Svar: 9,5 måned - mad og søvn
15. april 2017
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres spørgsmål og velkommen til - jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer:)
Med hensyn til mælkeindtag, så lyder det rigtig fint med de 2 amninger i døgnet. Det er super, at hun klarer sig uden mælk i løbet af dagen. Det gør det betydeligt lettere for far og snart vuggestuepersonalet at passe hende :)
Ud over de to amninger, så bør jeres datter tilbydes grød og mos med modermælkserstatning. Det er vigtigt stadig at energiberige hende mad. Hvis I laver grøden selv, bør I derfor komme mme og ekstra fedtstof i grøden - det gælder både grøden om morgenen og godnatgrøden. Hvis I giver hende færdiglavet grød, så vil den naturligt indeholde modermælkserstatning. I kan om eftermiddagen også vælge at tilbyde hende lidt frugtmos eller en frugtgrød med mme på (som alternativ til komælk) og på den måde sikre hende lidt ekstra - men hvis du kan holde fast i de to amninger, så bliverhun sandsynligvis fint dækket ind og behøver ikke drikke mme af kop.
Det er naturligt, at du ikke længere oplever brystspændinger og derfor kan blive i tvivl om, hvor meget mælk du har. Men, - så længe jeres datter gerne vil ligge ved brystet og faktisk dier hos dig, så er der mælk. Hvis der ikke er noget at komme efter, vil hun ofte blive irriteret på brystet og vil ikke die, så når hun dier, så må du tro på, at hun stadig får mælk hos dig. Og netop calcium fra modermælk optages rigtig godt, så derfor er det super, hvis du kan bibeholde de to amninger.
Jeg tænker også, at de to amninger vil være ekstra rare for hende, når hun starter i vuggestue. Det er trygt og dejligt at blive ammet derhjemme, når hun skal forholde sig til en helt ny hverdag og alt omkring hende i øvrigt ændrer sig :)
Derudover, så skal hendes behov for kalk også dækkes via kosten. Og hun må f.eks. gerne få ost. Det kan være ostebjælker, som hun kan sidde og gnave af, eller det kan være smøreost. Ost er også en vigtig kilde til kalk - ifølge Fødevarestyrelsen, så bidrager f.eks. mælk og mælkeprodukter med 41 %, Ost med 19%, brød og korn med 8 % og grøntsager med 4%...
Hvis jeg skal sætte mængde på hendes mælkebehov, så vil jeg sige mellem 400-500 ml mælk dagligt - det vil sige, det hun drikker via amning og får via grød og mos. Så er hun dækket meget fint ind i forhold til sin alder. Og får hun f.eks. 150 ml i sin grød morgen og aften og derudover ammes 2 gange, så bliver hun fint dækket - og det I så kan give derudover vil bare være lidt ekstra :)
Hendes behov for væske udregnes ved at gange 110ml med hendes vægt. Det vil sige, at hvis hun f.eks vejer 8 kg, så vil hendes udregnede behov være 110x 8 = 880 ml i døgnet. Vejer hun mere, vil døgnbehov naturligt være større og vejer hun mindre, vil det være mindre.. Hvis hun bevæger sig meget og derfor sveder meget, eller hvis det er meget varmt, så vil hendes behov for væske være højere. I skal dog ikke gå og tælle milliliter, men i stedet forsøger at tilbyde hende væske nok i hverdagen. Hun bør tilbydes vand til alle måltider og også som tørstslukker ind i mellem. Mange børn vil i denne alder synes det er sjovt at drikke af en kildevandsflaske, evt. med tut. Det gør, at de drikker mere og den kan være praktisk at have liggende i barnevognen, når I triller tur :)
Derudover skal I naturligvis holde øje med, hvordan hun tisser. Hun skal stadig have tunge tissebleer og hende urin må ikke være koncentreret og lugte koncentreret. Urinen skal være klar som vand :)
Med hensyn til søvn og aftenlægning, så er det rigtig fint, hvis hun sover ca. kl 20, ammes igen kl 22 og derefter sover til næste morgen. Det er super! Og det er rigtig godt, at jeres nætter fungerer :)
Det er helt naturligt, at hun har svært ved at overgive sig til søvnen. Hun kan virke så træt og man kan tydeligt se på hende, at hun næsten ikke kan holde sig vågen - og alligevel så kæmper hun imod. Det ser man ofte i denne alder, - protesten mod at sove. Det er som om, at børn i denne alder bare hellere vil lege og følge med, end overgive sig til søvnen. Tiden skal ikke soves væk.
Det bedste I kan gøre er at forsøge at skabe så fast en dagsrytme som muligt, fordi det vil være med til at påvirke hendes indre ur og dermed hende fornemmelse for træthed. Og det vil være rigtig godt, hvis I kan starte dagen til samme tid hver morgen, fordi jo mere fast hendes stå op tidspunkt er, jo mere fast vil resten af dagens lure ofte også ligge.
Det vil være rigtig godt, hvis hun stadig kan få 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Og I må gerne sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, når det er sovetid. Det er godt, hvis I kan lade hende starte med at sidde op, mærke vinden i ansigtet, få lov til at følge med i hvad der sker, tale med hende om det I møder "se en hund, vov-vov, siger hunden" osv. Det, at I anerkender hendes lyst til at opleve og følge med, vil gøre det lettere på sigt at få hende til at sove. Og så lægger I hende først ned, når hun tydeligt viser sig parat. Prøv også at holde øje med klokken, for at få lidt fornemmelse af, hvornår hendes puttetidspunkt måske er :)
Og det er også helt okay, at i nogle gange vælger at bruge slyngevuggen, fordi I ved, at det får hende til at koble fra og overgive sig til søvnen - det vigtigste lige nu er, at hun får sin søvn, netop fordi hun udvikler sig så meget og kroppen har brug for hvile :)
Og også om aftenen er det svært at koble fra. Hun er i separationsfasen, hvilket betyder, at hun lige nu øver sig i at være på afstand af jer. Hun øver det motorisk, ved at kravle ud i verden på egen hånd, og hun øver det mentalt ved at finde ud af, at selvom I går på toilettet eller ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen, så er hun ikke forladt. Og det gør det svært for hende at sove lige nu. Når hun ikke kan se jer, så føler hun sig forladt og alene - og lige nu er det derfor vigtigt, at I prioriterer at være hos hende.
Nogle gange er det bedst, hvis mor lægger sig og ammer hende i dobbeltesengen og lader hende falde i søvn der. På den måde hjælpes hun til at koble fra og får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt - og når I så senere går i seng, så kan hun ammes og blive flyttet til egen seng og sove videre der. I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke kan trille ned af jeres seng og komme til skade.
Andre gange er det bedre amme hende og så derefter putte hende i egen seng med det samme, men sidde hos hende, holde hænderne beroligende på kroppen. Nogle børn har det godt med at ligge på maven og hvor man så kan sidde og stryge dem op og ned af kroppen og blenumsen igen og igen... Andre har det bedre med at holde i hånden, at man synger en sang, tæller for en musikruro eller lignende - men at man er der, hjælper med at koble fra osv. I skal ikke gå fra hende, hvis hun tydeligt bliver ked af det og ekstra urolig. Det er vigtigt, at hun er tryg ved at sove og forbinder det at sove med noget dejligt og rart. Derfor er det bedre at sidde hos hende i 15 minutter, og hun så falder trygt i søvn, end at gå til og fra og putningen trækker ud i en time eller mere og hun så ikke er tryg ved at sove, men ender med at græde.
Det er rigtig dejligt, at hun hidtil har været tryg og glad ved sin seng og hun kan godt lære det igen. Men det er lige nu en meget svær periode, netop fordi separationsfasen gør hende ekstra tryghedssøgende og klyngende. Hun har rigtig meget brug for at mærke jer og se jer, for at vide, at hun ikke er forladt og alene. Og samtidig skal hun nu starte i vuggestue, og skal derfor være adskilt fra jer begge om dagen. Det taler ikke for store ændringer lige nu.
Det er rigtig fint, hvis I vil forsøge at lære hende at sove i egen seng, og I må gerne forsøge netop ved at være der, holde i hånden, betrygge og berolige imens hun ligger i sin seng, men gør det ikke til en lang kamp. Prøv at holde fast i, at det vigtigste lige nu er, at hun forbinder det at sove med noget trygt og dejligt.
Det vil være bedst, hvis hun kan lære at sove i egen seng og forbinder dette med noget trygt og godt - at I har nogle gode putteritualer omkring tremmesengen - og når det fungerer, så flyttes hun på eget værelse. Det vil sige, at alt omkring putningen er, som det plejer at være, eneste forskel er, at hun sengen står et andet sted. På den måde vil flytningen til eget værelse virke mindre voldsomt for hende.
Og det vil være bedst, hvis flytningen til eget værelse ikke sker før hun er startet i vuggestue - både for jeres og for hendes skyld. Det er meget forskelligt, hvordan børn reagerer, men I skal være forberedt på, at hun godt kan få opvågninger om natten. Hun kan godt begynde at græde, lægge sig op i kravlestilling, rokke frem og tilbage, hun kan klynge sig ekstra meget til jer, have brug for at mærke jer osv. Både på grund af separationsfasen og dermed den store udvikling, som hun går igennem, men også på grund af vuggestuestart og adskillelse fra jer. Så hvis I flytter hende på eget værelse nu, så kan I risikere, at I kommer til at gå frem og tilbage mellem hendes værelse og soveværelset igen og igen.. og det er rigtig hårdt. Derfor tænker jeg, at det er bedre at flytte hende til eget værelse, når der er faldet lidt mere ro på og derfor lige nu arbejde på at gøre hende okay med at være i sin seng...
Med hensyn til at finde den rette timing, så er det især svært at skabe ændringer i forhold til søvn i 8-10 måneders alderen, 13-15 måneders alderen og 18-20 måneders alderen. Derfor tænker jeg, at et godt tidspunkt hos jer vil være, når jeres datter er 11-12 måneder gammel - og måske kan det passe med, at I har sommerferie og derfor kan bruge lidt af ferien på at få skabt nye rutiner, fordi I så også selv har lidt mere overskud.. bare en tanke :) Det giver også hende mulighed for at vænne sig til vuggestuen, før I så ændrer på situationen derhjemme :)
Jeg håber, at I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske