Svar: Søvn, eller rettere manglen på samme

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Nu hvor Arthur er 9 måneder gammel, så vil det være passende med 3 amninger dagligt og jeg anbefaler normalt, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at han som udgangspunkt skal ammes kl 23-24, men herefter lære at sove uden yderligere bryst til næste morgen, hvor dagen så starter med grød.

Ud fra din dagsplan kan jeg se, at du ofte ikke ammer før middagsluren, men i stedet ammer omkring kl 17.. og det kan være helt okay lige nu, fordi jeres dreng skal starte i vuggestue, og det vil naturligt være en stor omvæltning for ham. Det kan derfor være en fordel at bibeholde den nuværende rytme, så han kan puttes uden at blive ammet, når han skal sove til middag - det vil gør det betydeligt lettere for vuggestuepersonalet at putte ham, og så kan han få en "gensynsamning" om eftermiddagen, hvor I to så er sammen igen. Det kan betyde meget for ham at han tilbydes brystet om eftermiddagen i den periode, hvor han skal vænnes til at være væk fra dig i dagtimerne.

Når han bliver 10 måneder, vil det dog være rigtig godt, hvis du kan skære amningen om eftermiddagen helt væk, så han bliver ammet 2 gange i døgnet. Altså aften og sen aften f.eks. kl 19.30-20 og igen kl 23-24. Du kan godt forsøge at tage ham op og lægge ham til brystet sen aften tidligere - før du selv går i seng - for at se om du på den måde kan få fyldt ham lidt ekstra op og undgå, at du bliver vækket omkring midnat, eller undgå, at du skal holde dig vågen om aftenen, for at kunne amme ham.. Men mælk sen aften vil han naturligt have behov for. Alternativet kan være at far tilbyder ham en flaske sen aften, fordi det giver dig mulighed for at gå tidligere i seng og dermed få ekstra sammenhængende nattesøvn - og det kunne godt lyde som om, at du har rigtig meget brug for dette. Derfor skal I naturligvis overveje, hvad I prioriterer, og hvad der vil fungere bedst for jer alle :)

Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fint ud hvad angår madindtag og tilbud. Det lyder alderssvarende og rigtig fint. Han skal ikke have mere mælk end de 2-3 amninger og derudover skal hans væskebehov dækkes via vand. Du kan derfor godt forsøge, om du kan få ham til at drikke mere vand i løbet af dagen - evt. forsøge med en drypfri kop eller en kildevandsflaske, evt. med tut. Det synes nogle børn er rigtig sjovt og så drikker de mere...

Det er super med godnatgrøden fordi den også er med til at mætte ham lidt ekstra til natten og sikre, at han ikke vågner, fordi han er sulten, så hold fast i den.

Når han skal trappe ud af natamning, så handler det i ...

Annonce

... første omgang om at fylde ham ekstra op med mad og vand i løbet af dagen og nogle gange kan det også være en idé at amme ham fra begge bryster om aftenen. Når han så vågner og søger brystet om aftenen, så må du i første omgang forsøge om ikke han kan lære at komme videre i søvnen uden. Det vil være lidt svært for ham lige nu - både fordi han skal starte i vuggestue og dermed er adskilt fra dig om dagen, men også fordi han tydeligt er i separationsfasen og derfor har rigtig meget brug for at se dig og mærke dig, for at fornemme, at du ikke er forsvundet fra ham.

Han vil naturligt derfor have en tendens til at søge din tryghed og nærhed ekstra meget, han vil klynge sig mere til dig - og det betyder ofte også søge brystet ekstra. Men det er vigtigt, at du er opmærksom på at amningerne ikke skal sættes op, men trappes ud. Og at han stadig kan få sin mor. Mor og brystet er to forskellige ting. I er ikke længere et hele, og du kan godt trøste ham, uden at han få bryst. Måske har du også oplevet, at han har prøvet at bide dig i brystet for at få en reaktion fra dig - hvilket ofte er tegn på, at han netop begynder at forstå, at bryst og mor er to forskellige ting...

Hvis han ikke kan beroliges med nærhed, kærtegn, stillingskift, beroligende ord osv. om natten, men kun kan falde til ro med brystet, så må du give ham det. Men du skal forsøge igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen, så får han det, og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Du skal nok gøre det mange gange, men til sidst skulle han gerne begynde at acceptere, at han godt kan falde i søvn uden at have brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Du skal samtidig huske på, at han jo sover uden brystet om dagen, så når han kan det der, så kan han det også om natten - og mor og nærhed kan han stadig få :)

Hvis det er helt umuligt for dig at få ham væk fra brystet om natten og du ikke kan hænge sammen, når din nattesøvn igen og igen afbrydes, så må du alliere dig med far. Far kan godt tage over om natten. Du kan amme jeres dreng sen aften, så han er fyldt godt op med mælk kl ca 23.30 - derefter kan du sove et andet sted og far kan sove sammen med lillebror i soveværelset, i dobbeltsengen. Far kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt og netop lade ham mærke, at han ikke er alene, at I er der, passer på ham, berolige og betrygge - men uden at amme. Så jeres dreng på den måde lærer, at han ikke behøver få bryst efter midnat...

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele, også indkøring i vuggestue! Det bliver spændende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder