2. tigerspring / babys udvikling

27. marts 2017

Kategori:
Alder:
1 mdr.

2. tigerspring / babys udvikling

Hej Helen

Tusind tak for en god brevkasse - jeg har brugt dine svar til andre en del, men nu måtte jeg hellere melde mig selv ind, så jeg kan spørge om ting selv :)

Jeg har en lille og sød pige, som pt er 6 uger og 5 dage.
Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af, at hun er fint med udviklingsmæssigt og derfor vil jeg høre, om det kan være det 2. udviklingstrin vi oplever nu.

Da hun var omkring 3-4 uger havde vi en periode, hvor hun var meget tryghedssøgende, helst ville være ved mig og også helst ville sove ved mig. Det varede i nogle dage og efter det fik vi en pige, som kan smile bevidst (og gør det meget), som pludrer til både os og hendes legetøj, som kan dreje hovedet og følge os når vi går og som generelt er meget opmærksom og nysgerrig. Til 5-ugers undersøgelsen sagde lægen, at hun sjældent har set en så opmærksom baby i den alder (stolt mor!).

Hun er også god til at sove. Hun tager gerne to lure i løbet af dagen af 2-3 timers varighed (i barnevognen) og om natten sover hun 4-7 timer i streg, får mad og sover så nogle perioder af 1 1/2 - 2 timer.

Her de ...

Annonce

... sidste par dage har vi dog haft en baby, som har haft svært ved at falde ordentligt i søvn i barnevognen - hun vågner efter 20-30 minutter og har svært ved at falde i søvn igen og sker det, så vågner hun lidt tid efter igen. Tager jeg hende derimod med indenfor til mig, kan hun snildt sove flere timer imens hun ligger ved mig. Jeg oplever også, at hun ofte gerne vil ligge ved mit bare bryst, ikke for at spise, men bare for at være tæt på det. Hun er mere pylret end normalt og vil gerne bare være ved mig.
Det minder meget om den periode vi havde for nogle uger siden - kan det være 2. udviklingstrin allerede?

Også - hun er den sidste uges tid begyndt at sutte meget på sine hænder. Først troede jeg det var et tegn på sult, men hun gør det også efter amning, så det kan det ikke være. Er det det der menes med at 'opdage sine hænder'? Jeg tænker det er et naturligt led i hendes udvikling, da små børn jo er kendt for at proppe alt i munden ;)

Hun er ikke begejstret for sin sut, så jeg lader hende bare sutte på sin hånd - er det ok?

Glæder mig til dit svar :)

Hilsen Jeanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder