Svar: Mad og søvn - 2 mdr.

3. april 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Jeanne

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så sker der udviklingsmæssigt meget med jeres lille pige nu. Hun begynder at kunne se længere, hun kan se farver nu og skelner mere og mere mellem det hun ser. Hun begynder også at smile bevidst, får mere og mere øjenkontakt med dig, og pludrer mere og mere i dialog med dig. Hun strækker sig ud, begynder at sutte på sine fingre, løfter hovedet og bliver fysisk også stærkere. Og hele denne udvikling gør naturligt, at hun får mange flere stimuli og det kan være svært for hende at koble fra, slippe alle oplevelserne og falde i søvn.

Samtidig kan hun også fysisk være så stor nu, at hun har behov for at få din mælkeproduktion sat lidt op og derfor vil hun die hyppigere hos dig. Og det er netop vigtigt, at du giver hende lov til det og følger hendes behov. Det er vigtigt, at du ikke ammer hende fast hver 3. time, hun skal ikke ammes efter skema. For det første er det hyppigheden af amning der øger mælkemængden - det betyder, at det giver mere mælk at amme hende hver 2. time i stedet for hver 4. time. Det giver ikke tilsvarende mere mælk at amme hende i 40 minutter i stedet for i 20 minutter...

Og så er det også sådan, at din mælk består af flere dele - det første er ikke "sukkervand", men en tyndere vandholdig mælk, som slukker tørsten. Det betyder, at hun nogle gange vil melde sig og måske blot die et par minutter. Det er ikke pjat og det er ikke hygge - det er fordi hun er tørstig - og derfor er det vigtigt, at du lægger hende til, så hun netop kan få slukket tørsten. Og så vil hun måske efter 1.5 time eller lignende måske melde sig igen fordi hun så er sulten. Og her skal du så lægge hende til samme bryst, så hun får tømt brystet rigtig godt og derfor få den federe mælk med ud.

Nogle gange kan hun også gøre omvendt - starte med at spise længe på et bryst af gangen og så derefter have behov for en "tørstslukker", altså egentlig lidt at drikke efter at hun har spist et hovedmåltid, hvorfor du så tilbyder hende toppen fra modsatte bryst, hvor hun så dier kortvarigt og måske så puttes til lur. Og næste gang du ammer, så starter du så på det bryst, hvor hun har taget toppen og hjælper hende med at spise i bund der.

Man kan ikke sætte tid på en amning. Hvor lang tid hun er om at spise afhænger helt af, om hun er sulten eller tørstig, hendes sutteteknik, din nedløbsrefleks, tidspunktet på dagen osv. osv. Der er mange faktorer som spiller ind. Derfor vil hun nogle gange spise i kortere tid og andre gange i længere tid. Men, det vil være rigtig godt, hvis du kan mærke forskel på dine bryster alt efter hvor længe hun spiser. Så det bryst, som er tømt, virker mere blød og eftergiveligt end det bryst, som stadig er fyldt.

Det kan også være en god idé at variere mellem forskellige ammestillinger, fordi det hjælper hende til at tømme brystet bedst muligt. Prøv at mærke, hvor på brystet dine mælkekamre virker mest spændt og fyldt. Hvis det er ind mod kavalergangen, så er det godt at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn. Hvis det er på ydersiden af brystet, ud mod din armhule, så vil det være rigtig godt, at lægge hende til i tvillingestillingen, hvor hun ligger med hovedet ved brystet og kroppen ud under din arm. Og hvis det er på undersiden af brystet, så vil det være rigtig godt, at du lægger dig ned og ammer hende. Og du må gerne variere lidt generelt, så du f.eks. ligger ned og ammer om natten, men sidder mere op op dagen.

Og nogle gange, vil det være rigtig godt, at du ammer hende af to omgange - f.eks. starter med at amme hende i den traditionelle stilling, og når hun så slipper efter f.eks. 10 minutter, så tager du hende op, lader hende bøvse osv. og så ...

