Svar: Svært at putte - 9 mdr.

24. marts 2017

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng :)

Det er helt normalt, at han lige nu har rigtig svært ved at overgive sig til søvnen - det ser man ofte i denne alder og det kan godt være sådan både til lurene om dagen og når han skal putte sig om aftenen :)

Det hører sammen med den store udvikling, som han går igennem lige nu. Han er rigtig godt igang med separationsfasen, og det betyder at han på en gang har rigtig meget behov for at kunne se jer, for at vide at I er der, og at han ikke er forladt. Samtidig er han nu begyndt at bruge sig selv mere motorisk, han begynder at bevæge sig hen over gulvet, triller, kryber, øver sig i at kravle, rejse sig ved tingene osv. og det betyder, at han ikke længere sidder så meget på skødet, som han tidligere har gjort. Han har således ikke samme fysiske kontakt som tidligere og putter og kæler ikke så meget mere i løbet af dagen - hvilket naturligt godt kan være lidt forstærket af, at han om dagen også er adskilt fra jer. Selvom mormor er sød og kærlig og elsker ham højt, så kan hun naturligt ikke helt erstatte mor og far og den kontakt, som I har med ham :)

Og behovet for nærhed med jer, har han stadig - og det viser sig netop ofte om aftenen. Her hvor roen skal falde over ham, hvor han skal sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - her søger han ekstra fysisk kontakt. Han har svært ved at finde ro i sin seng og kan have brug for at mærke jer. Han kan godt have behov for at putte lidt ekstra i favnen, føle sig omsluttet - og det kan godt være derfor at I f.eks. oplever at slynge vuggen har en vis effekt... Den kan I naturligvis også vælge at bruge, men da han er vant til at sove i sin tremmeseng og forbinder den med stedet, hvor han sover, så synes jeg, at I skal holde fast i denne rutine.

Det er derfor rigtig godt, hvis I kan sidde lidt hos ham, give ham den kontakt og nærhed, som han viser behov for. Gerne med jeres hænder berolige hans krop - evt. putte ham på maven og så stryge hænderne op og ned over ryggen og blenumsen og på den måde hjælpe ham til ro, fordi han kan mærke, at I er der. Måske skal han puttes en lille smule senere, så I er sikre på, at han er træt og helt parat til at sove, når I putter ham :)

Den øgede motoriske udvikling betyder naturligt også, at det er svært for ham at finde fysisk ro, når han skal sove. Det er ikke unormalt at børn netop i denne alder øver sig i at kravle, både når han er vågen, og når han sover. Han får sig ganske givet lagt i nogle stillinger, som han ikke selv kan komme væk fra, og han har behov for hjælp til at blive ...

Annonce

... lagt ned igen. Det er helt normalt og det gør faktisk ikke noget, - nogle gange skal I lade ham karte rundt, lige trække tiden lidt og på den måde lade ham komme af med noget af den rastløshed, som han har i kroppen - hvorefter han så kan finde ud af at ligge mere stille og overgive sig til søvnen. andre gange skal I være hos ham hurtigt, hjælpe ham med at blive lagt ned og få ham videre i søvnen.. I må prøve at vurdere, hvad han lige nu har mest brug for - at I er der, hjælper ham med ro, eller måske går lidt til og fra, for at han selv får mulighed for at finde roen og koble fra...

Når jeg anbefaler godnatgrød i denne alder, så er det fordi mange børn gerne vil spise selv - og det skal han naturligvis have lov til. Det er godt og vigtigt og han må meget gerne øve sig i at spise med fingrene og også spise med en gaffel... MEN, det kræver rigtig stor koncentration at spise selv. Det kræver mange ressourcer at finde ud af at tage maden fra tallerkenen, føre den til munden, få den rigtigt ind i munden, tygge og bearbejder den, synke maden - og så starte forfra igen. Og mange børn bliver simpelthen for trætte, før de egentlig har spist nok. Det afviser maden fordi de er trætte og ikke fordi de har fået nok mad.. og derfor kan det være en god idé at supplere med en godnatgrød og derved sikre, at de ikke går sultne i seng :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så i denne alder vil det være rigtig fint med aftensmad og derefter et bad. Hvis badet ligger ca. en time før putning og afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med creme osv. så vil det ofte være med til at give jeres dreng en bedre ro i kroppen, når han så bliver puttet. Og efter badet kan han så få en godnatgrød, der mætter ham lidt ekstra og så kan han blive ammet eller få flaske og derefter puttet. Men det vil ofte være enten amning eller flaske - ikke begge dele, så I skal måske prøve at vælge og overveje, om han har brug for begge dele... :)

Det at sutte sig i søvn, uanset om det er via bryst eller flaske, giver naturligt en stor ro og det kan godt være, at han lige nu har brug for at mærke dette, netop på grund af den store udvikling, som han går igennem. Men prøv om I kan undgå at sætte mælkeindtaget ekstra op og prøv om I kan undgå, at han falder i søvn med flaske eller bryst i munden. Han vil naturligt stadig have brug for flaske eller brystet sen aften og kan så derefter sove hele natten uden mælk - så hvis den ekstra mælk I giver ham om aftenen egentlig erstatter mælken sen aften, så er det naturligvis helt okay, at I gør sådan :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor