Ammer mit barn i søvn

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Ammer mit barn i søvn

Hej Helen 😊

Min dreng er nu 5 måneder og jeg går med overvejelser om hvornår han mon lærer at falde i søvn uden brystet til natten.

Sagen er den at jeg altid har ammet ham i søvn, da han aldrig har kunne finde ro til at falde i søvn til natten på andre måder. Han græder voldsomt hvis vi forsøger at putte ham i vores bed side. Jeg kan mærke at jeg på den ene side har lyst til at fortsætte, da jeg ved det er trygt for ham, men på den anden side kan jeg være bange for at det fortsætter sådan hvis vi ikke lærer ham andre søvnassiosationer. Sagen er den at jeg starter på job når han er 9 måneder (døgnvagter), hvorfor jeg ikke kan fortsætte med at amme ham i søvn i alt for lang tid.

Vi ser er stort fremskridt i at han nu ikke behøver brystet hver gang han vågner om natten, men kun når han skal sove videre ved de to flasker han får. For bare en måned siden efterspurgte han brystet flere gange om natten.

Om dagen bliver han altid puttet i barnevognen, hvor han falder i søvn ved at vi trækker barnevognen ...

Annonce

... eller går med ham på armen til han sover.

Hans struktur for dagen ser sådan ud:
07: Ammes, står op, pusles, leger
08,30: Puttes i barnevogn med flaske
10.00: Vågner, leger, får grød/mos (han får endnu ikke så meget at det kaldes et måltid - hverken til middag eller aften)
12: Puttes i barnevognen med flaske
13,30: Vågner, får flaske, leger, mm.
16: Puttes i barnevognen med flaske
16,45: Vågner, leger, får grød/mos, i bad
19,30: Falder i søvn ved brystet hos mig (i favn)
20,30: Vågner let, får flaske, ammer ham liggende i vores seng til han sover (hvor han iøvrigt ligger hele natten)
00: Flaske
04: Flaske

Det skal siges at han nogle gange ikke spiser ret meget af sine flasker, men vi tilbyder ham altid.

Det jeg egentlig ønsker svar på er: Hvornår kan man med rimelighed forvente at lære barnet andre søvnassiosationer og hvordan kan vi ændre det? Jeg er ikke tilhænger af "en kold tyrker", men jeg er interesseret at lære mit barn andre dejlige måder at falde i søvn på.

Med venlig hilsen
Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.