Annonce

... lægger du hende til samme bryst igen - men nu i tvillingestillingen. På den måde kan du få hende til at spise længere tid på et bryst af gangen og dermed tømme brystet bedre. Hvis hun f.eks. kan spise 15 minutter, så er det bedre, at du ammer hende 15 minutter på et bryst, end at du ammer hende 7.5 minut på det ene bryst og 7.5 minut på det andet... Det er vigtigt, at hun spiser fra et bryst af gangen, så hun tømmer brystet og får den fede mælk med ud, fordi det er med til at give ro i maven og bedre søvn :)

Det er helt okay, at hun nu får 3 lure dagligt - børn i 2 måneders alderen kan sove meget forskelligt - nogle gange sover de kun 2 lange lure, andre gange sover de 3 eller 4 kortere lure. Det er helt normalt, og der er nødt til at være lidt fleksiblitet :) Det ændrer sig ofte igen...

Du må gerne begynde at indføre lidt små rutiner nu. Det vil sige, at det f.eks. vil være rigtig godt, at du ammer hende, skifter hendes blev, svøber hende og ammer hende igen og derefter putter hende med kærtegn, putteklud eller lignende - og forsøger at gøre det så ens som muligt, så det bliver genkendeligt og dermed trygt for hende.

Det er fint, hvis du til de to første lure putter hende i barnevognen eller i tremmesengen og du enten ved at trille hende, holder hende sovende, eller du står i nærheden, så du med det samme kan lulle hende videre ind i søvnen, hvis hun viser tegn på at ville vågne op - og på den måde hjælper hende med at sove lidt videre :) Det er rigtig fint at bruge voksiposen, den kan være en tryg og genkendelig del af hendes faste ritual og hvis hun vænnes til at sove i den, så kan du på sigt putte hende næsten alle steder, når bare hun har sin pose. Du skal naturligvis være opmærksom på, at hun ikke må få det for varmt, i takt med at vejret bliver varmere :)

Når hun har svært ved at sove sidst på dagen, så må du også meget gerne lægge dig med hende og amme hende i din seng. Det er helt okay, at hun falder i søvn på denne måde, når hun ikke er ældre, end hun er - og det kan også give dig mulighed for at få lidt hvile i løbet af dagen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ned af din seng og komme til skade.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nogle gange kan det, når hun er puttet i voksipose, faktisk være en god idé at du først ammer hende efter at hun er puttet i posen. Når du ammer hende først og derefter putter hende, så kan du godt risikere, at hun vågner for meget op og derfor er sværere at få til at sove igen. At svøbe hende eller putte hende i sovepose og derefter amme kan være en måde at hjælpe hende på :)

Sut og putteklud må du naturligvis gerne fortsat forsøge - evt. koble de to ting. Det at erstatte brystet med sutten kan nogle gange give rigtig god ro. Men nogle børn bryder sig ikke om en narresut, men foretrækker den ægte vare, og det skal hun naturligvis have lov til, hvis hun har det sådan :) Sutten bør netop gives som afslutning på en amning og som del af putteritualet. Det er vigtigt, at hun ikke bliver holdt hen med sutten, for når du så lægger hende til brystet, så har hun brugt for meget energi på sutten og vil derfor ikke spise nok hos dig...

Så lige nu - prøv at følge hendes behov, både hvad angår hyppig amning og lidt kortere men flere lure :) Hjælp hende med at spise så længe som muligt på et bryst af gangen og giv hende mulighed for tørstslukkende tåre ind imellem, hvor hun bare dier et par minutter og derefter slipper af sig selv. Lad amningen være en fast del af hendes søvn og putteritual og forsøg at indføre lidt faste rutiner, som giver genkendelighed og dermed tryghed.

Håber du kan bruge dette lidt videre - og læs også meget gerne et par af mine bøger:

"Helens bog om Amning og Flaske", "Helens bog om Børn og Søvn" og "Helens bog om dit barns udvikling" :) De kan alle hjælpe med nogle af alle de spørgsmål, som du går og tumler med :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder