Svar: Baby 9 mdr vil kun ammes (fortsat)
3. april 2017
Alder:
9 mdr.
Hej med jer
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har fået skruet så gevaldigt ned på amningerne, og at jeres lille dreng dermed har øget sit indtag af mere rigtig mad, dejligt:)
Jeg tænker umiddelbart, at en del af de opvågninger og klynken, behov for nærhed, tæt fysisk kontakt osv. som jeres dreng har lige nu, hænger sammen med hans alder og udvikling. Der sker lige nu rigtig meget med ham udviklingsmæssigt. Han er godt igang med separationsfasen, og det betyder, at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der, og at han ikke er forladt. Samtidig er han måske begyndt at kravle og bevæge sig mere ud i verden på egen hånd, og det betyder at han ikke længere sidder så meget på skødet. Selvom I giver ham masser af nærhed og tæt kontakt i løbet af dagen, så har han ikke helt samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen.
Men behovet for nærhed har han stadig og netop om aftenen viser dette sig ofte. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Derfor er det rigtig godt, hvis I her sætter jer hos ham, lader ham mærke, at I er der, giver ham den nærhed og kontakt, som han viser behov for, for at han kan sove trygt og lægge sig roligt til at sove.
Den øgede motoriske udvikling betyder også, at han rent fysisk har mere uro i kroppen - både om aftenen og om natten. Han øver sig motorisk, både om dagen, hvor han er vågen og også om natten, imens han sover. Om natten kan han karte rundt, får sig lagt op i kravlestilling eller i andre stillinger, som han ikke selv mestrer at komme væk fra - og han har behov for hjælp til at blive lagt ned igen. Det er helt normalt, og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal man lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt, lade ham trille om på maven og falde i søvn der. Det er okay. Og atter andre gange skal man være der ret hurtigt, hjælpe med at blive lagt ned igen og få ham videre i søvnen.
Det er meget vigtigt, at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder. Hvis han græder fordi han føler sig rastløs motorisk, ikke kan finde ro, får sig lagt i stillinger, som han skal hjælpes væk fra osv. Så er det rigtig fint, at far hjælper ham, for det kan far sagtens. Men hvis han græder, fordi det er for hårdt for ham både at undvære mor og undvære brystet - så kan det godt være en idé at mor flytter tilbage til soveværelset, så du netop er der. Det er så bare vigtigt, at du ikke begynder at amme ham igen....
Og så til dine spørgsmål:
- Det "skader" ikke jeres dreng, at du ikke er der. Han ligger jo ikke alene, men er sammen med sin far, der elsker ham højt og er der for ham. MEN, hvis han lå alene i et mørkt værelse og ingen af jer reagerede på ham, så ville det ikke være så godt. Heldigvis har han to omsorgsforældre - mor og far :)
- Ja, det kan godt være en god idé, at du prøver at flytte tilbage til soveværelset, så han oplever, at du ikke er forsvundet. Netop fordi han er i separationsfasen og ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Det kan godt være hårdt for ham både at være adskilt fra dig i dagtimerne og også om natten. Derfor må du gerne prøve at flytte tilbage i soveværelset, men det er dog vigtigt, at du ikke begynder at amme han igen, hver gang han vågner :) Det er mors nærhed og ikke mors bryst, som han skal have:)
- Både - og. Nogle gange kan det være godt, at far tilbyder et alternativ til brystet, så jeres dreng får lidt vand eller måske får et lille ekstra måltid. MEN, det er vigtigt, at det ikke pludselig bliver en vane, så jeres dreng vænnes til at skulle spise mad eller drikke en masse vand i løbet af natten - for så har I skabt et nyt problem. Derfor er det vigtigt, at I forsøger at fylde ham tilstrækkeligt op hele dagen igennem, tilbyder ham et godnatmåltid som en fast del af putteritualet osv. så han får hvad han har brug for, før han puttes - men har han så brug for lidt vand eller lignende i løbet af natten i en periode og det hjælper alle, så er det okay :)
- Når han vågner i løbet af aftenen, så kan det sagtens skyldes separationsfasen og behovet for at få den ekstra nærhed, behovet for at se jer, for at vide, at I er der. Hvis han er meget brystsøgende kl 21, så kan du være nødt til at amme ham der, og det kan være okay, hvis han så efterfølgende sover længere tid. MEN som udgangspunkt vil det nok være bedre, hvis han kan undvære amningen til kl 23, fordi han så naturligt vil have lettere ved at sove natten igennem, og far vil have lettere ved at trøste ham.. Derfor må det komme lidt an på, hvordan du fornemmer, at det vil fungere bedst. Der er altså ikke nogen fast regel her :) Måske kan han nøjes med at få lidt vand kl 21...
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt idé om, hvad der måske spiller ind hos jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske