Brev:
Svært at putte - 9 mdr.
24. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Svært at putte - 9 mdr.
Hej Helen.
Tak for din hjælp indtil nu.
Vores søn er nu 9 måneder og 1 uge. Vi har en fin dagsrytme fra din bog om kost vi følger måned til måned, som han passer helt ind i. Vi vækker ham 7.30 hvis ikke han er vågen. Han sover igennem hele natten uden mad og uden at vågne, og har gjort det siden han var 6 mdr. Han spiser godt idagtimerne, og er glad og sund og rask. Jeg ammer stadig eftermiddag og aften når jeg er hjemme.
Han har været meget langsom til at bevæge sig - nok mest grundet sin vægt på knap 12 kg, men indenfor de sidste 14 dage er der sket en enorm udvikling. Fra at ligge stille kan han nu mave sig rundt og kommer relativ hurtig fremad. Han griner og man kan se han er rigtig glad for han nu kan en masse. Nu vil han fx ikke altid sidde og få læst bøger mere, men leger istedet meget mere på gulvet og udforsker huset.
De sidste 14 dage har vi haft svært ved at putte ham. Han tumler også rundt inde i sengen, vender sig fra ryg til mave og kigger ud igennem tremmerne.
Indtil nu har han fået et sutteflaske i sengen, og så er han faldet i søvn. Det har været helt stabilt i 2 mdr.
-Vi er i tvivl om aften og putte ritual og ønsker råd hertil.
Vi gør følgende:
18.00 Aftensmad med familien
18.30 Nattøj på, og bad hver 2 eller 3 dag.
19.00 Får læst bøger højt, leger lidt. Bliver ammet.
19.30 Børster tænder (han har 2). Ser drømmehaven på Ipad
20.00 Får sutteflaske i tremmesengen (210ml), synger godnatsang.
-Der står i din bog om kost til 9 mdr, at det er en god ide at begynde natgrød. Det har vi gjort de fleste aftener kl. 19 før vi har læst bøger højt. Men vi synes ummiddelbart det er meget med aftensmad, godnatgrød, amning og sutteflaske.. Er det normalt de skal have så meget?
Som sagt har vores søn de sidste 14 dage ikke faldet i søvn. Han roder rundt i sengen i 1,5 time.. En dag faldt han i søvn som normalt, men vågnede efter 45 min og var vågen i 2-3 timer.
-Vi har nogle dage lavet en ekstra sutteflaske med 100ml og så er han faldet i søvn på den.
-Nogle dage har jeg ammet ham lidt, men det er som om han ikke kan få ro i kroppen, han spiser lidt, så vender han sig om på maven og kigge rundt og prøver at mave sig væk fra mig. Han har også bidt mig i brystvorten flere gange.
-I går lagde vi ham så i slyngevuggen, og han sov meget hurtig efter han kom derop i.
Vi synes dog lidt det er et skråplan både med ekstra sutteflaske og slyngevugge. Men det er bare trættende når ikke han vil sove. Vi arbejder begge igen. Min mor bor hos os og passer vores søn i dagtimerne indtil vi får institution. (Vi bor ikke i DK, så hun er flyttet op til os i 2 mdr for at hjælpe). Hun har nu boet hos os i 14 dage, og det er gået rigtig fint, vores søn har accepteret hende hurtig, så jeg tror ikke det har nogen betydning på de urolige aftener at der er kommet en ny person ind i hans liv.
Hvad tænker du er årsagen til han har svært ved at falde til ro, og er der noget vi kan gøre anderledes?
Mange hilsner herfra.