Svar: Lære at sove uden favn
10. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev og spørgsmål - jeg vil meget gerne uddybe :)
Det er rigtig dejligt, at I gerne vil sikre jer, at jeres dreng er så tryg som muligt. Bare det, at I ønsker dette, gør naturligt, at I vil være der for ham og hjælpe ham, når han har behov for det - så jeg tror, at jeres dreng er ganske tryg :)
Ad 1) Det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at putte jeres dreng, når han er lige ved at falde i søvn, men ikke sover helt. Han skal være døsig. Det betyder, at han tydeligt er træt men han sover ikke endnu. Han har svært ved at fokusere med sine øjne, har svært ved at holde dem åbne, hans vejrtrækning er dybere, han virker slap i kroppen. Han har også lige spist, så I kan se mælk i mundvigene på ham... Og så prøver I at lægge ham fra jer, når I fornemmer, at han næsten sover, men ikke sover helt. I skal prøve at flytte ham fra jeres favn lige der, hvor I fornemmer, at han ikke kan holde øjnene åbne. Stå ved ham, hold hænderne på ham, ligger han i barnevognen, så må I gerne trille denne, så han på den måde lulles ind i søvnen. Puttes han i sin seng, så stå ved ham og lul ham ind i søvnen med hænderne på han, så han mærker varmen og trygheden fra jeres hænder.
Det kan være en god idé at svøbe ham eller putte ham i en sovepose. Det kan gøre skiftet fra jeres favn og ned i seng eller barnevogn mindre voldsomt for ham. Når han ligger i jeres favn, så føler han sig omsluttet og holdt. I hjælper ham med fysisk at holde sammen på sig selv - og det kan en sovepose hjælpe ham med. Så han stadig føler sig omsluttet og hjælpes til fysisk ro, men det er af soveposen og ikke jeres arme.
Det kan også nogle gange være en god idé, at mor lægger sig med ham og ammer ham i dobbeltsengen - og lader ham falde i søvn ved siden af sig. Når han får lov til at falde i søvn på denne måde, så lærer I ham at sove, uden at han behøver være i favn og uden at han behøver blive vugget eller gået rundt med. Han lærer, at det er helt okay at ligge stille, få mælk og falde i søvn...
Nogle børn lukker overskudsenergi ud og vil derfor græde lidt, lige før de puttes - og det kan være helt okay. Hvis han har fået mælk og puttetidspunktet er rigtigt, så kan I godt putte ham i barnevognen og trille ham lidt - og så sover han efter et par minutter og der er ikke tale om utryg gråd, men måske snarere en overtræt gråd. Sådan er det for nogle børn især i 3-4 måneders alderen - og det er ikke skadeligt. Der er netop tale om, at han græder fordi han har svært ved at koble fra, svært ved at håndtere alle dagens stimuli, men når I hjælper ham med at koble fra ved netop at putte ham i barnevognen og trille ham lidt, så overgiver han sig naturligt til søvnen. Så længe det kun er et par minutter han græder og gråden ikke er ulykkelig, men snarere tegn på at han er overtræt, så lyder det okay :)
Hvis han konstant bliver ked af det, er helt ulykkelig, grædende osv. og tydeligvis ikke kan overgives sig til søvnen, så skal I naturligvis tage ham op, trøste ham, vugge ham osv. og når der er ro på, så forsøge at putte ham igen. Man kan godt på denne måde tage ham op-ned-op-ned et par gange for at vænne ham til at blive puttet i f.eks. sin seng. MEN, hvis I skal gøre det mange gange, så handler det sandsynligvis om, at han ikke er putteklar og at tidspunktet ikke er rigtigt - at han er for sulten, ikke træt nok, ikke er døsig men vågen eller lignende.
Og ja, det kan være en god idé, at I putter ham i barnevognen og på sigt triller mindre og mindre, så han gradvist lærer at sove i barnevognen og lærer ikke at behøve jeres favn eller skulle være i bevægelse hele tiden for at kunne sove :)
Ad 2) Det er naturligt, at han har mange små opvågninger om dagen. Det skyldes at hans søvn nu begynder at indeholde flere stadier og han kan godt have svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet - og i stedet for at komme videre i søvnen, så vågner han op.
Det kan nogle gange være nødvendigt at trille ham en længere tur for på den måde at holde ham sovende. Det kan også være en god idé at holde sig i nærheden og så holde øje med, om han begynder at vise tegn på at villle vågne, så I med det samme er der og med jeres beroligende hænder kan lulle ham videre i søvnen. Nogle gange vil det være nok, at I lægger hænderne på ham, så han kan mærke jer, andre gange kan det være godt at trille vognen lidt og på den måde lulle ham ind i søvnen.
Det er godt, hvis I kan hjælpe ham videre ind i søvnen, der hvor han er puttet. Altså hjælpe ham ved at lægge hænderne på ham, vugge ham lidt, samle hans hænder, kærtegne ham, trille ham i barnevognen osv. Og IKKE begynde at tage ham op, gå rundt med ham osv. Hjælpe ham hvor han er, med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt.
I takt med at han bliver ældre, så ændrer søvnen og rytmen sig naturligt og det vil blive lettere for ham at komme videre i søvnen på egen hånd - så på den måde arbejder tiden også for jer.
Ad 3) Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at han om dagen skal hjælpes til at spise godt hele dagen igennem. Børn i denne alder, kan have tendens til at slatspise, og samtidig er han ved at være fysisk så stor, at han har behov for mere mad. Derfor vil han søge brystet ekstra aften og nat.
Det er derfor vigtigt, at I sikrer ham tilstrækkeligt med mælk i dagtimerne og nogle gange kan det være en god idé at amme ham af to omgang om dagen - altså at du ammer ham, skifter ham og evt. putter ham i sovepose - og derefter ammer ham igen og så først putter ham. Når han på den måde har fået ekstra mælk om dagen, så vil han naturligt bedre kunne undvære mælken om natten.
Det er hyppigheden af amning, som øger mælkemængden og det betyder, at det giver mere mælk at amme hver 2. time end hver 4. time. Og samtdig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon om natten, så når han søger brystet meget hyppigt om natten, så er det ofte tegn på, at han har brug for at få mælkeproduktionen sat lidt op. Derfor skal du i første omgang sikre ham mælk nok ved at amme hyppigere i dagtimerne, samtidig med at du skal hjælpe ham med at tømme hvert bryst tilstrækkeligt, så han bliver godt mæt hele dagen igennem... Og det er her også rigtig fint, at du nu er begyndt med lidt skemad, det vil på sigt også være med til at give lidt mere rytme og lidt mere mæthed - men det tager naturligt tid, når han ikke er ældre, end han er :)
Og så skal du om aftenen forsøge at gøre som om dagen - amme ham, skifte ham, amme ham igen og derefter putte ham i seng, hjælpe ham det sidste stykke ind i søvnen ved at holde dine hænder på ham, lade ham mærke din varme og nærhed. Du må om aftenen også gerne lægge dig med ham og amme ham i din seng - så han igen lærer at sove, uden at han skal gås rundt med og være i favn, men lærer at det er okay at overgive sig til søvnen liggende. Stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover.
Og du må gerne lade ham blive i din seng, men du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen, og at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Og når du så sen aften selv går i seng, så kan du amme ham igen og derefter flytte ham til egen seng, hvor han så kan sove videre.
Det kan også være en idé at koble hans seng til din seng, så I sover ved siden af hinanden, men stadig tæt nok til, at du kan berolige ham med dine hænder, nærhed osv. så han kan mærke, at du er der - og samtidig lære at sove liggende og lidt på afstand af dig, så han ikke har fri adgang til brystet hele natten, men lærer at sove i egen seng...
Ad 4) Det er helt naturligt, at jeres dreng i en alder af 4 måneder, kan have svært ved at underholde sig selv. Han gennemgår lige nu en stor udvikling og har rigtig meget brug for at mærke jer, kunne se jer og også høre jer. Han er ikke længere et spædbarn men en aktiv lille baby og han nyder at følge med i, hvad der sker. Han er stærkere nu, det er lettere for ham at holde hovedet selv, han begynder også at samle sine hænder og begynder at trille omkring, drejer om sin egen akse osv. Og det er vigtigt, at I hjælper ham med at bruge sig selv både motorisk og mentalt.
Det vil være rigtig godt, at I stadig lægger ham på et legetæppe i løbet af dagen, hvor han kan øve at være på maven, dreje sig omkring, forsøge at få fat i legetøj og lignende og nogle gange kan han naturligt godt ligge lidt alene - men han har brug for, at I er i nærheden, snakker med ham og betrygger ham ved at bruge jeres stemme og ved at lade ham se jer. Nogle gange skal I lige gå hen til ham, hjælpe ham med at få fat i noget nyt legetøj, dreje ham ind på tæppet og lægge ham til rette igen, fordi han har fået flyttet på sig osv. Man kan sige, at I på den måde går lidt til og fra, og variere mellem at være aktive sammen med ham og også øver lidt at han ligger for sig selv, leger med legetøj, øver sig i at trille osv.
Han øver rigtig meget lyde nu og nogle gange kan han godt blive meget forskrækket af lyde - også lyde, som han selv laver. Her er det vigtigt, at I er der med det samme, pludrer med ham og viser ham, at det er okay, at der ikke er noget at være bange for. Hvis I tænder for en køkkenmaskine og ved, at det kan forskrække ham, så kan det være en god idé, at tage ham op i favn og netop med jeres nærhed berolige ham, når I tænder for den "farlige lyd", så han kan spejle sig i jeres ro og dermed lære, at det er trygt og ikke farligt:)
Han kan også pludselig vise utryghed ved fremmede - f.eks. bedsteforældre eller andre, som kikker på ham eller pludrer med ham - pludselig begynder han at græde. Det kan godt komme som et chok og også være meget frustrerende, men det er helt normalt og hænger sammen med den store udvikling, som han går igennem lige nu. Igen er det vigtigt, at I er i nærheden, beroliger og betrygger og lader ham opleve verden fra jeres skød, den trygge base. Og når der så er ro på, så kan I lægge ham ned og lade ham lege lidt for sig selv igen :)
Så I skal altså forsøge at finde balancen mellem at være der for ham, når han tydeligt har brug for jer og lade ham spejle sig i jer og den ro og tryghed, som I kan vise ham - og så også lade ham ligge for sig selv, hvor I er i nærheden, går til og fra, men også lader ham øve at være lidt på afstand af jer og hvor han kan øve sig motorisk, eller ligge og pludre til sig selv, jer eller sit legetøj...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske