Svar: 5 mdr og voldsom urolig om natten
15. marts 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Er I begyndt med skemad? Og er I evt. startet med skemad om aftenen og ikke om dagen? Jeg spørger, fordi mange forældre starter op med grød om aftenen, følger efter med flaske, nogle gange vælling - og putter derefter barnet i håb om, at det giver en bedre nattesøvn... Men det virker ofte modsat. For meget mad i maven om aftenen vil i denne alder ofte gøre, at hans mave- og tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde den fastere føde, og derfor sover han mere uroligt og ikke som ønsket mere roligt...
Derfor er det vigtigt, at I forsøger at mætte ham godt hele dagen igennem og forsøger at holde mængden af skemad på et niveau, som stadig lever fint plads til flaske, så han får begge dele :)
Derudover tænker jeg, at det også sagtens kan hænge sammen med hans alder og den udvikling, som han går igennem nu. Rent fysiologisk sker der en masse med hans søvn - den begynder at indeholde flere stadier og minder i sammensætning om den søvn, som vi voksne sover. Det betyder, at nogle børn kan begynde at vågne op om natten. De har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og derfor vågner de op, er kede af det, har brug for beroligende hænder, en sut eller lignende for at komme videre i søvnen igen.... Og det er som du siger, rigtig vigtigt at være opmærksomme på, hvilke vaner I giver ham nu... :)
Prøv om I kan berolige ham i sengen. Hjælpe ham med at skifte stilling. Han er sandsynligvis motorisk også mere igang nu, triller fra mave til ryg, ryg til mave, drejer om sin egen akse, forsøger måske at få fat i sine tæer osv. Og han får sig derfor let lagt i nogle stillinger om natten, som han ikke mestrer at komme væk fra, ligesom han sparker dynen af osv. Derfor har han brug for, at du hjælper ham med at komme om på den anden side, eller blive lagt ned i midten af sengen, fordi han har skubbet sig helt ud i et hjørne osv. og du skal forsøge at hjælpe ham, hvor han er og med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det vil sige med beroligende hænder, stillingskift, putte dynen på han, kærtegne ham osv. men forsøge at undgå sutten, undgå at tage ham op, undgå at vugge ham, begynde at gå rundt med ham osv....
Nogle børn har i denne alder glæde af en sovepose - en voksipose, duni-duo, drømmepose, slee-bee osv. som hjælper dem med rent fysisk at holde sammen på sig selv, så de ikke karter for meget rundt og af den grund også får vækket sig selv. du har tidligere stillet spørgsmål omkring brug af voksipose og hvis I bruger den i barnevognen om dagen, må I derfor gerne prøve at bruge den om natten. Naturligvis sikre jer, at han ikke får det for varmt, så han skal evt. have lidt mindre tøj på eller temperaturen i værelset skal skrues lidt ned... Andre børn bliver irriterede over at ligge i en sovepose, som gør, at de ikke så let kan vende sig, skifte stilling og bruge sig selv motorisk, så nogle gange er I nødt til at forsøge jer lidt frem for at finde ud af, hvad jeres dreng har mest brug for....
Hvis han ikke sover godt i soveposen, så kan du give ham nattøj på i uld, det kan hjælpe ham til fortsat at føle sig varm, selvom han sparker dynen af om natten og på den måde også hjælpe ham til at sove bedre...
Det er fint, at I lige nu vælger at tilbyde ham flasken i tremmesengen, så han ikke falder i søvn i jeres favn og derefter flyttes, men får lov til at finde roen og falde i søvn i sin seng. Det må I gerne blive ved med. Sørg for at hans hovedgærde er eleveret, så han ikke ligger helt fladt, når han får flaske. I kan elevere hans hovedgærde ved at komme et sammenrullet håndklæde, en lille pude eller lignende ind under madrassen, så madrassen under hovedet løftes lidt op :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre og måske giver lidt forklaring på den natteuro, som I oplever lige nu :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske