i døgnet. Jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han om formiddagen f.eks. skal lære at sove, uden at blive tilbudt mælk først.
Når han bliver 8-9 måneder, vil han trives med 3 amninger/flasker i døgnet, og jeg anbefaler, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han her begynder at kunne sove fra midnat og til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.
På den måde sker der en naturlig ændring, hvor han gradvist får nye søvnassociationer og brystet og favnen naturligt kommer til at fylde mindre og mindre. Nogen gange skal man gøre en ekstra indsats, for at lære ham en ny måde at sove på - men ikke altid. Det er helt forskelligt...
Hvis du har på fornemmelsen, at han søger brystet ekstra meget, fordi I sover sammen, så kan det være en god idé, at du flytter ham over i egen seng og hjælper ham med at sove i den, så han vænnes til dette... Hvis du har en fornemmelse af, at han bliver sværere og sværere at få til at sove, med mindre du har ham i din favn og skal gå rundt med ham igen og igen, så kan det være en god idé at ændre disse vaner. Du skal naturligvis overveje, hvilke søvnassociationer du giver ham. Men hvis du ikke oplever det som et problem, så behøver du altså ikke ændre noget. Det afhænger helt af, hvad der fungerer bedst for jer alle.
Jeg håber, at dette giver lidt ide om, hvordan tingene ændrer sig, og hvad du måske skal arbejde lidt på fremadrettet...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske