Svar: Lære at sove i barnevognen

29. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære vikle-mor

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om, at det mest trygge og dejlige sted for jeres datter at sove er i viklen, den har I brugt fra starten og det har givet hende den ro, som hun har haft behov for - og det er naturligt ikke noget hun lige giver fra sig.. det er naturligt svært at ændre den vane.

For at det kan lykkes, så tænker jeg - hvad er det viklen giver hende:

Følelsen af at være omsluttet
Varmen fra din krop
At kunne mærke din vejrtrækning, høre dit hjerte...
Bevægelserne, når du går rundt
...

Og for at vænne hende til at sove et andet sted, så vil det netop være godt, hvis du kan forsøge at genskabe nogle af disse ting. At komme direkte fra viklen og ned i barnevogn er måske for stort et skift for hende.

En voksipose er en god idé. I den kan hun stadig føle sig omsluttet, den vil hjælpe hende til fysisk at holde sammen på sig selv, så hun ikke kan spjætte for meget og få vækket sig selv. Suppleret med en app, en doo-doo bamse eller lignende, der kan afspille hjertelyde osv. så vil det måske minde så meget om viklen, at hun godt vil kunne lære det uden at blive for ked af det.

Det vil være rigtig godt, at du putter hende i voksiposen og først derefter ammer hende, så hun falder helt til ro i soveposen og med dit bryst - og først derefter flyttes over i barnevognen, hvor hun så skal sove. Og det vil være rigtig godt, hvis du kan holde dig i nærheden og være parat når og hvis hun efter 20 minutter viser tegn på at ville vågne op, så du med det samme er der og kan hjælpe hende videre. Du skriver, at du lige nu ofte putter hende i viklen og så sidder og bouncer med hende - jeg tænker, at du godt kunne forsøge at putte hende i voksipose (som du har forsøgt før), amme hende imens hun er i soveposen og så bouce lidt med hende, før du så flytter hende over i barnevognen. Så det i første omgang er voksiposen og ikke barnevognen, som hun forbinder med at sove.

Du kan også gøre det, at du nogle gange lægger dig med hende i dobbeltsengen, ammer hende der og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade. Det lærer hun naturligvis ikke at sove i barnevognen af, men det kan lære hende at sove uden at være i viklen om dagen. Det at du lægger dig med hende kan gøre, at hun lærer at sove liggende, uden at være omsluttet og tæt i din favn, men hvor hun stadig kan mærke dig - og du kan godt vugge hende lidt imens hun ligger ved siden af dig, ved at holde en hånd på hendes hofte, men hun bliver ikke vugget eller hoppet med...

En tredje mulighed, som måske nok vil minde mest om viklen er en slyngevugge. I den vil hun også kunne føle sig omsluttet, og det vil være af et klæde, ...

Annonce

... som hun kender fra viklen. Samtidig vil hun blive bevæget - når hun sparker eller forsøger at ændre stilling, så vil vuggen flytte lidt på sig, så hun på den måde bliver vugget, ligesom du med det samme kan gå hen og vippe lidt til hende, når du hører, at hun er ved at vågne op og på den måde lulle hende videre i søvnen... Det minder altså en del om at ligge i din favn.

Du skal dog naturligvis overveje, hvad der på sigt vil fungere for jer - for slyngevuggen skal hun naturligt også ud af på et tidspunkt, og det er mere langtidssikret, at lære hende at sove i barnevognen - men hvis det lige nu er for hårdt for dig at have hende i viklen flere gange dagligt, så kan en slyngevugge godt være en mulighed en overgang.

Her i 4-6 måneders alderen sker der ofte en del udviklingsmæssigt og mange børn begynder i denne alder at have behov for at skifte stilling under søvn. De har brug for at kunne trille, sparke med benene, dreje sig osv. Og derfor vil de i denne alder af sig selv begynde at protestere over feks. at være i viklen eller i slyngevuggen.. Men for andre børn er det så indgroet et ritual, at det bare er sådan de sover bedst - også i mange måneder, og så skal de naturligvis have lov til det - som du nu kan holde til...:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når hun bliver 6 måneder, så vil det blive lettere at putte hende i barnevognen, fordi hun i den alder begynder at kunne sidde op. Samtidig vil det være sommer i Danmark, og det giver god mulighed for at trille nogle dejlige ture, hvor hun starter med at sidde, kikke på verden, mærker vinden i ansigtet - og så puttes, når hun viser sig parat. At gøre det til en vane at trille hende en tur før middagsluren kan derfor være super hyggeligt og være en måde at vænne hende til barnevognen på.. så på den måde arbejder tiden derfor også for jer :)

Med hensyn til sutten, så lyder det lidt som om, at I egentlig ikke er så meget for at jeres børn bruger sut, så derfor skal du naturligvis overveje, hvad du vil lære hende nu og hvorfor. Hendes behov for at sutte bliver naturligt fint stillet, når du ammer hende - og også her tænker jeg, at I løbet af de næste par måneder, vil det være rigtig godt, at hun tilbydes lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på. Det vil stimulere hende mundmotorisk og vil samtidig stille lidt af hendes suttebehov - så på sigt kan måde både sut og lillefinger helt undværes.. Når det er sagt, må du dog meget gerne forsøge om du kan trappe ud af behovet for at få en finger i munden, giv den kun når det er nødvendigt og gør det så kortvarigt som muligt, så hun lærer, at det er okay at sove uden at have noget i munden.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend, når I kommer så langt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet