Svar: Måltider og søvn
2. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første tænker jeg, at den uro, brok og utilfredshed, som du lige nu oplever, hører alderen til. Det er meget normalt, at forældre oplever 6 måneders alderen lidt svær. Mange forældre beskriver, at de har en følelse af at de gir og gir, og det eneste de får igen er gråd og utilfredshed. Sådan er det naturligvis ikke, men følelsen kan godt være der.
Når børn er ½ år, så sker der rigtig meget med både børn og forældre. Jeres dreng får måske tænder nu og det kan i sig selv give lidt pylren og utilfredshed, påvirke appetitten osv. Han øver også sin stemme nu og kan skrige meget højt - ikke som utilfredshed men mere som stemmetræning. Han udvikler sig motorisk, begynder at krybe lidt, triller omkring, drejer om sin egen akse og barnet viser mere og mere selvstændighed og utilfredshed f.eks. når han får sig drejet væk fra legetøjet, eller hvis du ikke er ved siden af ham hele tiden - han skal helst kunne se dig, helst være i nærheden af dig, for at være glad - og selvom du er der, så er det alligevel ikke helt nok...
6 måneders alderen er for mange forældre også en skæringsdato. I synes måske, at det er tid at han kommer på eget værelset, skal lære at sove selv, så I kan få lidt tid til hinanden igen. Det er tid til at dobbeltsengen igen bliver forældrenes... Og det gør, at I arbejder hårdt på at få ham til at sove og sove for sig selv - men det er ikke sikkert, at han er helt parat til det...
Du skriver, at I putter ham om aftenen kl 19. Du fortæller, at han ikke kommer ud af soveværelset, men hvis han er ulykkelig, så løfter du ham op i dine arme, hvor han så falder til ro med det samme. Putter du ham fra dig, kan det nogle gange hjælpe, at du giver ham nogle fast tryk på benene og armene - jeg tænker, at det er fordi han så kan mærke dig, mærke at du ikke forsvinder.
Det er vigtigt, at du finder det rette puttetidspunkt. Og da jeres dreng ofte sover 3 lure dagligt, så lyder det som om, at du putter ham lidt for tidligt, men det afhænger naturligt af, hvor når han sover dagens 3. lur og hvor lang den er. Jeg tænker dog, at et puttetidspunkt omkring kl 19.30-20 måske vil passe bedre...
Derudover så er jeg ikke tilhænger af, at man bliver i værelset, hvis puttetidspunktet ikke er rigtigt. Du skal forestille dig, at der kører et søvntog, og det handler om at springe på toget, når det holder ved perron. Hvis man kommer for sent til toget, så er det enormt frustrerende at vente på det næste tog. Kommer man for tidligt til toget, så er det ligeså frustrerende - det er altså bare frustrerende at vente, og hvis toget ikke er der, så kan man ligeså godt udnytte tiden og lave noget andet imens.
Når det lykkes jer at putte jeres dreng inden for 10-15 minutter, så har I ramt søvntoget, så har I nået at springe på toget, når det kom forbi. Men hvis putningen tager halve til hele timer, hvis han tydeligt bliver ked af det, frustreret og bare ikke vil sove, så er det fordi I ikke har nået toget til tiden. Så er I enten for tidligt eller for sent på den, og løsningen er derfor at afbryde hele seancen og vente på at næste tog kommer forbi. Og mit skøn er, at I er lidt for tidligt på den...
Jeg vil derfor anbefale jer, at I tager jeres dreng med ind i stuen igen, hvisi putningen tydeligt ikke kan lykkes. Hvis han bliver rigtigt ked af det, så tag ham op og ud af værelset og put ham så igen, når I kan se på ham, at han begynder at blive parat. Søvntog kører ofte med 20 eller 40 minutters interval, og så er det et spørgsmål om at lægge mærke til hans træthedssignaler og putte ham der :)
Hele hans døgnrytme spiller naturligt også ind på hans søvn. Og du fortæller, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han får flaske før sengetid, men ofte vil han ikke have noget. Du fortæller også, at han spiser grød og mos to gange dagligt og spiser en hel portion. Og du fortæller, at han har fået problemer med forstoppelse... Hvor meget er en hel portion? Giver du ham f.eks. 2 dl. grød eller mere af gangen? Det lyder faktisk som om, at han får for store mængder skemad, hvilket betyder, at han så ikke har plads nok til mælk i maven. Derfor vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du sætter mængden af skemad til hvert måltid ned og i stedet begynder at give ham flere små måltider hele dagen igennem.
Nu hvor han er 6 måneder, så er det vigtigt, at han tilbydes grovere grødtyper, begynder med kød og fisk i sin grøntsagsmos, får mad i hånden, som han kan gumle på osv. Han skal tilbydes vand til alle måltider og så skal han stadig tilbydes flaske. Måske vil 5 flasker i døgnet være nok for ham... han lyder til at være en lille smule træt af erstatning, så der er ikke grund til at give ham en ekstra flaske og du kan også prøve med en ny erstatning, som har en anden smag, for at se om han så vil drikke lidt mere.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes 3/4 dl havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv og du følger efter med 1/2 dl. frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - evt. uden flaske
Frokost 11.30: 3/4 dl. grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet kan variere efter hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og 1/2 dl. frugtmos, vand af kop
Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er en kort powernap
Aften 18: 3/4 dl. grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger lidt af, hvornår dagens 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Flaske, det der kaldes et drømmemåltid og begynder herefter at kunne sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så får flaske igen.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk kl 03 om natten, at han spiser nok med mad og også drikker mælk/vand nok hele dagen igennem. Derfor skal du forsøge at finde balancen, der kan sikre ham tilstrækkeligt af begge dele. En flaske omkring kl 05 tænker jeg også vil hjælpe ham til at sove lidt længere om morgenen, så han ikke vågner der, men i stedet starter dagen mellem 06-07...
Mad i hånden og væske sammen med skemaden er vigtigt for at holde maven igang, men også for at holde humøret højt under måltidet :)
Han skal ikke have flaske kl 08, men i stedet tilbydes lidt morgengrød og vand af kop på dette tidspunkt, så han nu fast får 3 måltider dagligt - morgenmad, frokost og aftensmad - jf. dagsplanen :)
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé til, hvad der sker hos jer, og hvordan I kan komme videre. Hvis du følger dagsplanen, så sikrer du at der er plads itl både skemad og mælk/væske og variationen af fødevarer vil også være med til at holde maven igang naturligt :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske