Svar: Stadig ingen søvn, kan ikke finde ro
7. april 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Ms mor
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen :) Jeg kan godt høre, at I har haft nogle svære måneder, siden jeg hørte fra dig sidst, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig. Og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge.
Der er ingen tvivl om, at der er mange ting, som spiller ind hos jer - både før og også nu. For det første, så er jeres dreng født lidt før tid - og selvom han måske ikke har virket direkte mærket af dette rent udviklingsmæssigt, så kan det naturligt spille ind - det kan f.eks. være forklaringen på, at han har haft svært ved at koble fra og finde ro...
Det lyder også som om, at jeres dreng har haft et lidt umodent nervesystem. Den nyeste forskning tyder på, at børn med kolik græder, fordi deres nervesystem er umodent. Denne umodenhed medfører, at de har sværere ved at regulere deres følelser og derfor er mere utrøstelige. Når de tages op, så har de brug for lidt længere tid til at falde til ro og samtidig bliver de også hurtigt overstimuleret, hvilket forstærker deres gråd. De græder derfor længere tid af gangen og de er sværere at trøste, svære at få til at falde til ro - deres nervesystem og evnen til selvregulering er umodent.
Det er naturligvis rigtig rigtig hårdt og jeg kan godt forstå, at du er træt efterhånden, det tærer naturligt på kræfterne og overskuddet. Det bedste man kan gøre i disse situationer er at give masser af nærhed, holde barnet tæt og give det masser af fysisk kontakt, vugge ham, kærtegne ham, gå med ham i favnen og lade ham mærke jer - det vil være med til at udvikle hans nervesystem.
Han har også refluks og har derfor rigtig svært ved at ligge ned, når han skal spise, ligesom hvis han spiser for store mængder, så er der en risiko for, at det kommer retur. Derfor har han brug for mange små måltider og det kan være svært at putte ham direkte efter indtag af mælk. Det kan dog hjælpe, at han nu er det ældre, kan spise mere og mere rigtig mad - mad som ligger tungere i maven - og derudover må han gerne sidde halvt op, når du giver ham flaske og falde i søvn på denne måde.
Og nu spiller alderen ind. Der har hele tiden udervejs været perioder, hvor han har udviklet sig rigtig meget både motorisk og mentalt - og i disse perioder, sover børn rigtig dårligt - men lige nu er det særligt udfordrende, fordi han er i separationsfasen.
Det betyder, at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, og det betyder, at han ikke længere sidder så meget på skødet, han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig vigtigt, at I her prioriterer nærheden og sætter jer hos ham - og giver ham den kontakt, som han viser behov for, det der skal til for, at han trygt og roligt kan lægge sig til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også, at han rent fysisk har mere uro i kroppen om aftenen og om natten, når han skal sove. Det er ikke unormalt, at børn netop i denne alder øver sig i at kravle både, når han er vågen, og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra, og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt, og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Men andre gange græder han fordi han er utryg og føler sig forladt og her nytter det ikke noget at man går fra ham. Her er det vigtigt at man netop tager ham op, giver ham fysisk kontakt og så er det sådan man skal gøre. Præcis som I også har gjort, når I har fornemmet, at han ikke har kunne sove, så har I taget ham op og båret ham tilbage i stuen igen..
Det kan også være nødvendigt at afbryde putteritualet, hvis tidspunktet ikke er rigtigt, men måske er puttetidspunktet rigtigt, han har bare brug for mere fysisk kontakt og måske brug for at sove tæt med jer.. enten brug for at falde i søvn i jeres seng eller brug for at blive puttet i egen seng, men som er koblet til jeres seng, så I kan ligge ved siden af ham, holde ham i hånden, lægge en beroligende hånd på hans krop eller lignende, så han på den måde med jeres kontakt og nærhed hjælpes til fysisk ro.
Det er som udgangspunkt en god idé, hvis han kan falde i søvn, der hvor I ønsker at han skal sove - og netop derfor kan det være en idé at koble jeres senge. Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt okay :) Men andre gange, så er det for svært for ham og det vil være bedre, at du lader ham falde i søvn tæt med dig - og når han så sover godt, så kan du flytte ham tilbage i egen seng, hvor han så kan sove videre...
Det er hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, at det er godt at afbryde putningen og tage ha med ind i stuen igen... Og så vente på, at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang.
Jeg kan se ud af dit brev, at I også har forsøgt at gå til og fra - og det kan man også gøre - dette fungerer dog bedst, hvis han søger underholdning og tror at putning er forbundet med leg.. Og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer. Det lyder ikke som om, at han tror, at I skal lege, men snarere som om, at han har rigtig svært ved at sove og forbinder det med noget, som ikke er rart - og dette naturligvis fordi det har været svært for ham altid.. Derfor er det I skal arbejde på lige nu, at gøre ham tryg ved søvnen og gøre det til noget dejligt at skulle sove:) Og derfor skal nærheden prioriteres...
Prøv om det kan lade sig gøre at give ham flasken halvt siddende op i sengen. Læg en pude eller lignende under hans madras i hovedenden, så hele madrassen løftes op, så han ikke ligger for fladt, når han får sin flaske - og lad ham sove eleveret.. I kan evt. fjerne puden senere og lægge ham mere ned, men først, når han sover godt.
Nogle gange kan det hjælpe at putte børn på maven i denne alder, men det kan være svært for ham på grund af hans refluks... Nogle gange har det dog effekt, fordi du kan stryge dine hænder op og ned over hans ryg og blenumse igen og igen og dermed hjælpe ham til større fysisk ro.
Nogle gange kan det hjælpe at putte ham i voksipose eller lignende, fordi den forhindrer ham i at trille omkring, sparke dynen af osv. og dermed hjælper ham til fysisk ro. Så hvis I bruger en sovepose om dagen, kan I også prøve at introducere den om aftenen. Andre gange irriterer den dog mere end den gavner, fordi den jo netop forhindrer ham i at skifte stilling, og det kan han godt have brug for i denne alder.
Og på samme måde er det med forskellige tyngdedyner - nogle børn har glæde af dem fordi det hjælper dem til fysisk ro. andre børn bliver irriterede, fordi det forhindrer dem i at skifte stilling. Nogle gange hjælper det at skifte til en større dyne - gå over til juniordynen i stedet for babydynen. Sundhedsstyrelsen anbefaler først juniordyne fra 12 måneders alderen - men nogle børn er fysisk så store, at de kan have brug for den lidt før, så det er naturligvis også en mulighed. I skal dog sikre jer, at han ikke kan få dynen over hovedet og at han i stand til at flytte på sig og sparke dynen af ved behov osv.
Derudover tænker jeg, at det er rigtig godt, hvis I har så fast en dagsrytme som muligt. Jo mere fast stå op tid om morgenen, faste sovetider om dagen, faste spisetider, faste tidspunkter til leg osv. jo bedre - for det vil påvirke jeres drengs indre ur og dermed hans fornemmelse for, hvad han egentlig har behov for. Det vil påvirke hans fornemmelse for sut/mæthed og også hans fornemmelse for søvn - at han faktisk er træt og parat til at sove, når han puttes.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) osv. Og suppleres også stadig med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet, rester fra aftensmaden eller mos fra glas). Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes godnatgrød i køkkenet - kl ca 19.30 og får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - må gerne få flasken i sengen, så han ikke oplever skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove... Lad ham sidde halvt op, når du giver flasken:)
Sen aften 23-24: Flaske og sover videre uden yderligere til næste morgen, hvor dagen starter med grød.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske