Svar: Hjælp til sutteteknik og putning

27. marts 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev, tillykke med den lille dreng og velkommen til :)

Det er rigtig godt, at jeres dreng tager fint på og vokser som han skal. På trods af at han har svært ved at die helt korrekt ved brystet, så lyder det som om, at han får den mængde mælk, som han har behov for - og du har ikke problemer med at han laver hul på dit bryst eller andet - så det fungerer, og det er trods alt det vigtigste :)

Du må naturligvis fortsat gerne hjælpe ham med at få korrekt fat, så han dier bedst muligt. Hans sutteteknik har både betydning for, at han får tømt dit bryst godt nok, og også for at du fortsat bliver stimuleret nok :) Derfor er det godt, at du stadig er opmærksom, hjælper ham med at få bryst nok i munden, og hjælper ham med at få læberne krænget ud.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan amme ham i forskellige ammestillinger, fordi det naturligt har betydning for, hvordan han får fat. Det er rigtig godt, hvis du f.eks. kan skifte mellem den tradtionelle stilling, hvor han ligger i din favn mave mod mave, hvis du kan amme ham i tvillingestillingen, hvor han ligger med kroppen ud under din ene arm, og hvis du kan amme ham liggende. Tvillingestillingen kan ofte være god - når du ammer ham på denne måde, så sidder han lidt mere op, I kan have øjenkontakt, og du kan nogle gange holde lidt ekstra gang i ham undervejs i amningen. Det er godt, fordi han så ikke glider for langt ud på brystet, når han dier, hvilket han måske kan have tendens til, hvis og når han bliver for træt, og hvis han kommer til at slippe for meget, så vil han naturligt sluge mere luft :) Generelt er den lidt mere opretsiddende stilling også god, når du vil minimere hans luftindtag :)

Det kan være en god idé, at du renser hans næse med lidt saltvand - det kan du købe på apoteket - før du ammer ham. Du kan evt. bruge en næsesuger, hvis han har meget slim og snot stående, så han har rene og frie luftveje, før han skal spise. Det kan også hjælpe ham til at spise bedre :)

Du skriver, at han tidligere har brugt sut, men ikke rigtig bruger den nu... Nogle børn har glæde af en sut, fordi det hjælper dem med at holde tungen nede og holde læberne krænget ud.. så i forhold til hans sutteteknik, så kunne det godt være en idé at arbejde på at få ham til at tage sut igen. Måske har han brug for en større sut nu eller en sut i en lidt anden facon? Sutten gives som afslutning på et måltid og derfor lige før han skal sove, og den kan derfor være en hjælp for dig, når du f.eks. gerne vil putte ham i barnevognen. Det kan være med til at gøre skiftet fra din favn og ned, hvor han skal sove, mindre voldsomt for ham, hvis han stadig kan sutte lidt.

Du kan med fordel trække en stofble igennem sutten, som så ligger ved hans ansigt og fungerer som en sutteklud. Gerne en stofble som du har sovet med et par nætter, så den dufter af dig og din mælk. Det kan give ham lidt fornemmelse af, at du stadig er der, selvom han ligger for sig selv :) Når du ikke rigtig oplever, at det fungerer, så er det fordi han ikke er ældre end han er - han kan ikke bruge kluden bevidst, men han kan stadig godt kan glæde af at dufte dig i nærheden. Giv derfor ikke op, men prøv at gøre det til en fast rutine med sut og klud :)

Og så vil jeg anbefale dig, at du svøber ham eller bruger en voksipose eller anden form for sovepose. Et svøb eller en sovepose vil give ham følelsen af at være holdt, han vil føle sig omsluttet, men det vil være af posen og ikke af dine arme. Og igen kan det gøre skiftet fra din favn mindre svært for ham. Det lyder nemlig til, at det netop er skiftet, som han har svært ved - ...

Annonce

... og derfor skal du også amme ham imens at han ligger i sin sovepose eller er svøbt.

Det vil sige, at du kan skifte ham, putte ham i soveposen eller svøbe ham og derefter så amme ham. Se på ham, læg mærke til hans signaler og prøv at putte ham fra dig før han sover helt. Han skal ikke være vågen, for så bliver han for ked af det, men han skal heller ikke sove for dybt. Han skal flyttes fra din favn lige der, hvor du fornemmer, at han næsten sover, men stadig kan nå at registrere, at han flyttes ned i seng eller barnevogn. Erstat brystet med sut og sutteklud og flyt ham stille og roligt fra dig. Stå ved ham, lad dine hænder ligge på ham, så han stadig kan mærke, at du er der. Lul ham ind i søvnen imens han ligger ned - ligger han i barnevognen så triller du vognen lidt.

Hvis han bliver for ked af det, når du putter ham i barnevognen, så tag ham op i din favn, vug ham stille og få roen på ham og put ham så igen, når han atter virker rolig og parat. Det er fysisk hårdt for dig, hvis du skal stå med hele kroppen nede i barnevognen for at trøste ham, det kan din ryg ikke holde til. Hvis han ikke kan lulles til ro inden for få minutter, så tag ham op, få roen på ham og put ham derefter igen. Er der derimod tale om lidt overtræt gråd, så han netop blot skal trilles et par minutter, så falder han i søvn og sover godt, så må du gerne lade ham ligge, hvor han er og netop ved at trille vognen få ham til at overgive sig til søvnen. Du skal derfor prøve at vurdere gråden og hvor voldsom gråden er :)

Du nævner, at når du ammer ham liggende, så tisser han ofte igennem... Det undrer mig lidt, for de fleste spæd- og småbørn ligger jo meget og det burde bleen kunne holde til. Derfor skal du være opmærksom på, at der er en lækagebarriere i bleen, så når du giver ham ble på, så bør du lige køre med en finger hele vejen rundt i kanten omkring lår og ved lysken, så barrieren sidder rigtigt :) Derudover kan det være en overvejelse værd, om du skulle prøve en anden type ble. Nogle bleer er lange og tynde, andre bleer er lidt bredere og kortere, og det er lidt forskelligt, hvordan børn egentlig trives bedst. Nogen siger at de lidt længere bleer kan være bedre til drenge - der godt kan tisse opad. Derfor skal du naturligvis også være opmærksom på at hans tissemand vendes nedad, når du skifter ham :) Alt efter hvor han tisser igennem - i siden, op af maven eller hvor det er, så kan du overveje at forsøge med en anden ble...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med den alder han har nu, så vil det ofte være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han sover tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og så en lur sidst på dagen. Samlet vil han ofte have brug for 15 timers søvn og de fleste børn trives rigtig godt med 10 timers nattesøvn og 5 timer dagssøvn fordelt på 3 lure. Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual - det er med til at give ro, det hjælper ham til at overgive sig til søvnen og derudover sikre, at han ikke vågner for hurtigt, altså sover for kort en lur, fordi han reelt er sulten.

Du må meget gerne variere lidt imellem hvordan du putter ham, så han f.eks. om formiddagen puttes i barnevogn eller tremmeseng, til middagsluren triller du ham måske en tur og når han puttes til den 3. lur, så kan du evt. lægge dig med ham og amme ham i din seng. Du må gerne skabe genkendelighed og rytme på denne måde, samtidig med, at du naturligt også skal skifte mellem at ligge og sidde med ham, så din ryg og haleben også kan holde til det :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder