Brev:
Mad og søvn - 2 mdr.
3. april 2017
Alder:
2 mdr.
Mad og søvn - 2 mdr.
Hej Helen
Jeg har et spørgsmål (eller faktisk flere) omkring min datters søvn - og madbehov.
Hun bliver 8 uger om to dage og har indtil nu været rigtig god til at sove om natten og knap så god til at sove om dagen. Førhen tog hun kun 1 lur om dagen på 3-4 timer og kunne godt være vågen fra kl. 15-20, hvilket resulterede i en overtræt baby. Om natten sov hun derimod omkring 4-6 timer i første hug, så mad og så sov hun 2 timer ad gangen resten af natten - rigtig lækkert!
Her den sidste halvanden uges tid har det dog ændret sig fuldstændig. Om dagen sover hun ca 2 timer ad gangen og er kun vågen ca halvanden time imellem hver lur.
Vi har nogenlunde fundet en rytme der hedder lur fra 9-11 (ca. det kommer an på hvornår hun står op, så nogle gange starter luren lidt tidligere), lur omkring middag og nogle gange en lur igen om eftermiddagen. Det er eftermiddagsluren der driller lidt.
Hun er svær at få til at sove sidst på eftermiddagen og det ender ofte med nogle slatlure på 30-40 min ad gangen. Generelt vågner hun tit efter 30 min, så for at hjælpe hende videre i sin søvn står jeg ofte klar ved barnevognen efter 20 min, så jeg kan vugge hende.
Når hun skal sove ammer jeg hende, giver hende overtøj på, pakker hende i voksiposen og går rundt med hende i 5-10 minutter før jeg ligger hende i barnevognen. Denne rytme fungerer fint om formiddagen og her kan hun ofte falde i søvn uden jeg gør mere - nogle gange skal barnevognen lige køre frem og tilbage i et par minutter, men ellers sover hun.
Har du nogle gode råd til, hvordan jeg får det til at virke om eftermiddagen?
Når hun når dertil at hun bliver overtræt, så bliver hun virkelig hysterisk og hun kan være svær at få til at falde til ro. Dette er igen kun noget vi har oplevet den sidste halvanden uges tid - før det græd hun stort set ikke. Jeg ved, at hvis hun får mit bryst i munden, så falder hun til ro, men er det hensigtsmæssigt at lade hende få mit bryst, når det ikke er fordi hun er sulten?
Jeg fornemmer, at det handler en del om tryghed og hun sutter heller ikke længe. Tit handler det lige så meget om at være tæt på brystet.
Hun vil ikke tage sutten. Vi har prøvet SÅ mange gange både når hun er glad og sur.
Hvad angår mad, så oplever jeg også at hun for tiden vil spise virkelig ofte! Min egen sundhedsplejerske siger, at hun skal spise ca hver 3. time og at jeg skal prøve at overholde det. Det synes jeg er svært, når jeg kan se hun søger efter 1 time. Hun spiser ca 10-15 når hun spiser - får hun nok af den fede mælk på den tid?
Da jeg lige havde født fik jeg af vide, at de første 10 minutter er sukkervand og derefter kommer den fede mælk - passer det stadig nu her? For så kan jeg bedre forstå, hvorfor hun er sulten så kort tid efter.
Om natten er hun begyndt at vågne hver anden time, hvor hun førhen sagtens kunne sove 4-5 timer uden mad. Jeg ved ikke om jeg måske ikke har så meget mælk og at det er derfor hun vågner oftere?
Det var lige en masse forskellige spørgsmål, men nogle jeg går og tumler lidt med.
Jeg glæder mig til dine svar :)
Hilsen Jeanne