Søvn, eller rettere manglen på samme

9. maj 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Søvn, eller rettere manglen på samme

Kære Helen

Så har jeg brug for dit input igen.

Vores nætter er forfærdelige. Arthur vågner typisk første gang ml 23-01 og vil ammes der. Hvis han ikke ammes, falder han ikke til ro.

Her har jeg hver nat en optimistisk tro på at NU sover han til i morgen tidlig, men nej. Han vågner igen ved 230-tiden, vil ammes, for ellers sover han ikke videre.
Vågner igen ml. 5-530 og er frisk som en havørn og klar til at starte dagen.

Det betyder at jeg er mega træt og ikke får nogen sammenhængende søvn på noget tidspunkt. Heller ikke i løbet af dagen, for når jeg er træt ved 14-tiden, kommer storebror hjem fra skole og så skal han selvfølgelig have lidt opmærksomhed der.

Han ammes ikke længere så meget i løbet af dagen. evt en enkelt gang om eftermiddagen, men ellers kun ifm natten. Jeg har prøvet at sætte amningen op i løbet af dagen, men det ændrer ikke ved opvågningerne om natten.

Vi tager udgangspunkt i dit forslag til dagsplan.

Hans nuværende dagsplan ser sådan ud:

kl. 530 vågner og er klar til dagen. sover aldrig videre efter dette tidspunkt.

kl. 7 morgengrød med frugtmos + vand (fx havregrød, flerkornsgrød lavet stort set på mme.) Spiser ca 1,5-2 dl i alt.

kl. 830 en kvart bolle med smør/ost + frugt + vand
Puttes til formiddagslur - sover alt mellem 1-2 timer.

kl. 1130 frokost - rugbrød ell. bondebrød med fisk, leverpostej, smøreost, agurker + vand. (spiser ca en halv rundenom.)

kl. 13 ...

Annonce

... frugt i hånden. evt. en kvart bolle med smør + vand.
Puttes til eftermiddagslur. Sover alt ml. 1-3 timer.

kl. 15 flerkornsgrød med frugt + vand. spiser ca 1,5 -2 dl.

kl. 17 evt amning ellers småhapser af aftensmaden, som jeg opstarter ca deromkring.

kl. 18 aftensmad. Spiser 1,5 - 2 dl. mos med kød eller fisk. grøntsager i hånden.

kl. 1930 aftengrød. Typisk flerkornsgrød med frugt. 1-1,5 dl. + vand

kl. 20 puttes til natten.

kl. 23-01 1. amning

kl. 230 2. amning

kl. 530 evt. 3 amning, ellers bare morgengrød som ovenfor.

Hvad tænker du om dagsplanen? og madmængderne? amningerne?

Arthur er nu blevet 9,5 måneder. Han er en meget aktiv og glad dreng. Han tumler dagen lang, men er også meget præget af separationsangst for tiden. Især jeg kan ikke forlade rummet uden at han bliver ked af det.

Han er nysgerrig og meget opmærksom på alt og alle omkring ham.
Han har kravlet i ca halvanden måned nu. Rejser sig og kravler op på alt han støder på sin vej. Går langs møblerne. Har ingen problemer med at gå en strækning på 3 meter langs møblerne, hvor han skifter greb mellem sofa, bord, puf og lænestol.

Vi skal til at starte indkøring i vuggestue i næste uge. Jeg håber, at de flere udfordringer og leg kan gøre ham mere træt om natten :-) Er der ellers noget vi skal være opmærksomme på i den forbindelse i relation til ovenstående.

Jeg ser frem til dine inputs.

Mange hilsner
den trætte mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre