Giver det mening at sige undskyld til en toårig

3. maj 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Giver det mening at sige undskyld til en toårig

Hej Helen.

Jeg skriver lidt i tråd med mit foregående brev, bare lige med en anden vinkel, som jeg gerne vil høre, hvad du tænker om.

Min skønne datter prøver grænser af, og jeg tænker på alle måder, at det bare er alderssvarende og formentligt sundt for hende. Denne gang går mit spørgsmål på, om det giver mening at jeg siger undskyld til mit barn, hvis jeg bliver upædagogisk, når vi har en uoverensstemmelse?

Fx ved putning, hvor hun "kører os lidt rundt i manegen" i øjeblikket med vand, bamser, sutter, snak, fjolleri osv, hvor jeg nogle aftener godt kan blive lidt irritabel (det skal siges, at min lunte generelt er lidt kortere for tiden, da jeg er gravid i 3.trimester med dårlig nattesøvn og hormoner til følge) og fx sige lidt indebrændt "du skal SOVE nu, SLUT med snak, SLUT med spark, læg dig så" (aldrig råbende, bare ret bestemt eller sammenbidt). Det er IKKE noget, jeg et stolt af, og jeg kæmper imod alt hvad jeg kan, da jeg ...

Annonce

... godt ved, at det hverken virker (hun gør ingen af delene, når det siges sådan) og at det ikke er godt for hende.

Et andet eksempel er hvis hun bliver ved med st gøre noget, som jeg har sagt, hun ikke må, og jeg så til sidst løber tør for pædagogik og kommer til st udbryde "lad nu bare være!" og fjerner hende fra tingen.

Mit spørgsmål er, at når det så alligevel nogle gange sker, kan jeg så gøre noget for at rette lidt op på min reaktion? Giver det nogen mening at sige "undskyld skat, mor blev lige lidt sur, det er fordi jeg er træt. Nu er jeg glad igen"? Kan hun forstå det som toårig? Eller gør det bare tingene "værre", hvis man dvæler ved det? Jeg har altid lyst til at sige undskyld, da jeg altid sagtens kan se bagefter, at hendes handling skyldes fx nysgerrighed, lære om en ting/situation osv, for generelt set så er hun en nem, sjov, opfindsom og lidt følsom pige.

Håber du forstår, hvad jeg mener :)

Venlig hilsen
en følsom mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor