Baby 9 mdr vil kun ammes (fortsat)

3. april 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Baby 9 mdr vil kun ammes (fortsat)

Hej Helen

Tak for dit svar og gode råd med maden. Det er nu 10 dage siden, vi startede projektet med kraftig nedskæring på amning for at få vores dreng til at spise mere. Der er store fremskridt med maden, så det er dejligt - og skønt at se at han nu kan blive helt ivrig efter at mad og spiser en del.

I forhold til nætterne er det dog gået lidt tilbage - de første par nætter græd han en del om natten, efterfulgt af 3 nætter hvor han kun vågnede en enkelt gang og faldt i søvn igen forholdsvis hurtigt – så der tænkte vi, det gik nemt :-)

Men de sidste 4 nætter har han vågnet mange gange og grædt mellem den sene amning ved 22.30-tiden og kl 6, hvor han vågner til morgen. Han vågner ca 2 timer efter den sene amning og det tager 30-45 min at få ham til at sove igen. Derefter vågner han hver time/hver halvanden time, og er ca 5-20 min om at sove igen. Han græder noget så hjerteskærende, og det går lige i mit mor-hjerte og er naturligvis også hårdt for min kæreste, der sover med ham om natten og trøster.

Min kæreste holder ham tæt når han græder om natten eller ligger med ham, og vi giver ham masser af fysisk kontakt og kærlighed om dagen, så det er ikke det, han mangler. Vi er bare ikke vant til at han græder særligt meget, så det virker voldsomt med de ture han tager om natten nu.

Jeg holder mig i det andet rum, så han ser mig ikke i løbet af natten. Om morgenen er jeg sammen med ham fra 6-8 inden arbejde, og der virker han veltilpas igen – han spiser lidt, men ...

Annonce

... virker ikke overdreven sulten, så tror ikke det er det er pga. sult han græder, men mere trygheden ved mig/amning.

Han er meget glad og tryg ved sin far om dagen, hvor jeg jo er på arb, men frem til vi lavede ammestop har han stort set kun ligget ved mig om natten, så derfor er det klart en ny situation for ham.

Vi har i den forbindelse et par spørgsmål til dig

- Jeg kan ikke lade være med at få dårlig samvittighed om natten, når jeg hører han græder. Jeg blir usikker på om fraværet af mig om natten kan ”skade” ham, eller at det sætter sig i ham som dårlige mén at græde så længe. Ved godt det lyder lidt ”pyldre-mor”, men det er de tanker jeg gør mig, og kunne godt tænke mig at høre, dine overvejelser om det.

- Vil det være en god ide at jeg rykker tilbage i soveværelset og prøver at trøste ham om natten (uden bryst!), så han ved at hans mor er der - eller skaber det bare yderligere forvirring?

- Vil det være ok at min kæreste tilbyder ham lidt mad i løbet af natten i håb om at det kan få ham til at sove lidt bedre (fx frugtsmoothie som han er blevet meget glad for - han har endnu ikke tænder, så det burde ikke være problem ift sukker/tænder)

- Vi putter ham ca kl 19.30. Nogle gange vågner han første gang kl 21 og andre gange først senere ved 23-tiden. Bør jeg helst vente med at give ham bryst til 23-24 tiden så han kan holde til morgen, eller er det fint at give første gang han vågner?

Tak for din vejledning – det er en stor hjælp at have det, at støtte os til.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 7 mdr.

Afhængig af sutten

Kære Helen Vi har brug for dit råd ift. brug af sut. Vores pige på 7...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige