Svar: Længden på søvn
28. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Det du fortæller lyder meget fint og meget alderssvarende :)
Jeres dreng går tidligt i seng for sin alder, og det er naturligvis helt okay. Du skriver ikke, hvad tid han står op, men hvis han f.eks. puttes kl 20 og starter dagen kl 07/08, så får han 11-12 timers nattesøvn. Derudover så sover han 3 lure dagligt - 2 x 1-1.5 time og derudover en kort lur - det vil sige at han samlet måske sover 3-4 timer i løbet af dagen og samlet set, får han derfor 15 timers søvn i døgnet - det er lige efter bogen med den alder han har.
Hvis han trives på denne måde, så skal du derfor ikke ændre noget - man skal aldrig ændre noget, der fungerer - samlet får han som sagt den søvn, som han har behov for - også selvom du måske godt kunne tænke dig, at hans søvnstræk var lidt længere:)
Du skal dog være opmærksom på, at børn i denne alder godt kan have lidt tendens til at slatspise og slatsove lidt om dagen. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovemønster. Han er nu mere opmærksom på verden, han følger tydeligt med, han bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, drejer sit hoved bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv...
Det betyder, at han derfor let lader sig forstyrre - og især når han skal spise. Du vil sandsynligvis opleve, at når du giver ham mad, så spiser han, slipper - kikker efter ting, tager fat og spiser igen, slipper, smiler til dig, spiser igen og slipper så igen fordi det er sjovere at lege og være opmærksom på verden. Og det gør, at han i løbet af dagen netop kommer til at slatspise lidt, måske ikke helt spiser nok - og så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket. Det kan derfor være en god idé, at du er opmærksom på, at han skal spise lidt ekstra hos dig i dagtimerne, at du f.eks. ammer ham af to omgange med en skiftning imellem, at du giver ham en bad i løbet af dagen, hvor du ammer han før badet og igen efter badet osv.
Og hvis det ikke er tilstrækkeligt at amme ham lidt hyppigere og han stadig vågner og virker hyppigt og mere sulten om natten, så kan du overveje, om han så skal igang med lidt skemad. At han begynder at sove mere afbrudt og søger brystet ekstra kan godt være et tegn på, at han har brug for lidt mere mad...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvorfor du oplever de ændringer, du gør :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske