Lære at sove i barnevognen

29. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Lære at sove i barnevognen

Kære Helen.

Mon datter på snart 4 mdr er en sød og overvejende glad amme-baby, som trives og har det godt. Hun har altid sovet godt i vikle hos mig og kan tage sig nogle op til 3-4 timer lange lurer. Sover typisk en kort 15-20 minutter i bilen hjem fra at have afleveret storebror i vuggestue, en lang lur på mig fra ca kl 11, og en kort lur på mig om eftermiddagen fra ca 16-16.45 stykker.

Jeg vil dog efterhånden gerne begynde at lære hende at sove i barnevogn, da hun hurtigt bliver vækket i viklen hvis der er larm eller tumult (som der ofte er med storebror i huset). Har prøvet at hellige een lur om dagen til barnevogn (gerne den midterste).
Jeg har forsøgt at trække hende til hun er godt træt, tit haft hende i viklen til hun næsten falder i søvn, og lige inden det sker lagt hende i vognen. Det fungerer som sådan også, og hun falder i søvn i vognen. Problemet er så at hun oftest vågner efter et kvarter, eller første søvncyklus og så er hun bare vågen og ikke til at få videre i søvnen.

Egentlig sjældent ked, bare glad når jeg kommer og vil så hellere lege og hygge. Af og til kan jeg nå at fange hende mens hun er i opvågningsfasen, og så give hende min lillefinger at sutte på (hun vil ikke tage sut - har prøvet et helt arsenal forskellige) - og dette kan nogle gang efter 15-20 minutter få hende til at sove videre uden fingeren i munden, men ærlig talt er jeg træt af at skulle stå i en dårlig positition så længe med fingeren i hendes mund. Specielt fordi det er så skrækkelig nemt at have hende sovende i viklen til hverdag hvor hun får en god lang lur og hvis hun skal bruge min lillefinger undervejs er den jo lige der ved siden af.

Om natten sover hun som en sten, ammes mellem 1-5 gange (jeg tæller ikke, da vi samsover) og skal ikke på noget tidspunkt bruge lillefinger at sutte på.
Det skal måske tilføjes at det her med lillefingeren var noget vi begyndte med da hun var en uges tid eller lignende, fordi hun ikke efter adskillige tilvænningsforsøg ville have nogen som helst sut. Vi har så (især far når babs ikke lige var det der skulle til) brug det i ny og nå for at få hende til at ...

Annonce

... sove, eller trøste (mest for at sove dog). Nu gider hun den ikke rigtig som trøst mere, men kan stadig være det der lige får hende til at sove (i viklen) eller sove videre. SÅ lidt en dum søvnvane, og det er nok det der bider os i halen i forhold til barnevognen.

Jeg kan huske at da storebror var ca 6 mdr og helt afhængig (på den uheldige måde) af at bruge sin sut, og ikke fandt ro ved vores nærvær, kun ved sutten, besluttede vi os til at vænne ham kærligt fra den. Det foregik ved at når han ville have den (om natten til at sove videre på, eller om dagen i stedet for vores trøst), så gik vi stille rundt med ham i favnen mens vi gentog ting som "vi ved godt du savner sutten, men den skal vi ikke bruge mere" og "det er okay at være ked af det". Og så græd han en halv times tid inden han så fandt ro hos os. Vi havde forinden "smidt sutterne ud i skraldespanden" som et lille ritual. Det virkede fantastisk, og efter kun 3 nætter vågnede han ikke og efterspurgte den længere. Havde til gengæld tøjdyr som blev en putte-ven.

Hende her er lige det mindre og fingeren er også lidt noget andet end en sut, så har ikke lige tænkt at det samme kunne bruges i dette tilfælde. Og er ikke sikker på det ville løse vores problem med at sove i vogn, da hun så bare (frygter jeg) ville sove 15 minutter ad gangen over hele dagen - og det synes jeg ville være meget hårdt for hende og jeg (det gjorde storebror da han var spæd).

Hun bryder sig ikke om at blive vugget i barnevognen, tværtimod. Har også prøvet at svøbe og putte i voksipose - det er hun heller ikke ret vild med. Tænkte ellers at når nu den stramme viklefornemmelse kunne genskabes lidt, men nej. Ofte bruger jeg i viklen en sutteklud hen over hendes øjne i dagstimerne, og også tit noget bævelse ved at gå eller bounce lidt, og efter 5 minutter er hun væk. Jeg nyder også virkelig at have hende sovende hos mig og er super glad for det nærvær det giver os begge, så ville gerne, alt efter situationen, kunne begge dele med hende (også for at give min ømme ryg lidt fri) :)

Nå, håber at du har nogle gode fif jeg kan prøve!

Med venlig hilsen
vikle-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine