Svar: Kæmper med søvn om dagen
24. april 2017
Alder:
2 mdr.
Kære Jannie
Tak for dit brev og tillykke med den lille pige - og velkommen til :)
Du fortæller, at jeres datter har fået svært ved at overgive sig til søvnen i forbindelse med, at hun blev forkølet og fik en svampeinfektion - og det lyder derfor som om, at hun i den periode er blevet forskrækket og forbinder det med at sove, som noget der ikke er rart.. Når næsen klotter til, så vil hun naturligt få svært ved at trække vejret, og det lyder til at have gjort hende utryg, samtidig har hun så måske også haft svært ved at die ved brystet, netop fordi næsen har været tilstoppet, og det har også gjort det svært for dig at amme hende i søvn...
Hun har altså en erfaring med sig om, at det at sove ikke er forbundet med noget særligt rart, og at det ikke fungerer med brystet, når man skal sove.. og det skal du nu forsøge at ændre på, så hun oplever, at det faktisk er dejligt at sove, og noget hun trygt og roligt kan gøre.
Blandt andet derfor synes jeg, at det er en dårlig idé at lade hende græde i barnevognen. Det lærer hende ikke at forbinde søvn med noget godt, og det gør hende ikke tryg ved at sove i barnevognen, tværtimod.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende, som en fast del af putteritualet, så hun er fyldt op med mælk i maven, før hun skal sove, fordi det kan sikre en længere lur, før hun vågner op og har brug for brystet igen. Hvis hun nogle gange falder i søvn med brystet i munden er det fint, men det er også helt fint, hvis hun ammes og derefter får f.eks. en sut, som hun kan finde roen med, og som hjælper hende med at blive flyttet fra jeres favn.
Du skal sikre dig, at du ikke har svamp i brystet, så I ikke smitter hinanden igen og igen, for det vil ikke gøre noget godt for amningen, og det kan også give hende smerter og gøre, at hun derfor sover dårligere og generelt har sværere ved at finde ro. Du skriver, at jeres datter nu er rask, og du fortæller, at hun vokser, som hun skal, men jeg kan ikke ud af dit brev se, hvordan amningen fungerer. Hvis barnet har svamp, så har mor det ofte også, og det kan påvirke amningen voldsomt. Ud over smerter, så kan det også medføre at din mælkeproduktion nedsættes, hvilket igen kan gøre, at din datter bliver irriteret ved brystet...
Det kan måske også være forklaringen på, at hun nogle gange ammes, sover i 30 minutter og har brug for amning igen. Prøv derfor at være opmærksom på, om hun kan spise lidt mere effektivt, når hun er vågen - måske kan du amme hende fra samme bryst men af to omgange, så hun starter med at blive lagt til i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Og når hun så har spist godt der, kommer op og har bøvset af, så kan du lægge hende til samme bryst igen, men i tvillingestillingen, hvor hun ligger med kroppen ud under din arm. På den måde tømmer hun brystet bedre og får mere af den lidt fede mælk med ud - som netop giver ekstra mæthed og som måske kan gøre, at hun så ikke behøver brystet igen efter 30 minutter... Nogle gange kan du med fordel også lægge en skiftning ind imellem de to amninger, så du ammer hende, skifter hende, ammer hende igen og derefter putter hende...
I fortæller, at hun sover godt i sin slyngevugge, hvor hun kan sove 3 timer, hvis I vugger hende lidt, når hun har brug for det.. Den må I meget gerne bruge. Det er med til at sikre, at hun får søvn nok og lærer hende også, at søvn og det at overgive sig til søvnen kan forbindes med noget rart.
I fortæller, at hun græder, når blot I putter hende i voksiposen.. Vær opmærksom på hendes påklædning, så hun ikke sveder for meget, og græder fordi hun får det for varmt.. Og måske skulle I en periode forsøge at svøbe hende i et svøb i stedet, fordi det måske vil minde lidt mere om at ligge i slyngevuggen. Det kunne godt lyde som om, at voksiposen lige nu er no-go for hende, og at hun skal gøres tryg ved sin barnevogn først.
Du fortæller jo, at du ofte prøver at amme hende imens hun ligger i voksiposen, og det lyder så fint - men det hjælper hende ikke til ro. I stedet kunne du prøve at svøbe hende i et babysvøb og derfra flytte hende over i barnevognen for at se, om hun så vil kunne falde bedre til ro og falde i søvn - så hun vænnes til barnevognen uden voksiposen...
Har I en barnevognslift eller bruger i voksiposen i stedet? Hvis I har en barnevognslift kunne det også være en idé at forsøge at bruge denne. Den vil omslutte hende og være med til at gøre hende tryg - men uden at hun føler sig direkte svøbt. Det kan godt være, at hun ikke bryder sig om voksiposen og et svøb, fordi hun på en eller anden måde føler sig for "presset" fysisk - og i liften vil hun kunne ligge mere frit og blot have en let dyne eller tæppe over sig... Når hun ligger i slyngevuggen, så ligger hun jo i en "hule" og er skærmet for lys osv. men hun ligger sandsynligvis stadig og kan bevæge sig lidt frit med kroppen.
Min tanke er, at det vil være en god idé at forsøge at finde ud af, hvad det er hun finder trygt ved slyngevuggen - og ud over at hun bliver bevæget, som hun også kan blive i barnevognen, så kunne det også hænge sammen med, at hun føler sig lidt mere "fri" i kroppen, når hun ligger i den... og at I derfor kan forsøge at efterligne dette ved at putte hende i en lift eller svøbe hende let...
I skal naturligvis sikre jer, at der ikke er andre grunde til at hun pludselig græder - sikre jer, at hun ikke har ondt. Det kunne være smerter fra ørerne, skuldre, nakken osv.
I skal også prøve at vurdere hendes gråd - hvis hun er overtræt og tydeligt har brug for at sove, men rigtig svært ved at koble fra, så kan det være helt okay at I putter hende og triller hende - og hun så græder, småklynker lidt før hun falder i søvn. MEN, der er her tale om en overtræt gråd, som kun varer få minutter og som bliver gradvist mindre. Der er ikke tale om en gråd, hvor hun skriger, og hvor hun kan blive ved i 10 minutter og hvor gråden og lyden tager mere og mere til... Hvis hun er oprigtigt ked af det, så skal I naturligvis tage hende op, få ro på hende og så prøve at putte hende igen, når hun atter virker parat.
Hvis det lige nu betyder, at du nogle gange er nødt til f.eks, at sidde med hende i din favn i 30 minutter før du kan lægge hende fra dig, så kan det også være en god prioritering. Det er bedre, at hun falder godt i søvn hos dig og flyttes sovende, end at I kæmper en kamp i 30 minutter... Og jeg er ikke enig i, at hun ikke må ammes igen. Det må hun gerne. Nogle gange kan du som sagt amme hende af to omgange, før du putter hende og på den måde være heldig, at hun så kan sove mere sammenhængende. Andre gange vil det være fint, at du ammer hende igen, når hun har sin første opvågning, hvorefter hun så kan sove mere sammenhængende.
I skal lytte til jer selv og de I fornemmer føles rigtigt. I skal ikke gøre noget, som gør jer rigtigt kede af det! :) Hvis I føler, det er forkert, så er det forkert.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat, - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske