Brev:
Hjælp - putning i barnevogn
7. april 2017
Alder:
4 mdr.
Hjælp - putning i barnevogn
Hej Helen
Vi har fulgt dig længe og nu kommer endnu et spørgsmål.
Vi har problemer med putning af lillebror både til dagslurerne og til aften og om natten / men nu tager vi en ting af gangen og starter med spørgsmål omkring dagslurerne.
Vores dreng er lige blevet 4 mdr og har aldrig rigtig været glad for sin barnevogn.
Vi har aldrig bare kunne lægge ham i den uden skrig og skrål.
I en længere periode gik jeg rundt med ham Indtil han næsten sove/sov og puttede ham derefter i barnevognen - han kunne godt lige åbne øjnene men sov videre - og ved ikke hvor meget han observerede. Efter 30-45 min vågner han med et skrig og barnevognen skal vippes.
Vi har også forsøgt at putte ham og trille ham i søvn. Enten vågner han med det samme barnevognen står stille eller efter 30-40 min med et skrig.
Vi har nu forsøgt nogle dage at gå rundt med ham og vugge og synge og lægge ham i barnevognen liiiige når han er ved at falde i søvn som du tit giver af råd - dette resultere nu i putteseancer med skrig, skrål og flitsbue baby på op til 45 min hvor morhjertet til sidst giver op. Til sidst sover han nærmest i mine arme af udmattelse men med det sammen jeg forsøger at flytte ham skriger han inden han overhoved når ned i barnevognen.
Har forsøgt at svøbe ham i eg tæppe - det gjorde det ikke synderligt bedre - og han vågnede stadig efter 30-45 min.
Når han vågner skal han trilles i minimum 15-20 min for at han sover videre.
Forsøger jeg mig med det med blot at trille til der er ro - stoppe og lytte - trille igen hvis uro og stoppe ved ro osv ender det med han enten går helt amok i gråd igen så han slet ikke kan trøstet i barnevognen mere eller han ikke ordentlig falder i søvn igen - og jeg måske efter 1-1,5 time med tril-stop-tril tager ham op og han jo så kort tid efter er træt igen.
HJÆLP- jeg kan snart ikke klare mere gråd omkring barnevognen!!!
Vi har ikke helt en rytme endnu - men en dag kan f.eks se sådan ud:
Vågner ca 7/7.30
har han spist inden for den sidste time står vi op - har han ikke tilbydes han en morgenamning
Efter ca 1-1,25 begynder han at pylre og han tilbydes amning - svingende hvor meget han vil have. Og putningen starter - kan tage som sagt alt mellem 10 min til 45 min!
Sover 1,5-2 timer (eller det forsøger jeg i hvertfald han holde ham sovende med x antal vugninger)
Op og tilbydes amning.
Pusling, leg (vil IKKE ligge på legetæppe - Så 'legen' er tit snak med mor eller papegøje på mors skulder)
Efter ca 1-1,5 time pylret igen.
Tilbydes amning og putteseancer starter - ligesom ovenfor.
Sover gerne minimum 2 timer (igen med x-antal vugninger)
Vågner og tilbydes igen amning og 'leges med' og hentning af storebror i børnehaven. Har forsøgt at trille der over med barnevogne - det fungere ikke- han vågner inden for 5-10 min 9 ud af 10 gange vognen står stille også kan jeg ikke nå at hente storebror inden han nærmest har brækket sig af gråd i barnevognen. Så lige nu kører vi over efter storebror.
Efter 1-1,5/2 timer pylret igen - ammes og puttes som ovenfor.
Tages op ved første skrig - altså normalt efter 30-45 min.
Ammes en del gange - ca 1 gang i times inden han puttes til natten.
Alt efter hvornår eftermiddagsluten ligger en kort powernap mere i vores arme i stuen i løbet af aftenen.
Puttes til natten et sted mellem 20-21.30 ca.
Får ca. mad om natten på disse tidspunkter;
(21 hvis han er puttet tidligt)
-Et sted mellem 23-24
-Omkring kl 2-3
-Igen 1,5 time efter - altså 3.30-4.30
- igen om morgenen et sted mellem 5-7
-står op omkring kl 7-8 tiden.
HJÆLP!!!!
Hvordan kommer vi godt videre herfra?
Vi er løbet tør for ideer?
Om aftnen kan vi heller ikke putte uden enten vugning eller amning i søvn - hvilket jo nok også gør de mange opvågninger i løbet af natten og han kun kan puttes igen om natten med amning. Vi har forsøgt at amme og dherte brystet og tilbyde andet istedet - dette gør bare han vågner kort tid efter igen og vil ammes yderligere ligemeget hvor længe vi forsøger.
Vores dreng bruge IKKE sut.
Vi synes vi har forsøgt alt med svøb i klæde, sleebee, ligge lige når han sover, trille osv osv - vi ser ingen fremgang - synes næsten kun det bliver værre - og morhjertet er virkelig ked af kapitulere snart 😞
Vi har som sagt din bog om søvn - men kan ikke komme videre nu??
Med venlig hilsen
en frustreret mor med snart ødelagt hjerte