Svar: Svært ved at sove om dagen - 2 mdr. pige

23. april 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanne

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint det du gør - det er et rigtig fint putteritual du har med amning, skiftning, putte hende i voksiposen, sutteklud, amme igen og derefter putte hende fra dig... Og det har også virket rigtig fint hidtil, så spørgsmålet er, hvorfor hun pludselig har så svært ved at overgive sig til søvnen...

Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke har ondt. Det kan være smerter fra ørerne. Når hun ligger ned, så stiger trykket i ørene og dermed smerten, hvis hun f.eks. har væske i mellemøret.. Hvis det fortsætter kan det derfor være en god idé, at du lige får jeres læge til at kikke hende igennem.

Det lyder dog som om, at hun er en meget opmærksom pige, som følger rigtig godt med i, hvad der sker omkring hende. Du nævner selv, om ikke dette kan spille ind, og det tænker jeg faktisk, at du har ret i. Hun får rigtig mange indtryk, kan se længere nu. Hun begynder at være meget bevidst om, hvor du er, og bevidst i sin kontakt med dig, og det er naturligt svært for hende at koble fra, når hun skal sove.

Du skal være opmærksom på, at små børn ofte ikke er i stand til at lukke lyde ude, på samme måde, som vi voksne er. Hvis du f.eks. hører radio, så hører du et stykke musik, som du synger med på, så kommer der noget du lukker af for, så er der noget i radioavisen, der fænger din interesse, og du lytter igen, og så hører du igen ikke det næste osv. Den evne har din datter ikke endnu - hun hører det hele og kan ikke på samme måde lukke til og fra, som du kan.

Derfor kan det hele meget hurtigt blive for meget og give en uro og en gråd, når hun feks. skal sove - og et behov for at være mere på arm. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at skærme hende lidt for lyde om dagen. At du f.eks. ikke har tv og radio kørende hele dagen, men slukker for det. At du nogle gange putter hende i soveværelset eller stiller barnevognen udenfor, hvor der er mere ro, så hun på den måde hjælpes til at sove et sted, hvor der ikke er for mange lyde og oplevelser at skulle koble fra overfor.

Og det er her også rigtig fint, at du nogle ...

Annonce

... gange lægger dig med hende og ammer hende i søvn i din seng, fordi du på denne måde netop hjælper hende til at falde i søvn på en tryg og god måde.

Det er okay, at du ammer hende i søvn - som du beskriver det, så sover hun ofte et noget længere søvnstræk derefter, nogle gange kan hun sove 1.5 time uden problemer, når hun har fået lov til at være ved brystet før hun puttes - og det er en god prioritering. Det betyder ikke, at hun så bliver uhensigtmæssigt afhængig af brystet senere hen, hun er stadig et spædbarn og skal have al den nærhed og tryghed, som hun viser behov for.

Suttekluden er rigtig fin. Den kan være med til at skærme hendes syn og derfor også hjælpe hende med bedre at koble fra. Vil hun acceptere en sut? Så kan du med fordel koble en sut på suttekluden og forsøge at erstatte brystet med sutten, når du putter hende fra dig, så hun på den måde hjælpes fra din favn og ind i søvnen. Du må gerne stå ved hende, hjælpe hende med at holde sutten i munden, bruge dine hænder på hendes krop osv. så hun stadig kan mærke, at du er der...Det at sutte virker beroligende og kan være en god måde for hende at få koblet fra i f.eks. barnevognen...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er som udgangspunkt ikke et problem at lade amningen indgå som en fast del af putteritualet. Det er helt naturligt, at din datter har brug for brystet for at kunne sove og sove en længere lur. Derfor er det heller ikke sikkert, at det er noget du behøver ændre så meget på .... Mange børn ammes, falder i søvn og sover derfor en god lang lur eller flere timer om natten, vågner op, ammes og sover videre - og det er super fint. Det skal man ikke ændre på. Men, hvis hun begynder at vågne op en gang i timen og ikke kan falde i søvn igen uden at du tager hende op, ammer hende, går rundt med hende i din favn osv. så begynder det at blive uhensigtsmæssigt og så vil det være godt at ændre lidt på rutinerne.. Men lige nu skal du gøre det, som du instinktivt fornemme virker godt og giver hende den bedste søvn.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder