Brev:
Lære at sove i barnevognen
29. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Lære at sove i barnevognen
Kære Helen.
Mon datter på snart 4 mdr er en sød og overvejende glad amme-baby, som trives og har det godt. Hun har altid sovet godt i vikle hos mig og kan tage sig nogle op til 3-4 timer lange lurer. Sover typisk en kort 15-20 minutter i bilen hjem fra at have afleveret storebror i vuggestue, en lang lur på mig fra ca kl 11, og en kort lur på mig om eftermiddagen fra ca 16-16.45 stykker.
Jeg vil dog efterhånden gerne begynde at lære hende at sove i barnevogn, da hun hurtigt bliver vækket i viklen hvis der er larm eller tumult (som der ofte er med storebror i huset). Har prøvet at hellige een lur om dagen til barnevogn (gerne den midterste).
Jeg har forsøgt at trække hende til hun er godt træt, tit haft hende i viklen til hun næsten falder i søvn, og lige inden det sker lagt hende i vognen. Det fungerer som sådan også, og hun falder i søvn i vognen. Problemet er så at hun oftest vågner efter et kvarter, eller første søvncyklus og så er hun bare vågen og ikke til at få videre i søvnen.
Egentlig sjældent ked, bare glad når jeg kommer og vil så hellere lege og hygge. Af og til kan jeg nå at fange hende mens hun er i opvågningsfasen, og så give hende min lillefinger at sutte på (hun vil ikke tage sut - har prøvet et helt arsenal forskellige) - og dette kan nogle gang efter 15-20 minutter få hende til at sove videre uden fingeren i munden, men ærlig talt er jeg træt af at skulle stå i en dårlig positition så længe med fingeren i hendes mund. Specielt fordi det er så skrækkelig nemt at have hende sovende i viklen til hverdag hvor hun får en god lang lur og hvis hun skal bruge min lillefinger undervejs er den jo lige der ved siden af.
Om natten sover hun som en sten, ammes mellem 1-5 gange (jeg tæller ikke, da vi samsover) og skal ikke på noget tidspunkt bruge lillefinger at sutte på.
Det skal måske tilføjes at det her med lillefingeren var noget vi begyndte med da hun var en uges tid eller lignende, fordi hun ikke efter adskillige tilvænningsforsøg ville have nogen som helst sut. Vi har så (især far når babs ikke lige var det der skulle til) brug det i ny og nå for at få hende til at sove, eller trøste (mest for at sove dog). Nu gider hun den ikke rigtig som trøst mere, men kan stadig være det der lige får hende til at sove (i viklen) eller sove videre. SÅ lidt en dum søvnvane, og det er nok det der bider os i halen i forhold til barnevognen.
Jeg kan huske at da storebror var ca 6 mdr og helt afhængig (på den uheldige måde) af at bruge sin sut, og ikke fandt ro ved vores nærvær, kun ved sutten, besluttede vi os til at vænne ham kærligt fra den. Det foregik ved at når han ville have den (om natten til at sove videre på, eller om dagen i stedet for vores trøst), så gik vi stille rundt med ham i favnen mens vi gentog ting som "vi ved godt du savner sutten, men den skal vi ikke bruge mere" og "det er okay at være ked af det". Og så græd han en halv times tid inden han så fandt ro hos os. Vi havde forinden "smidt sutterne ud i skraldespanden" som et lille ritual. Det virkede fantastisk, og efter kun 3 nætter vågnede han ikke og efterspurgte den længere. Havde til gengæld tøjdyr som blev en putte-ven.
Hende her er lige det mindre og fingeren er også lidt noget andet end en sut, så har ikke lige tænkt at det samme kunne bruges i dette tilfælde. Og er ikke sikker på det ville løse vores problem med at sove i vogn, da hun så bare (frygter jeg) ville sove 15 minutter ad gangen over hele dagen - og det synes jeg ville være meget hårdt for hende og jeg (det gjorde storebror da han var spæd).
Hun bryder sig ikke om at blive vugget i barnevognen, tværtimod. Har også prøvet at svøbe og putte i voksipose - det er hun heller ikke ret vild med. Tænkte ellers at når nu den stramme viklefornemmelse kunne genskabes lidt, men nej. Ofte bruger jeg i viklen en sutteklud hen over hendes øjne i dagstimerne, og også tit noget bævelse ved at gå eller bounce lidt, og efter 5 minutter er hun væk. Jeg nyder også virkelig at have hende sovende hos mig og er super glad for det nærvær det giver os begge, så ville gerne, alt efter situationen, kunne begge dele med hende (også for at give min ømme ryg lidt fri) :)
Nå, håber at du har nogle gode fif jeg kan prøve!
Med venlig hilsen
vikle-mor