Svar: Dagrutine søvn

9. marts 2017

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Jeg har netop besvaret dit andet spørgsmål omkring dagsrutiner og flasker - og tingene hænger jo sammen, så den rytme jeg har sendt dig, burde også passe i forhold til søvnen... Så når jeg svarer dig her, så kommer der måske lidt gentagelser :)

Jeg kan dog se ud af dit brev her, at det er svært for dig at putte din datter uden gråd, og du fortæller, at hun ofte puttes efter 1 ¾ times vågenhed.. og det kan faktisk godt være, at du putter hende for tidligt. Derfor kunne det godt tænkes, at du skulle prøve at se om hun ikke nu begynder at kunne trives med den 3 lurs rytme, som jeg nævner i mit andet brev og måske prøve at putte hende lidt senere, end du gør lige nu...

Det betyder, at en dagsplan så kunne se således ud:

Tidlig morgen 06/07: Flaske og sover måske lidt videre, eller starter dagen med at få flaske og vågner så stille og roligt op...

Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur - altså faktisk en time senere, end det lyder som om, at du ofte putter hende nu. Tidspunktet kan naturligvis variere efter hvorvidt hun er stået op kl 06 eller kl 07, men de dage, hvor hun sover lidt længere, lyder det tidligt at putte hende allerede kl 08, så jeg vil foreslå dig, at du lige nu putter hende til en formiddagslur i stedet for en middagslur

Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur, måske kl 12.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er. Og sover så sin længste lur her, må gerne sove et par timer eller mere, hvis hun kan :)

Eftermiddag 16: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur.

Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos, vand af kop

Sover ikke længere den 4. lur her, men springer den over, fordi hun har sovet senere hele dagen igennem...

Flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid

Midt nat 03/04: Flaske og sover videre... De fleste børn kan først begynde at undvære denne flaske i 6 måneders alderen...

Som nævnt i forrige brev, så er det rigtig svært at time flasken, så den altid ligger før en lur, når man netop giver flaske - det er lidt lettere, når man ammer. Men tiden arbejder for jer, for netop i takt med, at hun begynder at få mere skemad og spiser skemad flere gange dagligt, så bliver det helt naturligt med en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner, får vand af kop osv. og så leger I lidt, hun bruger sig ...

Annonce

... selv både motorisk og mentalt - og så tilbydes hun flasken før hun så puttes igen. Det betyder, at der ofte vil gå 3-4 timer imellem flaskerne, og derimellem vil hun så blive tilbudt lidt smagsprøver på en ske og også tilbudt lidt vand, som er med til at slukke hendes tørst naturligt.

Det vil være rigtig godt på sigt, at du forsøger at holde nogenlunde fast i hendes spisetider og sovetider, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for f.eks. mæthed og sult, eller hendes fornemmelse for, hvorvidt hun er træt og har brug for at sove eller hellere skal lege og være aktiv.

Du skal aldrig holde hende vågen imod hendes vilje. Hvis hun tydeligt er træt, så skal hun naturligt puttes og have lov til at få den søvn, som hun viser behov for. Men samtidig skal du heller ikke se hvert gab som tegn på, at hun har brug for at sove. Hun er en aktiv lille baby nu og nogle gange kan hun godt gabe, fordi hun keder sig. Hun har brug for at du tumler med hende, leger med hende, oplever verden og kikker på ting sammen med hende - og når hun så er fyldt rigtig godt op med indtryk osv. så kan du hjælpe hende med at koble fra og finde roen og falde i søvn. Du skal derfor være opmærksom på, at du ikke altid putter hende for tidligt, men måske i stedet forsøger at aktivere og lege med hende og måske putter hende 20-30 minutter senere, hvor hun så er mere parat og derfor ikke ked af det, når hun skal sove :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samlet set, vil det være rigtig fint, hvis hun sover 10-11 timer om natten og sover 4-5 timer om dagen, så hun i alt når op på 15 timers søvn i døgnet. Det vil være lige efter bogen med den alder hun har :)

Det er naturligt, at hun om natten sover mere uroligt nu. Alt hvad hun oplever om dagen skal bearbejdes, når hun sover og derudover er hun motorisk også stærkere nu :) Prøv om du kan hjælpe hende videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Du kan berolige hende med dine hænder, kærtegn, stillingskift osv. men prøv om du f.eks. kan undgå at tage hende op og gå rundt med hende i din arme eller begynde at give hende sutten i munden hele tiden.. du skal hjælpe hende, gøre hende tryg og roligt ved at sove, men med så lidt aktivitet som muligt :)

Jeg håber, at du kan bruge lidt af dette videre - og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn" - i den kan du læse meget mere om søvnen i forskellige aldre, hvad du kan forvente og hvordan du kan hjælpe hende videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.