Svar: Længden på søvn

28. marts 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Kristina

Tak for dit brev :)

Det du fortæller lyder meget fint og meget alderssvarende :)

Jeres dreng går tidligt i seng for sin alder, og det er naturligvis helt okay. Du skriver ikke, hvad tid han står op, men hvis han f.eks. puttes kl 20 og starter dagen kl 07/08, så får han 11-12 timers nattesøvn. Derudover så sover han 3 lure dagligt - 2 x 1-1.5 time og derudover en kort lur - det vil sige at han samlet måske sover 3-4 timer i løbet af dagen og samlet set, får han derfor 15 timers søvn i døgnet - det er lige efter bogen med den alder han har.

Hvis han trives på denne måde, så skal du derfor ikke ændre noget - man skal aldrig ændre noget, der fungerer - samlet får han som sagt den søvn, som han har behov for - også selvom du måske godt kunne tænke dig, at hans søvnstræk var lidt længere:)

Du skal dog være opmærksom på, at børn i denne alder godt kan have lidt tendens til at slatspise og slatsove lidt om dagen. Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovemønster. Han er nu mere opmærksom på verden, han følger tydeligt med, han bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, drejer sit hoved bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed ...

Annonce

... osv...

Det betyder, at han derfor let lader sig forstyrre - og især når han skal spise. Du vil sandsynligvis opleve, at når du giver ham mad, så spiser han, slipper - kikker efter ting, tager fat og spiser igen, slipper, smiler til dig, spiser igen og slipper så igen fordi det er sjovere at lege og være opmærksom på verden. Og det gør, at han i løbet af dagen netop kommer til at slatspise lidt, måske ikke helt spiser nok - og så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten, for at få sit behov tilstrækkeligt dækket. Det kan derfor være en god idé, at du er opmærksom på, at han skal spise lidt ekstra hos dig i dagtimerne, at du f.eks. ammer ham af to omgange med en skiftning imellem, at du giver ham en bad i løbet af dagen, hvor du ammer han før badet og igen efter badet osv.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og hvis det ikke er tilstrækkeligt at amme ham lidt hyppigere og han stadig vågner og virker hyppigt og mere sulten om natten, så kan du overveje, om han så skal igang med lidt skemad. At han begynder at sove mere afbrudt og søger brystet ekstra kan godt være et tegn på, at han har brug for lidt mere mad...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt idé om, hvorfor du oplever de ændringer, du gør :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor