Brev:
9,5 måned - mad og søvn
15. april 2017
Alder:
9 mdr.
9,5 måned - mad og søvn
Kære Helen,
Vi har en datter på 9,5 måned og står overfor et par udfordringer, som vi har vendt med vores almindelige sundhedsplejerske, men desværre ikke har fået svar på. Vi håber derfor, at du kan hjælpe.
MAD - mælkeindtag:
Vores datter spiser fast føde og ammes kun om aftenen inden hun bliver lagt og sen aften inden vi går i seng. Jeg er begyndt på arbejde igen (min mand er på barsel) og producerer mindre og mindre mælk, og jeg tror, at min datter har svært ved at få nok mælk hos mig nu.
Hun har aldrig ville tage flaske (eller sut for den sags skyld).
Hun får øllebrød til morgenmad hvor vi blander MME-pulver svarende til 2-3dl i (dog kun med 1,5dl vand). Hun drikker fint vand af kop, men vil ikke have MME af kop, på trods af, at vi har prøvet forskellige mærker.
Spørgsmål:
Hvad kan vi gøre, for at sikre, at vores datter for tilstrækkeligt med mælk?
Er der et pejlemærke for hvor meget væske en baby på 9,5 måned skal indtage dagligt?
SØVN - aftenlægning:
Vores datter sover pt. i sin egen seng i vores soveværelse.
Når hun er faldet i søvn, så sover hun igennem. Hun bliver lagt kl. ca. 20.00, vågner/eller lægges ved brystet i søvne omkring kl.22.00 og sover derefter igennem til omkring kl.05.00/06.00.
Hendes lure i løbet af dagtimerne svinger meget (hun har aldrig været en baby der har sovet meget om dagen). Fra nogle gange at sove 3 lure af ca.1 times varighed, til 1 lur af 1,5 times varighed. Selv om hun giver udtryk for træthed, vil hun ikke overgive sig til søvnen.
I dagtimerne sover hun primært i barnevognen, men vi gør nogle gange brug af slyngevuggen, hvis hun nægter at overgive sige til søvnen.
Vores udfordring er lægningen om aftenen. Hun har tidligere været rigtig nem at lægge. Hun er enten faldet i søvn ved brystet hvorefter vi har lagt hende i hendes seng, eller hun har spist og vi har lagt hende i sengen hvorefter hun så er faldet i søvn af sig selv til lidt sang.
De sidste 2 måneder, er det blevet sværere og sværere at lægge hende i sengen og på nuværende tidspunkt, nægter hun at falde i søvn i sengen.
Aftenrytmen er ofte således ud:
17.30/18.00: aftensmad(vores mad eller grøntsagsmos med fisk eller andet protein)
18.00/18.30: bad og nattøj på.
18.30/19.00: Tilbydes grød, hvis hun ikke har spist tilstrækkeligt tidligere.
19.00/19.30: Hygge/læsning indtil hun viser træthedstegn.
19.30/20.00: tilbyder hende bryst og forsøger at lægge hende.
Vi har prøvet gå-væk metoden(som beskrevet i bogen), men dette har ikke virket, da hun begynder at skrige og græde voldsomt, når vi bare nærmer os sengen og hun kan på ingen måde falde til ro i sengen og den tilstand. Så vi har været nødsaget til at tage hende ud i stuen for at få ro på igen, inden næste forsøg.
Så medmindre hun falder i søvn ved brystet, har vi set os nødsaget til at bruge slyngevuggen til at få til at falde i søvn og så snige hende over i sengen derefter.
Spørgsmål:
Hvordan kan vi få vores datter til endnu en gang at falde i søvn i sengen?
OPTIMAL TIMING FOR ÆNDRINGER
Inden for den nærmeste fremtid skal hun både starte i vuggestue og ind på sit eget værelse.
Hvornår vil der være hensigtsmæssigt at rykke vores datter ind i sit eget værelse? Bør vi have en ordentlig søvnrytme i sengen på plads, før vi rykker hende ind i sit eget værelse, eller vil det være mere hensigtsmæssigt at vente med at tage kampen om lægning i sengen i de nye rammer?
Hun skal starte i vuggestue d.8.5 og vi er i tvivl om den optimale timing ift. lægning og eget værelse ift. hendes opstart. Hvad vil du anbefale?
Venlig hilsen