Brev:
Søvn, eller rettere manglen på samme
9. maj 2017
Alder:
9 mdr.
Søvn, eller rettere manglen på samme
Kære Helen
Så har jeg brug for dit input igen.
Vores nætter er forfærdelige. Arthur vågner typisk første gang ml 23-01 og vil ammes der. Hvis han ikke ammes, falder han ikke til ro.
Her har jeg hver nat en optimistisk tro på at NU sover han til i morgen tidlig, men nej. Han vågner igen ved 230-tiden, vil ammes, for ellers sover han ikke videre.
Vågner igen ml. 5-530 og er frisk som en havørn og klar til at starte dagen.
Det betyder at jeg er mega træt og ikke får nogen sammenhængende søvn på noget tidspunkt. Heller ikke i løbet af dagen, for når jeg er træt ved 14-tiden, kommer storebror hjem fra skole og så skal han selvfølgelig have lidt opmærksomhed der.
Han ammes ikke længere så meget i løbet af dagen. evt en enkelt gang om eftermiddagen, men ellers kun ifm natten. Jeg har prøvet at sætte amningen op i løbet af dagen, men det ændrer ikke ved opvågningerne om natten.
Vi tager udgangspunkt i dit forslag til dagsplan.
Hans nuværende dagsplan ser sådan ud:
kl. 530 vågner og er klar til dagen. sover aldrig videre efter dette tidspunkt.
kl. 7 morgengrød med frugtmos + vand (fx havregrød, flerkornsgrød lavet stort set på mme.) Spiser ca 1,5-2 dl i alt.
kl. 830 en kvart bolle med smør/ost + frugt + vand
Puttes til formiddagslur - sover alt mellem 1-2 timer.
kl. 1130 frokost - rugbrød ell. bondebrød med fisk, leverpostej, smøreost, agurker + vand. (spiser ca en halv rundenom.)
kl. 13 frugt i hånden. evt. en kvart bolle med smør + vand.
Puttes til eftermiddagslur. Sover alt ml. 1-3 timer.
kl. 15 flerkornsgrød med frugt + vand. spiser ca 1,5 -2 dl.
kl. 17 evt amning ellers småhapser af aftensmaden, som jeg opstarter ca deromkring.
kl. 18 aftensmad. Spiser 1,5 - 2 dl. mos med kød eller fisk. grøntsager i hånden.
kl. 1930 aftengrød. Typisk flerkornsgrød med frugt. 1-1,5 dl. + vand
kl. 20 puttes til natten.
kl. 23-01 1. amning
kl. 230 2. amning
kl. 530 evt. 3 amning, ellers bare morgengrød som ovenfor.
Hvad tænker du om dagsplanen? og madmængderne? amningerne?
Arthur er nu blevet 9,5 måneder. Han er en meget aktiv og glad dreng. Han tumler dagen lang, men er også meget præget af separationsangst for tiden. Især jeg kan ikke forlade rummet uden at han bliver ked af det.
Han er nysgerrig og meget opmærksom på alt og alle omkring ham.
Han har kravlet i ca halvanden måned nu. Rejser sig og kravler op på alt han støder på sin vej. Går langs møblerne. Har ingen problemer med at gå en strækning på 3 meter langs møblerne, hvor han skifter greb mellem sofa, bord, puf og lænestol.
Vi skal til at starte indkøring i vuggestue i næste uge. Jeg håber, at de flere udfordringer og leg kan gøre ham mere træt om natten :-) Er der ellers noget vi skal være opmærksomme på i den forbindelse i relation til ovenstående.
Jeg ser frem til dine inputs.
Mange hilsner
den trætte mor :-)