Svar: Opvågning og leg om natten
26. april 2017
Alder:
5 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev og beklager svartiden, som skyldes, at jeg har været på babymesse de sidste dage :)
Det lyder for mig som om, at jeres dreng har brug for lidt mere mad - han er 5 måneder nu, vågner og søger brystet flere gange om natten, og selvom I supplerer med lidt mme om aftenen, så lyder det ikke til at være helt nok.. jeg er ikke helt klar over, om I er begyndt med lidt skemad, men ellers synes jeg at I skal starte op med lidt grød til frokost nu - og når det fungerer, så begynde med lidt mos om aftenen. Derudover skal han ammes (og have flaske) præcis som han plejer.
Jeg tænker også, at det vil være rigtig godt, hvis I nu kan begynde at arbejde på en nogenlunde fast rytme om dagen - fordi hele dagens forløb naturligt spille ind på nattens forløb. Det vil være super, hvis han kan sove ca. 15 timer i døgnet fordelt sådan, at han om dagen sover 2 lure + en powernap og ialt sover måske 4 timer og om natten sover 11 timer.. Hvis han sover mere i løbet af dagen, vil nattesøvnen naturligt være kortere og det vil være helt fint - når bare ikke, han er vågen midt nat - det er bedre at søvnen afkortes om aftenen eller om morgenen :)
Introduktion af skemad vil begynde at hjælpe jer lidt mere rytme og det vil være rigtig godt, at han tilbydes skemad, når han vågner og mælk før han puttes, så mælk fortsat er en fast del af hans putteritual. Det skulle gerne hjælpe ham til at sove lidt længere søvnstræk, så han ikke behøver søge brystet hver 2-3 time, som det lyder til at han gør lige nu. Mange børn vil i denne alder have tendens til at slatspise lidt hele dagen - han kan godt lade sig forstyrre eller synes, at det er mere spændende at følge med i, hvad der sker omkring jer, end det er at spise og derfor ikke helt spise nok hos dig i dagtimerne og så vil han naturligt søge det om natten. Derfor er det vigtigt, at du er opmærksom på hans indtag af både mad, vand og mælk hele dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, hen af vejen evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Dette introduceres, når han spiser fint med grød til frokost. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl 20 - tidspunktet kan her også variere efter, hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er
Sen aften 23-24: Ammes/flaske - det der også kaldes et drømmemåltid
Midt nat 03: Ammes - dette måltid trappes ofte først ud i 6 måneders alderen.
Mit forslag er altså, at du forsøger at øge din drengs indtag af mad og mælk i løbet af dagen og på den måde sikrer dig, at han ikke vågner og søger brystet så hyppigt om natten, fordi han reelt er sulten eller tørstig. Når du er sikker på dette, så vil det være rigtig fint, at du nogle gange forsøger at lulle ham videre i søvnen med din nærhed, kærtegn, beroligende ord osv. og så vidt muligt uden at han skal op i favn, gås rundt med eller lignende - men hjælpe ham til at sove videre imens han ligger ned i sin seng. Og midt nat, hvor han så naturligt har brug for mælk, så skal du naturligt tage ham op, amme ham og derefter putte ham igen.
Rent udviklingsmæssigt sker der også meget med jeres dreng lige nu, og det betyder, at han drømmer meget og af den grund også kan vågne og måske ligge og pludre om natten. Her må du gerne lade ham ligge. Du skal tage ham op, trøste og berolige og evt. amme, hvis han græder og er ked af det - men det er ikke nødvendigt at tage ham op, hvis han ikke er ked af det. Det er vigtigt, at du hjælper ham med at finde ud af, at der er forskel på nat og dag - og at du derfor ikke begynder at pludre og lege med ham om natten. Han skal lære, at om natten sover I, men om dagen er I aktive. Og derfor skal dine reaktioner på ham om natten være så korte som muligt og ikke appellere til vågenhed. Så prøv at se om han af sig selv vil falde i søvn igen, hvis du ikke reagerer på hans pludren, fordi han simpelthen lærer, at der ikke er "snak" om natten :)
Der sker altså ikke noget ved at han ligger og pludrer lidt med sig selv, hvis han er glad og det lyder sådan.. Det er bedre, at han gør dette, end at du begynder at tilbyde ham brystet hver gang han har små opvågninger, fordi han så lærer at han netop behøver brystet for at kunne sove.. Og opvågningerne om natten, det at han pludrer osv. vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre, får mere fast dagsrytme osv. Så her arbejder tiden for jer:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske