Mad og søvn - 2 mdr.

3. april 2017

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Mad og søvn - 2 mdr.

Hej Helen

Jeg har et spørgsmål (eller faktisk flere) omkring min datters søvn - og madbehov.
Hun bliver 8 uger om to dage og har indtil nu været rigtig god til at sove om natten og knap så god til at sove om dagen. Førhen tog hun kun 1 lur om dagen på 3-4 timer og kunne godt være vågen fra kl. 15-20, hvilket resulterede i en overtræt baby. Om natten sov hun derimod omkring 4-6 timer i første hug, så mad og så sov hun 2 timer ad gangen resten af natten - rigtig lækkert!

Her den sidste halvanden uges tid har det dog ændret sig fuldstændig. Om dagen sover hun ca 2 timer ad gangen og er kun vågen ca halvanden time imellem hver lur.

Vi har nogenlunde fundet en rytme der hedder lur fra 9-11 (ca. det kommer an på hvornår hun står op, så nogle gange starter luren lidt tidligere), lur omkring middag og nogle gange en lur igen om eftermiddagen. Det er eftermiddagsluren der driller lidt.

Hun er svær at få til at sove sidst på eftermiddagen og det ender ofte med nogle slatlure på 30-40 min ad gangen. Generelt vågner hun tit efter 30 min, så for at hjælpe hende videre i sin søvn står jeg ofte klar ved barnevognen efter 20 min, så jeg kan vugge hende.

Når hun skal sove ammer jeg hende, giver hende overtøj på, pakker hende i voksiposen og går rundt med hende i 5-10 minutter før jeg ligger hende i barnevognen. Denne rytme fungerer fint om formiddagen og her kan hun ofte falde i søvn uden jeg gør mere - nogle gange skal barnevognen lige køre frem og tilbage i et par minutter, men ellers sover hun.

Har du nogle gode råd ...

Annonce

... til, hvordan jeg får det til at virke om eftermiddagen?

Når hun når dertil at hun bliver overtræt, så bliver hun virkelig hysterisk og hun kan være svær at få til at falde til ro. Dette er igen kun noget vi har oplevet den sidste halvanden uges tid - før det græd hun stort set ikke. Jeg ved, at hvis hun får mit bryst i munden, så falder hun til ro, men er det hensigtsmæssigt at lade hende få mit bryst, når det ikke er fordi hun er sulten?

Jeg fornemmer, at det handler en del om tryghed og hun sutter heller ikke længe. Tit handler det lige så meget om at være tæt på brystet.
Hun vil ikke tage sutten. Vi har prøvet SÅ mange gange både når hun er glad og sur.

Hvad angår mad, så oplever jeg også at hun for tiden vil spise virkelig ofte! Min egen sundhedsplejerske siger, at hun skal spise ca hver 3. time og at jeg skal prøve at overholde det. Det synes jeg er svært, når jeg kan se hun søger efter 1 time. Hun spiser ca 10-15 når hun spiser - får hun nok af den fede mælk på den tid?

Da jeg lige havde født fik jeg af vide, at de første 10 minutter er sukkervand og derefter kommer den fede mælk - passer det stadig nu her? For så kan jeg bedre forstå, hvorfor hun er sulten så kort tid efter.

Om natten er hun begyndt at vågne hver anden time, hvor hun førhen sagtens kunne sove 4-5 timer uden mad. Jeg ved ikke om jeg måske ikke har så meget mælk og at det er derfor hun vågner oftere?

Det var lige en masse forskellige spørgsmål, men nogle jeg går og tumler lidt med.

Jeg glæder mig til dine svar :)

Hilsen Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.