Svar: Hjælp - putning i barnevogn
7. april 2017
Alder:
4 mdr.
Kære frustrerede mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver, for jeg kan godt høre, at det tærer på kræfterne hos jer...
Jeres dreng spiser meget hyppigt hos dig og lyder til at søge brystet rigtig meget. Det er naturligvis dejligt og til en vis grad, skal han have lov til at flekse sit behov, men du skal jo også kunne holde det til... og jeg mistænker lidt, om han måske kunne have behov for at få lidt mere mad.
Han er 4 måneder nu, og det betyder, at du faktisk godt må starte med lidt skemad. Det skal være meget små mængder og i første omgang kun smagsprøver, men stille og roligt vil du øge mængden og det vil på sigt mætte ham lidt mere - samtidig med, at det vil være med til at skabe mere rytme for jer. Det vil være rigtig godt, hvis du fremadrettet kan arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop - og så tilbydes brystet, før han skal sove.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, om du har overvejet at forsøge med en flaske modermælkserstatning? Der kan være fordele ved at give flaske f.eks. vil modermælkserstatning ofte mætte lidt mere end modermælk, og det betyder, at børn der får flaske ofte spiser færre gange i døgnet, end børn der ammes. Derudover vil far kunne give flasken, så du kan slappe af, gå i seng eller måske bruge lidt tid på dig selv eller storebror - og det kan også være en god prioritering.
Derudover så tænker jeg, at du nok skal prøve at fjerne nervøsiteten for, om du giver ham dårlige vaner.... for det I har gang i nu fungerer jo alligevel ikke, og derfor skal du gøre det, som du umiddelbart fornemmer, vil hjælpe ham bedst muligt :)
Du skriver blandt andet "I en længere periode gik jeg rundt med ham Indtil han næsten sove/sov og puttede ham derefter i barnevognen - han kunne godt lige åbne øjnene men sov videre - og ved ikke hvor meget han observerede" og om det der foregår nu, så skriver du "Vi har nu forsøgt nogle dage at gå rundt med ham og vugge og synge og lægge ham i barnevognen liiiige når han er ved at falde i søvn som du tit giver af råd - dette resultere nu i putteseancer med skrig, skrål og flitsbue baby på op til 45 min hvor morhjertet til sidst giver op".
Det lyder for mig som om, at I forsøger at putte ham fra jer, før han egentlig er parat - og det I gjorde tidligere lød rigtig fint. Som udgangspunkt skal I ikke ændre på noget, der fungerer, og han skal ikke lægges vågen i seng, med den alder han har - så bliver han for ked af det og det hele ender i gråd og frustrationer hos både barn og forældre...
Men der er to ting, som du kan forsøge at arbejde på nu - det ene er at hjælpe ham til at sove, uden at I skal gå rundt med ham og det andet er at lade mælken indgå som en fast del af putteritualet.
Du kan derfor med fordel prøve at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen i løbet af dagen. Du må gerne ligge ned og amme og netop bruge brystet til at få ham til at sove - og han må gerne falde i søvn med brystet lige nu. Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ned af din seng :) Du må meget gerne blive liggende hos ham og hvis han så efter 20-40 minutter viser tegn på at ville vågne op, så er du parat med brystet med det samme og bruger igen brystet til at få ham videre i søvnen. Det han lærer ved dette er, at det er trygt at sove og han lærer samtidig, at falde i søvn liggende og uden at være i bevægelse. Han lærer altså, at han kan godt kan sove, uden at I behøver at gå rundt med ham i jeres arme og vugge ham igen og igen.
Du kan også forsøge med flasken. Han kan blive puttet i en sovepose eller lignende, hvor du sidder med ham i din favn og giver ham flaske der, eller du kan putte ham ned i sengen eller barnevognen med det samme - og så give ham flaske imens han ligger i sengen eller barnevognen. Det kan være en fordel, fordi han ikke oplever skiftet fra favn og ned, hvor han skal sove, men netop får lov til at falde i søvn, der hvor han ligger. Og det lyder som om, at det netop er skiftet, som han lige nu protesterer over. Igen må han gerne falde i søvn med flasken i munden - på sigt vil det være rigtig fint, hvis han når at slippe flasken (eller brystet) lige før han sover, men lige nu er det vigtigt at han forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og godt. At han får mælk i maven lige før han falder i søvn og at han lærer at sove, uden at I skal gå rundt med ham i jeres arme, for det er simpelthen for hårdt for jer forældre på sigt.
Hvis du putter ham i barnevognen, må du stadig gerne vælge at trille ham en tur, så du på den måde holder ham sovende. Du kan stille og roligt minimere behovet for bevægelse og lige nu holde fokus på, at han skal lære at sove i sin vogn og igen komme væk fra at være i favn og skulle gås rundt med :)
En plan for dagen kunne måske se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre indtil ca 7-7.30, hvor dagen så starter.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Du må meget gerne starte med at skifte ham, svøbe ham eller putte ham i sovepose og først derefter ammer du ham og lægger ham fra dig. Så brystet bruges til at få ham ind i søvnen med.
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, ganske lidt - og kun hvis du fornemmer, at han i øvrigt kunne være parat. Vand af kop.
Ammes og kommer i bad - badet stimulerer ham ekstra godt både motorisk og mentalt. Det forlænger samtidig hans vågenperiode lidt - og når du ammer ham før badet, så har han noget at forbrænde af, når han bades.
Gøres klar til putning, svøbes eller puttes i sovepose eller lignende. Og ammes igen - eller du kan med fordel forsøge med en flaske her - puttes måske kl ca 13...
Eftermiddag 16-17: I løbet af eftermiddagen hentes storebror og lillebror ammes efter behov og sover så dagens 3. lur, som ofte er den korteste lur. Det kan være en god idé, hvis du kan lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen - og på den måde hjælpe ham til at få dagens 3. lur...
Aften: Ammes efter behov.
Ammes og/eller flaske - og puttes til natten mellem kl 20-21. Alt efter hvornår han er stået op fra dagens 3. lur og hvor sent den ender med at ligge...
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover videre - far kan evt. give flasken her og du kan dermed gå tidligere i seng og få samlet lidt kræfter:)
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Jeg synes, I skal overveje muligheden for flaske - og håber at du kan se, hvordan du kan kombinere på flaske og amning, så hverdagen kan hænge bedre sammen for jer alle fire:) Jeg tænker, at med den alder jeres dreng har nu, så sker der ikke noget ved at prøve og hvis det kan give en positiv forskel for jer, så må det være det værd :) Jeg ved godt, at der var problemer med storebror og flaskegivningen, men hans situation var en helt anden, end det I oplever nu, så I kan ikke sammenligne dette :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske